Miljöbilsförsäljningen hittills i år

Diskussioner om specifika bilmodeller.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Miljöbilsförsäljningen hittills i år

Post by S-klasse »

Kollade på försäljningen av miljöbilar t.o.m. Augusti i år.

Övervägande E85 och hybrider samt en och annan CNG bil.

Volvo säljer sämre även för de modeller som inte lagts ner ännu, Opel och VW säljer bättre än förra året med deras nya modller även om de inte täcker upp för nedgången för Volvo. Försäljningen av MB E 200 NGT har ökat så mycket att de nu syns i statistiken och inte dold bland övriga fordon.

Hela listan finns längst ner på följande länk :

http://www.bilsweden.se/files/Nyregaug07.pdf
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Volvos "förräderi" har skapat tråkigt tendbrott!

Post by Sven »

Ja, tyvärr har nybilsförsäljnignen av gasbilar minskat jan - aug 2007 jfm motsvarande period 2006. :cry: Precis som S-klasse skriver har det att göra med Volvos "förräderi" vad gäller gasbilssatsningen. I tabellen finns 9 gasbilar med (Volvo V70, Volvo S60, VW Touran, VW Caddy, VW Caravelle, Opel Combo och Opel Zafira, Mercedes E 200, Fiat Punto), jan-aug 2007 såldes 2 121 av dessa bilar, ett år senare 1 353, alltså en nedgång med drygt 36%. Volvo står för majoriteten av gasbilar båda åren, 1 919 resp 863. Men Volvo har alltså mer än halverat sin försäljning av nya gasbilar. Det enda glädjande med rapporten är väl att övriga märken har sålt fler gasbilar och ökat försäljningen från 202 till 490 nya bilar under ovanstående period. Fr a är det VW som ökat sin försäljning (sålde 331 bilar perioden jan- aug 2007).
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Ändå ökar försäljningen av fordonsgas markant?
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Den ackumulerade mängden CNG bilar ökar ju för varje år samt att vi ser inte effekterna av flera (relativt sett :lol: ) tankställen samt bussar, tunga fordon i statistiken. Det kan ju förklara de ökade volymerna såld biogas.

Sedan är jag inte säker på om privatimporterade begagnade bilar syns i statistiken.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Två saker har slagit mig nyligen; dels ser jag avsevärt fler gasfordon med diverse företagsdekaler, dels avsevärt fler lastbilar på gastankstationerna. Varje gång jag fyller gas i Högsbo i GBG så är det något eller några yrkesfordon där. Idag var det dels en till synes helt ny Mercedeslastbil från någon pappersdistributör, dels en Opel combo från en blomsterfirma. Förra gången var en Ford skåpbil (Taunus?) med dekaler från en större elinstallatörsfirma samt en av Renovas sopbilar. Färdtjänst med sina stora VW-bussar och högvis med S60 o V70 också förstås.

Med detta försöker jag säga att det verkar som om nyttjandet av gasfordon flyttas från enbart taxi till att omfatta en större bredd av fordon och användningsområden.

Sen är vi nog fler pendlare som inser fördelarna med gas, både miljö- och kostandsmässigt och då ökar förstås gasåtgången jämfört med Svensson som i snitt kör 1000-1500 mil/år.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Försäljningen t.o.m. September -07 :

Post by S-klasse »

Nu finns statistiken t.o.m. September -07 ute :
http://www.bilsweden.se/files/Nyreg0710.pdf

Samma trend som förut, en stor minskning av antalet sålda CNG bilar p.g.a. Volvo, i siffror ned från 2407 2006 till 1445 hittills i år eller 962 färre sålda. Volvos minskning är dock större 1272 färre CNG bilar i år d.v.s. ner till 891 stycken V70/S60 - de är dock fortfarande störst.

Vi får väl se hur det ser ut nästa år, VW Passat CNG på gång samt MB B-klass NGT.

