Önskelistan

Diskussioner om specifika bilmodeller.
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Önskelistan

Post by DJ »

Vad är egentligen önskebilen. Gasdriven så klart!

Kan skissa upp några rimliga önskebilar.

1. Familje-Cab.
Ganska stor med baksäte som rymmer tre sittplatser för mina barn(det brukar vara så trångt på cabbar) Med bra dragförmåga, ska klara typ 1600 kg husvagn utan att sacka i uppförsbackarna.
När man ändå har husvagnen påkopplad kan man ju lika gärna köra cab. Man kör ju ändå så sakta och packningen är ju inpackad i vagnen, så lastutrymme behövs det inte så mycket.

2. 4WD familjebil, men ingen SUV.
Även här med kravet på ett bra baksäte. Kanske en Audi A6 quattro med gasdrift?

3. Gas-Lotus
Kanske kan jag konvertera min? Den kommer nog bli väldigt miljövänlig. Tack vare vikten har den redan nu en förbluffande låg förbrukning.

Fyll på med era önskebilar!
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Sett till mina personliga behov så fungerar Zafiran riktigt bra. En lite starkare motor hade inte suttit fel.

Jag skulle kunna drömma lite om en sportbil, typ en Lotus elise eller en RX8:a, för bankörning. Men fanns den skulle jag förmodligen inte ha möjlighet att skaffa en. Dessutom undrar jag om man får köra med gas på banor, tror de har regler för sånt.

DJ: Varför 4WD? I Holland har ni väl varken vinter eller "lervägar"?
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Johan wrote:Jag skulle kunna drömma lite om en sportbil, typ en Lotus elise eller en RX8:a, för bankörning. Men fanns den skulle jag förmodligen inte ha möjlighet att skaffa en. Dessutom undrar jag om man får köra med gas på banor, tror de har regler för sånt.
Har sett artiklar om CNG konverterade bilar man kört med på bana i Tyskland, tror det var en trimmad VW Golf på Nurburgring. Har även sett en artikel om någon som kört rally med en Opel Corsa/Astra i CNG utförande. Kanske våra tyska medlemmar vet mer.

En befintlig CNG-bil som kanske skulle kunna vara en bra låg-budget bil för bana skulle kunna vara BMW 316 g; den stora tanken mitt i bilen borde ge bra viktfördelning, bakhjulsdrift som ger bra balanserad väghållning/känsla samt att det borde finnas trim och väghållningsdelar i mängder till en BMW.

Min önskelista över CNG-bilar skulle kunna bli ganska lång :lol: men några exempel :
MB S-klasse, BMW 7-serie (t.o.m. -01...), Audi A8, Range Rover om man har sådana behov. Problemet med cab;ar och sportbilar är väl att det inte blir så mycket utrymme kvar sedan man lagt in extra tanken men man kanske klarar sig med en mindre tank i en sådan bil och stå ut med att tanka oftare. Har aldrig kört utan tak längre än 15-20 mil i alla fall.
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

Johan wrote:DJ: Varför 4WD? I Holland har ni väl varken vinter eller "lervägar"?
För resorna till Sverige, samt för att dra husvagn på regnblöta smågeggiga campingplatser.
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
achwell
Posts: 1
Joined: 2007-10-04, 08:12

Post by achwell »

Den bil jag skulle vilja ha just nu är nya Honda Civic. Men jag skulle vilja ha den i ett biogasutförande.
jag har planer på att skaffa miljöbil
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

GM Hummer CNG...

(Arnold har en!!!) :D
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

achwell: Den finns faktiskt (Honda Civic GX)! Fast bara i USA. Utsedd till den renaste bilen i USA med förbränningsmotor.

BifielManiacs: Stor fördel med en hummer borde vara att man kan bygga in en egen rötanläggning.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

En Hummer med gasdrift vore grymt. Det är lätt den snyggaste bilen som finns i dagsläget.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

achwell: Förresten, ett tips är att kolla med miljobilscenter.com om de kan ta in en Honda Civic GX åt dig. De har importerat bilar tidigare, men jag vet inte under vilka villkor.
Om du får ett positivt svar så skriv gärna en blänkare här i forumet.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Det skulle vara en elbil.
Fast med bättre prestanda och laddningsmöjligheter än dagens.
Laddning på natten skulle funka, men ska man köra långkörningar, måste laddningen ske snabbt.
Eller en plug-in gashybrid.
Själv har jag grön el, dvs bra miljöval, som kommer från förnyelsebara energikällor. Kan rekomendera er som inte har det att välja det nästa gång ni tecknar el-avtal. Kanske samtidigt byta leveranör? På konsumentverkets hemsida eller på pricerunner http://www.pricerunner.se/electricity/browsekan man jämföra priser. Kanske blir resultatet både billigare och miljövänligare.

