Synpunkter på Zafiraköp samt finns nya Zafiran som begagnad

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Synpunkter på Zafiraköp samt finns nya Zafiran som begagnad

Post by Sven »

Jag tänker sannolikt köpa Opel Zafira II CNG. Jag har läst in mig en del på miljöbilar och tycker att en gasbil verkar vara det överlägset mest miljövänliga alternativet. Till på köpet lägst driftskostnad, särskilt om man bor i Västsverige (tyvärr bor jag i Sthlm).

Jag har två undringar. Är det ett risktagande på sikt att äga en Opel? Opel Zafira av årsmodell 2003 hade t ex vid besiktningen 2006 21 % fel, (bensinmedelbilen hade 6%), 8:e sämsta märket! I Vi Bilägares autoindex från 2007 avseende modeller från 2003-2006 placerade sig Opel näst sist. Är kvaliteten på Opel dålig? Är verkstäderna dåliga? Vad är det som felas? Vad är det som säger att den nya Zafiramodellen är bättre?

Den nya Zafiran lanserades hösten 2005. Som jag förstått av andra inlägg här har den knappast funnits att köpa i Sverige vid denna tidpunkt utan kanske snarare hösten 2006. Går det i Sverige att få tag i den nya Zafiran som begagnad och tillverkad hösten 2005? Eller om man vill köpa en begagnad Zafira, är den då som äldst från hösten 2006? Då kan man också undra om det allra vettigaste är att köpa en helt ny Zafira (tyvärr något som min fru inte är så pigg på!)?
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Mitt minne är lite diffust - men gasversionen kom tidigast hösten 2006, ev. ännu senare. Det finns en diskussion på forumet om det, men jag hittade den inte just nu.

Min bil har tuffat på bra och klarat besiktningen när jag köpte den för ett halvårs sedan. Men det säger förstås inte så mycket om övriga bilar.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Jag fick förmodligen den första nya CNG-Zafiran som levererades till Sverige. Den är tillverkad juni -06, men levererades först i november. Opel hade något problem med tillverkningen i början.

Min Zafira har blivit stående två gånger. Första gången trodde verkstaden att det var ett tändstift som var måndagsexemplar, men det visade sig att det var något annat problem -- vad har jag inte fått något riktigt svar på. Andra gången blev bilen stående på verkstad i en vecka i väntan på leverans av delar, men sedan dess har den gått som en klocka.

Det första symptomet på att bilen har det här felet är att bilen varvar upp och ner om vartannat vid tomgång när motorn är nästan varm.

Jag är mycket nöjd med bilen och mitt miljösamvete är fantastiskt gott. Skatten är sjukt billig och man ler varje gång man tankar. Glöm dock inte att den bara tar 14 liter bensin (drar c:a 0,7 l/mil), vilket kräver viss framförhållning och dessutom omöjliggör bilsemester i till exempel Frankrike.

Några minus har den dock, framför allt är motorn för klen för bilens vikt vilket gör att den sackar rejält när det blir större motlut -- det är inte ovanligt att man får växla ner ett par växlar i uppförsbacke. Se till att få provköra en 1,6-motor hos handlaren om du har möjlighet. Den klarar därmed inte heller att dra särskilt tunga släp.

En annan sak som är usel är bristen på mugghållare i framsätet. Det finns bara en enda för båda platserna och den är uselt placerad. I baksätet finns det däremot totalt sex mugghållare (om man har varianten med flygplansbord bak). Till och med extrastolarna har varsin bra mugghållare
Last edited by torkel on 2007-08-06, 11:56, edited 1 time in total.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Tack för svar med råd och tips

Post by Sven »

Tack för ditt svar. Jättebra att veta om detta som kan ske med motorn.

Jag har beställt en ny Zafira, en -08:a, kommer början på oktober. Har provkört en Opel Combo CNG som lär ha samma motor som Zafiran. Jag håller med om att det är en ganska svag motor. I mitt fall är detta sannolikt mest postivt, då min fru är extremt känslig för höga hastigheter och kraftiga accelerationer. VW Touran är ju också 7-sitsig och har en starkare gasmotor, får bl a dra släp på upp till tror jag 1 400 kg j f m Zafirans maxiamla 400 kg. Nackdelen med Touranen är att den drar betydligt mer.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

400 kg gäller för obromsat släp, bromsat får väga max 1250 kg, så det är inte riktigt så illa.
Post Reply