Om jag läste rätt på Bilswedens hemsida så ingår inte privatimporterade bilar i dessa siffror. Det kan alltså komma in fler CNG bilar via import varför utvecklingen på stora gasmarknader t.ex. Tyskland är intressant även för oss.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Gasbils försäljningen t.o.m. Oktober -07

Post by S-klasse »

Nu har försäljningsstatistiken för Oktober kommit ut : http://www.bilsweden.se/files/Nyregokt07.pdf

Miljö och gas bilsförsäljningen finns längst ner i det dokumentet.

Som vanligt är det dyster statistik för CNG bilarna jämfört med tidigare år, och vi vet ju vilka det beror på...

Hittills i år har 1519 CNG bilar sålts jämfört med 2770 förra året samtidigt som antalet sålda miljöbilar har ökat. Av försäljning av miljöbilar står CNG bilarna för enbart 3,7% jämfört med 9,3% förra året.

Rensar man statistiken från Volvos försäljning kan man dock konstatera att antalet nyregistrerade icke Volvo CNG bilar har ökat med 217% till 621 sålda hittills i år. VW & Mercedes har kraftigt ökat sin försäljning av CNG bilar medan Opel och Fiat verkar inte verkar hänga med.
(Sido importerade CNG bilar ingår nog inte i statistiken, finns bl.a. fler Fiat & Ford modeller.)

Fast det klart, när såg ni en annonskampanj för en CNG bil senast?

Tycker dock att man ser en ökning i antalet CNG bilar som går som taxi i Stockholmsområdet, nu ser man V70 Bi-Fuel nästan lika ofta som V70 D5 och MB E 200 NGT var förut väldigt sällsynta - nu kan man se flera i veckan när jag pendlar Stockholm - Uppsala.

Gjorde en snabb jämförelse med motsvarande försäljnings statistik från Tyskland (dock t.o.m. dec -06) förra året såldes där 11555 CNG bilar vilket var en ökning med 44%, jämfört övriga fordon som ingår i vår miljöbilsklassning var antalet sålda CNG bilar mer än dubbelt så stort som hybrider och LPG bilar. Av E85 har jag inte sett några spår!
http://www.kba.de/Abt3_neu/Kraftfahrzeu ... 006_12.pdf
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Gasbils försäljningen t.o.m. Oktober -07

Post by Sven »

S-klasse wrote:Fast det klart, när såg ni en annonskampanj för en CNG bil senast?
Jag har också noterat detta, på motorannonsplatserna i dagstidningarna står nästan aldrig något om gasbilarna. Det är otroligt tråkigt att försäljningen av gasbilar har sjunkit så mycket och att deras andel av den totala mängden miljöbilar har sjunkit ännu mer. Den stora förloraren är miljön! Det tråkiga är att politiker och gemene man inte tycks begripa att miljön inte är något abstrakt begrepp utan något som alla människor, djur och levande organismer är fullständigt beroende av för sin egen överlevnad!. De senaste rapporterna om den skenande växthuseffekten talar om att det är än värre än man tidigare förutspått.

Etanol-, diesel- och bensinbilar borde överhuvudtaget inte under några som helst omständigheter få kallas för miljöbilar! :twisted:

Som jag ser det borde idag endast gasbilar drivna på biogas få kalla sig miljöbilar. Den dagen vi har elbilar och vätgasbilar i serietillverkning så skulle även dessa kunna kvalificera sig för denna benämning.

Politiker och makthavare, särskilt ni med miljöansvar, sätt er ordentligt in i vad detta med växthuseffekt och förnyelsebar energi egentligen handlar om och ta konsekvenserna av dessa kunskaper. Om ni inte vill göra detta, lämna genast över era platser till folk som är mer kunniga o/e miljöintresserade!!!
Opel Zafira CNG -08
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Sven skrev:
"Etanol-, diesel- och bensinbilar borde överhuvudtaget inte under några som helst omständigheter få kallas för miljöbilar!
Som jag ser det borde idag endast gasbilar drivna på biogas få kalla sig miljöbilar. Den dagen vi har elbilar och vätgasbilar i serietillverkning så skulle även dessa kunna kvalificera sig för denna benämning."