Tillbaks till bilen.
Det ska vara en mellanstor bil med låg förbrukning för billigare och miljövänligare resor, ingen hummer alltså.
Problemfri. Inget krångel och inga dyra verkstadsbesök.
Den ska kunna dra upp till 1000 kg, så att jag kan få med min lilla båt.
Tyst och skön att sitta i.
En skaplig musikanläggning med internetradio vore inte fel.
jkl
Posts: 2
Joined: 2007-10-15, 13:34

Post by jkl »

rymdraket
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Insnöad på kombi som man är håller jag med DJ:
Audi A6 Avant Quatro. Har saknat min Audi ända sedan jag köpte min V70. :cry:
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

jkl wrote:rymdraket
Humor! Här har vi någom som förstått detdär med att stor,tung bil och många hästkrafter INTE går att förknippa med att vara miljövänlig..... lika lite som en rymdraket kan vara miljövänlig!

Personligen så skulle jag vilja ha en plug-in hybridbil, självklart med gasdrift..... i väntan på att uråldersfenomenet förbränningsmotor ersätt med bränslecell/mkt bra batterier såklart!

MVH
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Får jag önska så blir det att Volvo tar upp biogasen igen, helst på flera modeller. Anledningen är inte så mycket att Volvo är min drömbil, mer att det tydligen är vad som behövs för att få fart på gasmarknaden.

Men den tråkiga verkligheten är ju att gasproducenterna väntar på fler gasbilar innan de bygger ut nätet, och bilproducenterna väntar på fler tankställen innan de satsar på gasbilar. När skall ansvariga politiker fatta att de måste göra någonting för att bryta detta moment 22...
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Jag inbillar mig ändå att efterfrågan på gasfordon kommer att öka ganska markant framöver. Alla vi som har gasfordon talar varmt om det vilket kan få vår närmaste omgivning att köpa gasbil vid nästa bilköp. När det till och med finns folk på Gotland som köper gasbilar fast det inte finns gas att tanka som det stod i en annan tråd, då börjar man ju verkligen se ett behov av både bilar och tankställen.

De positiva effekterna med biogasbilar har börjat spridas som ringar på vattnet och de ringarna börjar öka i omkrets nu. Det är heta debatter och artiklar om biogas i tidningar och på nätet. Visst, vi har lång väg kvar innan allt är bra och tillfredsställande för oss konsumenter, men jag tror vi har kommit en bra bit på väg 2007. Och med det vill jag bara säga att jag tror Volvo snart kryper till korset och petar in gasdrift i nya V70 och S80 igen. Vi gasentusiaster som faktiskt vill köra Volvo (och taxi och tjänstebil) skriker ju efter gasdrift från Volvo men kommer att köpa VW eller Mercedes istället vid nästa byte. Tror Volvo vill behålla sina kunder. Även Volvo borde ju se hur mycket biogas som faktiskt tankas totalt i år och inse behovet av bilar.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Oldfield wrote:Jag inbillar mig ändå att efterfrågan på gasfordon kommer att öka ganska markant framöver. Alla vi som har gasfordon talar varmt om det vilket kan få vår närmaste omgivning att köpa gasbil vid nästa bilköp. När det till och med finns folk på Gotland som köper gasbilar fast det inte finns gas att tanka som det stod i en annan tråd, då börjar man ju verkligen se ett behov av både bilar och tankställen.

