Köptips 10-15 år gammal gasbil (2004-2010)

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
Freddo
Posts: 1
Joined: 2019-02-25, 07:07

Köptips 10-15 år gammal gasbil (2004-2010)

Post by Freddo »

Vi äntligen fått ut tummen och skaffat en biogasbil. Stor lättnad för klimatsamvetet och blev inte så dyrt: 24.000kr. Vi bytte helt enkelt vår gamla bil mot en annan gammal bil - det blev en VW Touran 2006. Avgränsningar: vi ville ha en kombi och lägga mindre än 40.000 kr.

Det stora motståndet var att skaffa kunskap/data: vad gäller och vad skulle vi köpa för att inte lägga pengarna på fel fordon?
Det här lärde vi oss, kanske kan det hjälpa någon annan som funderar på att köpa en 10-15 år gammal gasbil:

* Biogas ger ca 20% lägre bränslekostnad/mil, pga lägre förbrukning och lågt gaspris. Biogasen på Gotland är helt klimatneutral (vi bor på Gotland)

* Regionen kommer sannolikt fortsätta satsa på biogas, = köper fortfarande in nya gasfordon, dvs det kommer finnas biogas att köpa på öin även i framtiden.

* Gastankarna har en livslängd på 20 år. Därefter får en endast köra bilen på bensin, och då bör bilen har en hyggligt stor bensintank. En bil från 2001 har alltså bara 2 år kvar som gasbil, sedan måste tankarna bytas (jättedyrt) eller pluggas igen.

* Undvik VW 2009-2012 med 1,5 tsi motorn (golf/passat): den har stora problem bl.a kamkedja och växellådan (dsg) och kan kosta mer än bilen är värd att reparera. Bilhandlaren jag pratat med undviker helt dessa bilar.

* Undvik Volvo (v70/s60/m.fl) före 2009 (då kom den nya karossen och ett nytt gassystem): det gamla gassystemet (prins) är opålitligt och två komponenter som ofta går sönder kostar ca 10.000 kr styck att byta (och utförs enbart av märkesverkstaden förstod jag det som).

*Det går bra att konvertera en bil till gasdrift. Det kostar ca 30.000 kr och kommer att ta stor plats i bagageutrymmet.

Med denna avgränsning återstod i stort sett bara Opel (Zafira) och VW (Golf/Passat/Touran) före 2009 på marknaden (eftersom vi ville ha en kombi och lägga mindre än 40.000 kr). Det kommer inte ut så många sådana fordon, så vill högg när vi hittade en Touran 2006 (som allihop fick sina gastankar utbytta av VW ca 2014-15) med 17.000 mil på mätaren.

Käller: Regionens hemsidor, en bilverkstad/bilhandlare, detta forum (tack alla ni som delar med er!), och en bilmekaniker med volvofokus.
Det jag skulle velat ha tillgång till var mekaniker som jobbat med VW och Opel för att få veta mer om även deras äldre gassystem går sönder (som Volvos). Men det enda jag lyckades få var en indikation från bilhandlaren att dessa bilar har mindre problem än Volvo (före 2009).
Post Reply