Kan bara hålla med, det är konstigt att att media och politiker bara lallar med i Etanol propagandan. Speciellt efter alla de kritiska rapporter som förekommit från tunga Vetenskapsmän. :evil:

Borde vi inte börja med att skicka insändare till tidningar och tips till program inslag för radio och andra medier?
Vi skulle kanske kunna fila fram en lämplig text på forumet.
Där vi belyser alla fördelar och nackdelar med biogas kontra andra kommersiella drivmedel för fordon. :twisted:
Kunskapsnivån om förnyelsebara drivmedel är generellt sett låg de flesta tänker E85 om man säger att man kör på biogas. :shock:

Vad tycker ni andra?
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Håller med Sven och Göran i argumenten för att biogasbilarna är de enda riktiga miljöbilarna på marknaden just nu, dels med tanke på ägarnas flitighet att verkligen tanka biogas och dels de stora positiva effekterna av att kunna undvika potentiala metanutsläpp genom att tillvara ta möjligheterna till biogas produktion.

Dessvärre med tanke på tillgången på biogas och strulet med tankutrustning i Stockholms området är det i dagsläget lite svårt att ta fram fördelarna med biogas och CNG bilar i fikarums diskussioner på jobbet just nu. Även om jag har närmsta (möjliga...) tankställe på 500 meters avstånd från jobbet.

Om man ändå försöker göra reklam för biogasbilar så brukar ett av motargumenten vara att "hur gör man vid fjällresan då". Eller "hur mycket tjänar man på det" - och jämförelsen med E85 kommer som ett brev på posten.

Om Stockholms situationen skulle förbättras och alla planerade tankställen skulle bli klara vore det lättare med argumentationen.
Kanske är det här vi skulle inrikta vår åsikts påverkan den närmsta tiden för att påskynda processen?
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Re: Gasbils försäljningen t.o.m. Oktober -07

Post by Plonte »

Sven wrote: Etanol-, diesel- och bensinbilar borde överhuvudtaget inte under några som helst omständigheter få kallas för miljöbilar! :twisted:
Jag håller inte med helt... fokus borde ligga mer på använd energi och utsläpp när man pratar om miljöbilar, och alltså borde både bensin och dieselbilar kunna klassas som miljöbilar, vilket nu har skett. Det viktiga är inte att ersätta ngn enstaka procent av bilparken med biogasdrivna bilar, utan att generellt sänka energiförbrukningen som helhet.... och då är det väl enkelt att besluta om ett totalförbud för mer än typ 25-30 hästkrafter per möjlig passagerare (eller motsvaranade bränsleförbrukning). Undantaget borde väl bli transportfordon typ lastbilar. För inte är det väl rätt att vi väljer en bränsletörstigare motor bara för att det är "roligt" ??
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Göran wrote:Sven skrev:

Borde vi inte börja med att skicka insändare till tidningar och tips till program inslag för radio och andra medier?
Vi skulle kanske kunna fila fram en lämplig text på forumet.
Där vi belyser alla fördelar och nackdelar med biogas kontra andra kommersiella drivmedel för fordon. :twisted:
Jag tycker absolut att vi skulle göra ovanstående. S-klasse skrev ett svar på Görans inlägg, och jag håller med om att det också gäller att påverka fr a politiker. Situationen i Stockholm är eländig och inte något bra argument för att få folk att köra med gasbil. Det har här på forumet varit förslag om att göra någon sorts manifestation i Stockholm och köra till stadhuset och protestera. Det tycker jag är en god idé, men den behöver nog planeras och blir vi tillräckligt många och dessutom får med oss media i att uppmärksamma detta så kan det få en hel del genomslag.