De positiva effekterna med biogasbilar har börjat spridas som ringar på vattnet och de ringarna börjar öka i omkrets nu. Det är heta debatter och artiklar om biogas i tidningar och på nätet.
Jag är av samma åsikt, tror att biogasen har framtiden för sig och att det svenska folket börjat inse detta. Visserligen ett kraftigt bakslag med Volvos vansinniga besluta att avbryta (tillfälligt?) sin gassatsning. Detta inte minst mot bakgrund av vad EU-parlamentarikern Anders Wijkman skrev på DN-debatt häromdagen http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... 87&rss=572. De svensktillverkade bilarna Volvo och SAAB har de största motorerna och släpper ut mest CO2 av alla de stora biltillverkarna (siffrorna gällde 2005, Volvo var värst med 195 g CO2/km). Mot bakgrund av detta är det närmast patetiskt att se hur Volvo försöker hyfsa till sitt skamfilade rykte med att säga att de dels vid produktionen av sina bilar ska använda förnyelsebar energi och att de tagit fram sju alternativa, förnyelsebara drivmedel för sina lastbilar (men inte en enda har börjat serietillverkas!).

Det sker enormt många satsningar på biogas på lokal nivå och svenska folket har också börjat inse att satsningen på etanol är en återvändsgränd. Framtiden talar som sagt för biogasen! :lol:
Opel Zafira CNG -08
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

De som vill att Volvo återupptar produktionen av biogasbilar borde gå in på Volvos hemsida och skicka ett mail till dem och beskriva fördelarna med biogas. Avsluta gärna med att Volvo tyvärr inte längre är något alternativ vid nästa bilbyte eller ngt liknande.

Jag gjorde så efter att jag blivit tvungen att köpa en begagnad bil när de plötsligt lade ner produktionen i Maj.

Jag nämnde att nästa gång jag byter bil blir det troligen den nya Passaten som kommer 2008

Ps
hänvisa gärna till deras eget så kallade miljöspel.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

De som vill att Volvo återupptar produktionen av biogasbilar borde gå in på Volvos hemsida och skicka ett mail till dem och beskriva fördelarna med biogas. Avsluta gärna med att Volvo tyvärr inte längre är något alternativ vid nästa bilbyte eller ngt liknande.

Jag gjorde så efter att jag blivit tvungen att köpa en begagnad bil när de plötsligt lade ner produktionen i Maj.

Jag nämnde att nästa gång jag byter bil blir det troligen den nya Passaten som kommer 2008

Ps
hänvisa gärna till deras eget så kallade miljöspel.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Sven wrote:Mot bakgrund av detta är det närmast patetiskt att se hur Volvo försöker hyfsa till sitt skamfilade rykte med att säga att de dels vid produktionen av sina bilar ska använda förnyelsebar energi och att de tagit fram sju alternativa, förnyelsebara drivmedel för sina lastbilar (men inte en enda har börjat serietillverkas!).
Nu var det Volvo Lastvagnar som deklarerat att de skall använda förnyelsebar energi i produktionen, likaväl de som tagit fram sju exempel på framtida lastbilar - inklusive Biogas variant.

Volvo Lastvagnar är ett helt annat bolag än Volvo Personvagnar som ju än så länge ägs av Ford.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Göran wrote:De som vill att Volvo återupptar produktionen av biogasbilar borde gå in på Volvos hemsida och skicka ett mail till dem och beskriva fördelarna med biogas. Avsluta gärna med att Volvo tyvärr inte längre är något alternativ vid nästa bilbyte eller ngt liknande.

Jag gjorde så efter att jag blivit tvungen att köpa en begagnad bil när de plötsligt lade ner produktionen i Maj.

Jag nämnde att nästa gång jag byter bil blir det troligen den nya Passaten som kommer 2008

Ps
hänvisa gärna till deras eget så kallade miljöspel.
Redan gjort, men ytterligare påminnelser är ju knappast till vår nackdel. Skrev till Volvo för flera veckor sedan, skrev just nåt i stil med att min nästa bil inte ska bli en Volvo bla bla bla, biogas, Mercedes Passat osv. Det gick i alla fall ut på att jag tyckte deras beslut var galet samt att det är tur för oss konsumenter att det finns andra bilföretag som vill bygga biogasbilar.

Det här var svaret jag fick:

"Hej Thomas.

Det var tråkigt att vi gjort dig besviken. Däremot var det positivt att det fungerat så bra för dig med att köra på biogas. Tyvärr tillhör du en minoritet. För de flesta bilägare i landet är det inte någon möjlighet att tanka biogas. Efter drygt elva års satsning på Bi-fuel har Volvo därför beslutat att vid plattformsbytet helt gå över till bioetanol som miljöalternativ. I dagsläget finns det 87 st Biogas/naturgas (varav 34 naturgas) mot 845 st etanol mackar. Dessutom sker utbyggnaden nästan enbart på bioetanol. Dessvärre ser det ännu sämre ut utomlands. Tyvärr är det så att vi gör bilar, inte bränslet.

