Kraftigt pys vid tankning (O-ring borta)

Diskussioner om specifika bilmodeller.
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Hej, (ändringen, skrivfelen)

Min O-ring har aldrig gjort sig lös, kanske för den skull att jag smörjar det regelbundet för att undvika gasläckning efter tankningen.

Här finns information av Shore - hårdness test för materialer:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Shoreprovning

Om någon har både originella och universala O-ringen, kann han/hon testa på någon sätt att är dom likadana hårda. Jag gissar att i tankningen med 200 bar vi måste ha ganska hård gummi. Sh 70 är då ganska bra, eller vad tänker ni?

Mvh, Hewey
leif_brunosson
Posts: 2
Joined: 2009-06-04, 13:13

Post by leif_brunosson »

Nu har jag forskat lite.

130:- för en O-ring??? jag undrar när en bilhandlare rodnar.

Visst skall det vara en standard O-ring av Nitril gummi 9,19 x 2,62 mm om den är på 70 shore är det bonus men inte kritiskt.
Finns att köpa på dom flesta firmor som säljer industriförnödenheter. Kostnad några kronor per styck. Köp en påse vet jag.

Det funkar faktiskt men storlekar i närheten också. Jag har testat i brist på annat.

Det finns ett knep också:
När man tankat färdigt. Tryck munstycket mot bilen samtidigt som du vrider på hantaget. Då går rekylen upp i slangen istället för att munstycket far ut med en smäll. O-ringen sitter kvar.

//Leif
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Jobbar du på Fordonsgas? Det var exakt det tipset jag fick när jag var där och tiggde O-ringar för en tid sedan. =)
varpan
Posts: 31
Joined: 2008-04-30, 11:16

Post by varpan »

Fick ett gäng o-ringar av en fordongas-tekniker (tack så mycket) och behövde använda en av dom häromdagen.. 1:a gången på 2200 mil..
leif_brunosson
Posts: 2
Joined: 2009-06-04, 13:13

Post by leif_brunosson »

Nä men det var faktiskt en tekniker på fordonsgas jag snackade med och fick relevant info av (äntligen). Bor själv i Helsingborg och har försökt komma i kontakt med någon teknisk individ på E.on och Öresundskraft som säljer gas här nere.

Icke. Bara babsor i växeln som fattar noll och kopplar vidare (fel). Förmodligen har dom sitt call center i Georgien.

//Leif
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Kraftigt pys vid tankning (O-ring borta)

Post by joppe »

Jag mailade fordonsgas och trots att jag förklarade att jag bor i Stockholm och inte "förlorade" o-ringen på någon av deras pumpar,
skickar dom två nya o-ringar till mig ialla fall, det kallar jag mycket god service. :mrgreen:

Full gas
/ Jonny
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
Post Reply