Jag fortsätter att förvånas om okunnigheten som finns i media. DN skrev nyligen om biobränslen från grödor, där jag tycker att de saknade ett helhetsperspektiv. Att använda föda för att tillverka fordonsbränsle känns definitivt som en återvändsgränd (är bl a ganska ineffektivt och är ur etisk synvinkel ytterst tveksamt). Varför skrivs det inte mer om biogasen??? :?:

Vad gäller fjällsemester har S-klasse helt rätt. En tröst i mörkret är Fordonsgas ska bygga en tankstation i Sälen (vet ej när den beräknas vara klar) och bor man i Göteborg kan man ta sig hela vägen dit upp (fyller på gastanken i Karlstad, vars gastankställe ska öppna under 2008)den dag Sälens tanställe har öppnat.

Läste f ö i veckans klimatnyheter från Naturvårdsverket att i Falkenberg (tror jag det var) får alla som skaffar en biogasbil en premie på 10 000 kr! Mer sådana initiativ!!! :)
Opel Zafira CNG -08
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Post by moraola »

Fordonsgas AB har tagit bort Sælen från sin lista med planerade tankstællen. Har dom backat från dom ursprungliga planerna?
V70 Bi-fuel -07
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Såg också att dom tagit bort Sälen från listan, vilket är trist. Annars kan jag föreslå fjällresa till Åre eller andra Jämtlandsfjäll. Östersund har en biogasmack sedan i våras. Mackar planeras också på flera orter längs E4 norrut.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

larfor wrote:Såg också att dom tagit bort Sälen från listan, vilket är trist. Annars kan jag föreslå fjällresa till Åre eller andra Jämtlandsfjäll. Östersund har en biogasmack sedan i våras. Mackar planeras också på flera orter längs E4 norrut.
Yes.. I östersund tankade jag 3ggr i somras när jag åkte till treriksröset med min S60 Bi-Fuel :) 400 mil på en vecka.. Åkte till östersund och sen till åre.. sen tillbaka till östersund för att tanka igen o sen vidare uppåt.. Det var gratis gas när jag var där pga betalsystemet fungerade inte som det skulle.. Så jag tänkte att det är lika bra att passa på ;) Så det blev väl typ 5 mil omväg.. Men ändå... :)
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Tankade också i Östersund i somras.
Bästa priset i Sverige :D
Men kunde tyvärr inte tanka där på vägen tillbaka till Åre, eftersom den var ur funktion då. :(
Fick köra ända till Arlanda innan jag kunde gasa upp igen.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Göran wrote:Tankade också i Östersund i somras.
Bästa priset i Sverige :D
Men kunde tyvärr inte tanka där på vägen tillbaka till Åre, eftersom den var ur funktion då. :(
Fick köra ända till Arlanda innan jag kunde gasa upp igen.
Ja, man får köra väldigt långt söder ut innan man hittar ett tankställe.. Vi åkte förbi boden också men kommer inte ihåg varför vi inte tankade där.. Eller om tankstället inte var igång.. Men man fick köra typ 100-150 mil innan man hittade en gastank mack längre söder ut.. Men men.. Det är ju bara uppe i norr det är ont om mackar.. Här nere i söder är det inga som helst problem att tanka tycker jag.. Fattar inte folk som klagar på att det inte finns tillräckligt med mackar.. :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Du har tydligen inte åkt genom Kronobergs och kalmar län ett puplikt tankställe i kalmar och ett i Växjö (ett tankställe /län) och det i Växjö kan bara de som ansökt om kort tanka. Annars är det hyfsad spridning på tankställena i södra Sverige
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Göran wrote:Du har tydligen inte åkt genom Kronobergs och kalmar län ett puplikt tankställe i kalmar och ett i Växjö (ett tankställe /län) och det i Växjö kan bara de som ansökt om kort tanka. Annars är det hyfsad spridning på tankställena i södra Sverige
Jag håller mig bara till riktiga städer ;) ... nä.. men.. Tja.. åkte till olofström för ett tag sedan o tankade där.. gick fint.. växjö har jag inte ens försökt att tanka i även om jag varit där flera gånger.. det finns ju mackar på vägen (E20).. Brukar tanka i helsingborg när jag är nere i malmö/växjö/olofström. Då jag får biogas där :) .. Mest tankar jag ju i Göteborg eftersom jag bor där.. På östra sidan av södra sverige ser det lite klent ut kan jag hålla med om nu när jag kollar på fordonsgas hemsida.. Men är det folk som bor där menar du? :twisted: :lol:
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Göran wrote:Sven skrev:
"Etanol-, diesel- och bensinbilar borde överhuvudtaget inte under några som helst omständigheter få kallas för miljöbilar!
Som jag ser det borde idag endast gasbilar drivna på biogas få kalla sig miljöbilar. Den dagen vi har elbilar och vätgasbilar i serietillverkning så skulle även dessa kunna kvalificera sig för denna benämning."

