konvertera gammal bil "billigt"?

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
JaJsEn
Posts: 3
Joined: 2007-09-04, 14:33

konvertera gammal bil "billigt"?

Post by JaJsEn »

Tja, undrar om de finns nån möjlighet att konverteran en äldre bil, t ex, nån 80-tals insprutare till gasdrift hyffsat billigt, genom att t ex. plocka delar från en skrotad gasbil.

antar att konverteringar som vanligt är olagliga i detta land.

mvh Erik
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Ja, att konvertera vilka bilar som helst har inte visat sig vara så lätt. Men frågan är intressant. De första gasbilarna har ju nu några år på nacken och det borde börja dyka upp några på skrotarna. Det vore ju synd då om fungerande gasdriftsutrustning inte utnyttjas. Dessutom blir det möjligt att skaffa miljöbil utan att vara hänvisad till bara nya och dyra bilar.
JaJsEn
Posts: 3
Joined: 2007-09-04, 14:33

Post by JaJsEn »

larfor wrote: Dessutom blir det möjligt att skaffa miljöbil utan att vara hänvisad till bara nya och dyra bilar.
Jo, det är enna de ja tänkte på.

Funderar på en gammal BMW (ligger vamt om hjärtat) och montera en M43B16 från en BMW 316G (byggda mellan 1995-2000) motorerna är inte så dyra på skrotarna, men svåra att få tag på då det inte är så jättevanligt med gasbilar i sverige.

Skulle blir en perfekt pendlarbil, lite hyffsat lätt (1230kg tjänstevikt) o med en modern biogasmotor, kanske minska ner originaltankens volym lite så man får plats med en större gastank.

Det ultimata ur miljösynpunkt hadde ju varit en en okattad bil o konvertera med katalysator, lamda o allt.

Håller på att snackar lite med några besiktningsteknicker om det projektet är möjligt att få lagligt, hadde klart underlättat.

(tack för ett trevligt o informativt forum btw.)

Mvh Erik
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Det finns sedan länge möjligheter att konvertera äldre bilar till CNG teknik, haken är bara att det inte är lagligt ännu i Sverige.
Exempelvis i Tyskland är det vanligt med konvertering, har läst om tyskar som åkt över till Polen för att det är billigare där.
Finns numera någon form av EU reglemente för registreringsbesiktning av en CNG-konverterad bil som har gjort det lättare.

Har ryktats om att ett nytt regelverk för efterkonvertering till E85 eller CNG skulle träda i kraft 1/1 2008. Har inte hört något mer om hur det går.

Redan för två år sedan tog man fram en utredning för hur de svenska reglerna skulle kunna förändras. När jag skummade igenom den på web;en handlade den till 95% om E85 regelverket, CNG tekniken var mer att göra copy-paste på redan gällande EU reglemente + extra kravet på att tankarna skall klara ner till -40 grader där EU säger ner till -20.

När det gäller BMW fanns det ju även BMW 518g i gasutförande. Ungefär samma koncept som första Volvo 850/V70 d.v.s. stor tank direkt ovanför bakaxeln i bagaget. Behöver du begagnade gas delar kanske du skall kolla skrotar i Tyskland.
Med tanke på hur stort det verkar vara med Gas i tyskland, både CNG och LNG, är det konstigt att BMW inte fortsatte med några nya gasmodeller.
JaJsEn
Posts: 3
Joined: 2007-09-04, 14:33

Post by JaJsEn »

Tjenare.

tack för svaret,

har förstått att det verkar vara lagligt i tyskland bland anant, då ja sett flera begagnade gilar som blir rkonverterade i efterhand.

angående 518g så är det nog en väldigt trevlig bil, dock ovanlig, bara tillvrekad i ca 298 ex eller nått liknande, alla i touring/kombi utförande och manuella, såg dock en tillsalu igår, på miljöfordon.com eller .se.

så en sån verkar endå svårare att få tag på.

gällande tankarna, kan man utöka tankvolymen med hjälp av "vanliga" gastuber eller krävs nån special prylar?

känner tyvär inte till några skrotar i tyskland (med hemsidor och möjlighet att söka efter delar,) en tysk motsvarighet till bildelsbasen.se hadde varit guld värd.