Jag skulle dock rekommendera dig att provköra någon av våra Flexifuel bilar. Där är både körvänliga, smidiga att tanka och framför allt väldigt miljövänliga.

Välkommen in till någon av våra återförsäljare.

Hälsningar
/David"
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Oldfield wrote:
"Jag skulle dock rekommendera dig att provköra någon av våra Flexifuel bilar. Där är både körvänliga, smidiga att tanka och framför allt väldigt miljövänliga.

Hälsningar
/David"
Hmm, en mkt intressant åsikt från David på Volvo. Är han månne representativ för den allmänna kunskapsnivån på Volvo? I så fall är det fara å färde.

Till S-klasse: Du har helt rätt, Volvo Lastvagnar ägs inte av Ford, är en annan del av företaget. Kanske har personvagnarna och lastvagnarna ingenting med varandra att göra, men samma varumärkesnamn har dom och gemene man, liksom jag, tänker nog inte särskilt ofta på att de har olika ägare.
Opel Zafira CNG -08
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Hahaha... snygg avslutning, "kom in och prova våra andra bilar".. :-)
Typiskt bilnasare...skulle sälja sin egen morsa om det krävdes.

Han missade uppenbarligen innebörden i ditt mail, Oldfield.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Svaret jag fick .
"Hej Göran,
tyvärr finns inte tillräckligt många entusiaster som du, som valt det mycket miljövänliga alternativet med Bi-Fuel. Det behövs cirka 16.000 Bi-Fuel-köpare per år för att få lönsamhet och därmed utrymme att utveckla en ny generation gasbilar. Så många bilar kom vi inte ens upp till under alla de 11 år vi erbjudit Bi-Fuel, därför blev det inga gasversioner i den nya generationen av Volvo V70 och S80. Volvo Personvagnar har valt att ta en time out när det gäller gasdrift - men om marknaden i framtiden visar att det finns tillräckligt intresse, finns den tekniska kunskapen kvar hos Volvo och då kanske även infrastrukturen med gastankstationer hinner växa ut på ett nödvändigt sätt. Att köra bil på bio-etanol anser vi vara ett fullgott miljöalternativ, då faktum är att 50 procent av gasbränslet som tankas i Sverige idag består av fossil naturgas."

Personligen tror jag att det är tre saker som har fått Volvo att överge Biogas
1 Fords påtryckningar (de vill inte ha ngn oliktänkare i leden)
2 SAAB:s framgångar med Etanol bilar
3 Den snabba utbyggnaden av Etanol mackar som har blivit resultatet av det huvudlösa beslutet att mackar över en viss storlek skall tillhandahålla alternativa drivmedel.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Sven wrote:Till S-klasse: Du har helt rätt, Volvo Lastvagnar ägs inte av Ford, är en annan del av företaget. Kanske har personvagnarna och lastvagnarna ingenting med varandra att göra, men samma varumärkesnamn har dom och gemene man, liksom jag, tänker nog inte särskilt ofta på att de har olika ägare.
Volvo Personvagnar har betydligt mer med Ford att göra än Volvo Lastvagnar. Titta exempelvis på V50 och Focus combi snett bakifrån, ganska lika taklinje. Under skalen finns säkert ännu mer likheter, Focus, S40/V50 och Mazda 3 delar plattform. Etanolmotorn i Volvon är nog mer eller mindre samma som i Focus.
Dock har Focus och C-max Biogas motor inte hamnat i Volvon...

Vet inte vilket av bolagen som har äganderätten till namnet Volvo men jag skulle misstänka att det är Lastvagnar.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Etanol motorn som sitter i S40 V50 och C30 är i stort sett identisk med
den som sitter i Focus, Volvo har antagligen anpassat den ngt avseende programvara logotyper och lite annat småfix.

Varumärket Volvo ligger idag i ett egetbolag som ägs gemensamt av Volvo lastvagnar och Ford, om jag inte minns fel så är det 50% vardera.

Personvagnstillverkningen är idag ett helägt dotterbolag till Ford, det spekuleras för övrigt om att skall sälja Volvo personvagnar, Ford förnekar inte detta men säger att de inte tagit beslut än.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Post Reply