Kan bara hålla med, det är konstigt att att media och politiker bara lallar med i Etanol propagandan. Speciellt efter alla de kritiska rapporter som förekommit från tunga Vetenskapsmän. :evil:

Borde vi inte börja med att skicka insändare till tidningar och tips till program inslag för radio och andra medier?
Vi skulle kanske kunna fila fram en lämplig text på forumet.
Där vi belyser alla fördelar och nackdelar med biogas kontra andra ´+kommersiella drivmedel för fordon. :twisted:
Kunskapsnivån om förnyelsebara drivmedel är generellt sett låg de flesta tänker E85 om man säger att man kör på biogas. :shock:

Vad tycker ni andra?
------------------------------------

Ja, vad är en miljöbil?

En bil som släpper ut mindre än 120 gram koldioxid per km är det ju.

Hur man kommer dit har mindre betydelse. Men att utsläppen från produktionen av etanol och andra bränslen bör räknas in borde vara självklart.

Det innebär att miljöbilar knappast kan vara:

- etanolbilar som går på etanol från majs eller vete
- dieselbilar som går på biodiesel framställd av palmolja
- gasbilar som går på annan gas än biogas
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Ja vad är miljöbil.

Om man läser in ordet miljö i dess ursprungliga betydelse så innebär det att alla utsläpp borde räknas med när man definerar miljöbil och inte bara CO2 som idag.

Det som av press och även av vårt lands myndigheter definieras som miljöbil skulle jag vilja kalla klimatvänliga fordon/bilar.

Ett bränsle som tex ökar cancerrisken gentemot bensin kan knappast vara miljöbränsle.

Jag vet att det har blivit en praxis att så fort en bil har något lägre utsläpp av CO2 (under 120g/km) så kallas den enligt mitt tycke felaktigt för miljöbil.
Vart tog alla andra utsläpp vägen tex försurande ämnen, cancerframkallande ämnen mm.
Miljöbil enligt dagens norm anser jag vara direkt vilseförande.

Det var det som var själva poängen med mitt inlägg.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Göran wrote:Ja vad är miljöbil.
Ja, vad är miljöbil egentligen. Om man använder sig strikt av ordets betydelse borde en miljöbil vara bra för miljön. I så fall kommer det aldrig att finnas någon riktig miljöbil av plåt ens innan den har börjat rulla, för tillverkning av plåt kräver som bekant en hel del energi, bl a behöver plåten upphettas rejält (något som idag f ö ofta sker med fossilt bränsle). En miljövänligt tillverkad bil skulle väl då vara en av t ex trä, men utan metalldelar.

En sådan här definition är naturligtvis för snäv och helt absurd. Men man kan ju filosofera kring hur mycket energi en miljöbil vid tillverkning, drift och skrotning m m dvs under bilens hela livscykel får förbruka i framtiden för att upprätthålla ett hållbart samhälle. Jag tror ju ändå att energi är en ändlig resurs.