Mvh Erik
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

För länge sedan hittade jag någon statistik som visade att det fanns 2399 BMW 518g registrerade i Tyskland, 156 316g fast kollar man mängden annonser verkar 316g vanligare.

Gjorde en snabbsökning på 518g och hittade följande lätt krockskadade :wink: BMW :

http://www.mobile.de/SID7APTOtZ7azJKCEe ... 1276412497&

När det gäller extra eller större tankar är det som jag förstått det hela möjligt i Tyskland och säkert andra EU länder att komplettera med flera eller större tankar så länge de och anslutningarna uppfyller kraven för CNG installationer. I Sverige är det däremot olagligt att byta/bygga ut tanksystemet...

Om du kollar på konverterade bilar från Tyskland så se upp med att det finns två vanliga former av konverteringar; CNG Erdgas som vi diskuterar på detta forum sedan finns det Autogas-LPG vilket är någon form av flytande petrolium baserad gas. (LPG är lustigt nog godkänt som miljöbils bränsle för Londons trängselskatte system... råkade se en LPG konverterad Bently till salu)
krivik
Posts: 23
Joined: 2007-09-25, 15:04

Vad kostar en konvertering?

Post by krivik »

Om man då tänker sig att åka till tyskland, eller polen, för att få sin gamla bil cng-konverterad, vad kostar en sån historia?

Plus vilka bilar kan man konvertera? Själv sitter jag med en Jaguar XJ6:a (XJ40) som jag hemskt gärna vill fortsätta köra med. Tyvärr är den inte i närheten av miljövänlig med sin stora bensinmotor så jag hoppas på att det ska gå att konvertera på något sätt. Funkar cng vore det toppen, men annars får man väl göra en snik-konvertering till E85 med ny tryckregulator.

Men som sagt, är det någon som vet nåt mer om priser och möjligheter när det gäller konvertering i tyskland/polen? Nån med erfarenhet, kanske?
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Det pris jag sett på tyska sidor talar om 3-5 000 Euro beroende på hur stora tankar man vill ha. Polen skall vara billigare.

OK, lite dyrt kanske för en XJ40 relativt den modellens marknadspris just nu men om du hittat en rostfri bil du är nöjd med så kan det väl löna sig i alla fall. Alternativkostnaden för att hitta en annan bil med CNG-gas drift som är trivsam att köra är nog betydligt större - närmsta alternativ är väl en MB E 200 NGT men de börjar begagnade på ca. 25 000 Euro.

Kolla på motsvarigheten till Forumgas i Tyskland, de har en hel avdelning för konverterings frågor om jag minns rätt : http://www.erdgasfahrer-forum.de/
krivik
Posts: 23
Joined: 2007-09-25, 15:04

Post by krivik »

Synd bara att skoltyskan är så pass rostig som den är. Jag blev tyvärr inte mycket klokare av det forumet.

Jo, det är lite dyrt på en XJ40. Det minst dubblar bilens värde...
Men den tanke jag hade var att den utrustning man köper till och installerar i en bil kanske kan flyttas över till en annan bil i framtiden. Åtmintone ifall det är en liknande bil, tex en nyare jagga X300.

Givetvis är frågan vad en sån flytt skulle kosta. Själva installation av tank, ledningar och sånt kan jag nog göra själv men inkoppling och kontroll av systemet bör väl någon fackman stå för.
Hasso
Posts: 26
Joined: 2009-10-13, 12:23
Location: Kumla

Re: konvertera gammal bil "billigt"?

Post by Hasso »

Det finns 166 reggade 316G I sverige varav 1st -00 är privatimport , rullande är 160 st, totalt tillverkade 440 st.
http://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=45749
BMW 316G-98. nr 353 av 440 tillverkade 166 reggade i Sverige.
http://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=45749
Post Reply