Enligt kretsloppstänkandet ska man tillföra jorden lika mycket energi som man förbrukar. Mänskligheten har de senaste 100 åren förbrukat ohyggligt mycket mer energi/år än årsförbrukningen före dess.

Även om vi inom något/några decennier får fram välfungerande elbilar kan man undra om det på sikt går att köra bil i den omfattning vi idag gör. Vi kanske överhuvudtaget inte kan ägna oss åt transporter på samma sätt i framtiden.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Sven wrote:En sådan här definition är naturligtvis för snäv och helt absurd. Men man kan ju filosofera kring hur mycket energi en miljöbil vid tillverkning, drift och skrotning m m dvs under bilens hela livscykel får förbruka i framtiden för att upprätthålla ett hållbart samhälle. Jag tror ju ändå att energi är en ändlig resurs.
Håller med om att miljöbilsdefinitionen är för snäv, delvis med samma filosoferande som Sven (går så klart även att räkna på det... :lol: ) men delvis som jag tjatat om i tidigare inlägg att kolla på den totala konsekvensen av utsläppen från en förbränningsmotor.

Utsläppen under drift går att dela upp i två komponenter ur miljösynpunkt som inte är/behöver vara kopplade till varandra och är svåra att "värdera" tillsammans :
- Växthusgaser med fossilt ursprung, d.v.s. den nu nästan ensamrådande definitionen av miljöbil, i.e. CO2/km , och som är proportionerlig mot bränsleförbrukningen.
- Utsläppen av skadliga ämnen, partiklar, kväveoxider o.s.v. som är proportionerliga mot hur väl avgasreningen har konstruerats.

I båda fallen kan det dessutom vara stor skillnad mellan vad som uppnåtts i officiella tester och faktiskt brukande av bilen. En liknelse kan göras med vissa bilars resultat i EURO-NCAP's krocktester och t.ex. Folksams statisktik från inträffade olyckor beroende på om tillverkarna har optimerat konstruktionen för att enbart klara lagkraven under speciella förhållanden eller för att nästan alltid uppnå bra resultat.

När det gäller vårt totala energibehov läste jag tidigare på en Fransk Gas-sida (hittar den inte längre då de verkat halkat in på E85 spåret) att den energimängd som årligen strålar in mot jorden från Solen motsvarar ca. 1000 gånger den årliga totala energiförbrukningen - trots att befolkningsmängden ökat 6,5 gånger sedan år 1900.
Tänk om vi skulle kunna utveckla bättre teknik att tillvarata och lagra en bråkdel av den solenergin!

Tror för övrigt att den faktor som först kommer att slå i taket när det gäller vår konsumtion är tillgången på mat. Om forskarna har rätt kommer t.ex. matfisken att ta slut inom 40 år med nuvarande konsumtionsnivå. Vi kommer nog alla på sikt att bli vegetarianer vare sig vi vill det eller ej.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

S-klasse wrote:Tror för övrigt att den faktor som först kommer att slå i taket när det gäller vår konsumtion är tillgången på mat. Om forskarna har rätt kommer t.ex. matfisken att ta slut inom 40 år [..]
Oljan är det första som slår i taket och då snackar vi inte några lyxiga 40 år framåt i tiden, snarare 10-15.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jag kände mig nästan som en domedagsprofet när jag skrev om energin som en ändlig resurs m m, men efter S-klasses inlägg om matfisken som tar slut om 40 år med nuvarande konsumtion och oljan som enl BifuelManiac slår i taket om 10-15 år så känns det som om mitt scenario inte är "helt bort i tok".

Jag är dock en obotlig optimist, människans uppfinningsrikedom är enorm, och jag tror vi kommer att lösa detta. Men vi kommer definitivt behöva att förändra vårt leverne!
Opel Zafira CNG -08
Post Reply