Nya regler för kontrollbesiktning 2018-05-20

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Nya regler för kontrollbesiktning 2018-05-20

Post by AndersH »

Från och med 2018-05-20 gäller nya regler vid kontrollbesiktning av gasfordon enligt TSFS 2017:54 (särskilt 2 kap. 23§).

Då måste gastankarna vara frilagda för kontroll när man kommer till besiktningen.

Alternativet är att ta med sig ett intyg (inte äldre än 15 månader) från ett ackrediterat företag som kan utföra motsvarande kontroll.

https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ ... 017_54.pdf
ilford
Posts: 1
Joined: 2009-02-21, 17:03

Re: Nya regler för kontrollbesiktning 2018-05-20

Post by ilford »

Jag har just köpt en 2015 VW Golf TGI. Jag mejlade till VW och frågade om det framöver kommer att bli ett obligatoriskt inslag i inspektionsservicen att verkstaden kontrollerar gassystemet så att dom kan utfärda ett intyg som jag kan ta med till besiktningen. Jag fick idag svaret ”att det inte kommer att ingå någon sådan obligatorisk kontroll vad vi känner till i dagsläget. Man får beställa arbetet på den auktoriserade verkstaden.”

Jag frågade också så här: ”Om det är ganska enkelt för en händig person att inför besiktningen själv frilägga gastankar och andra delar av gassystemet som besiktningsföretaget ska kontrollera: Kommer VW att utarbeta en praktisk beskrivning av vad som ska friläggas och hur man ska gå tillväga? Av beskrivningen bör förstås framgå om det är möjligt att göra arbetet på ett vettigt sätt utan att man ska behöva skaffa några specialverktyg.” Och så frågade jag om VW i så fall kommer att skicka en sådan beskrivning till alla som äger VW gasbilar eller lägga ut den på VW:s webbplats så att den kan laddas ner. På den frågan var svaret nej.

För ett par veckor sedan ställde jag samma frågor till Mercedes-Benz, för då ägde jag fortfarande en 2010 MB B180 NGT, som jag hade haft drygt sju år. Dom svarade att ”när det gäller de nya reglerna som ska gälla 20 maj 2018 är ännu inte föreskrivet av Transportstyrelsen. Detta bekräftas bl a av Bilprovningen. Man väntar fortfarande på remiss på den ändringsföreskrift som ska träda i kraft den 20 maj 2018. Den väntas inom kort.” Därför kunde man inte lämna något närmare besked.

Jag har också pratat med VW-verkstaden i Kungsbacka, som har en person som är certifierad för arbeten på gassystemet. Dom gav ungefär samma bild som MB.

Jag vet inte vilka ytterligare föreskrifter som man väntar på. Eftersom Transportstyrelsens föreskrifter kom redan i maj förra året kan man kanske inte utesluta att bollen när det gäller krav och praktiska rutiner för olika bilmodeller ligger hos bilföretagen och besiktningsorganen, möjligen SWEDAC, eller att frågan i värsta fall har ramlat mellan stolarna.

Frågorna om vad som kommer att gälla och hur man som ägare av en gasbil kan göra framöver gäller förstås gasbilar av alla märken. Kan du tänka dig att kolla lite, och återkomma här på forumet? Eller känner du någon annan som skulle kunna göra en insats? Här finns ju frågor både av allmänt intresse och frågor som är specifika för varje märke och modell.
Pelle
sbf
Posts: 13
Joined: 2018-01-22, 22:06

Re: Nya regler för kontrollbesiktning 2018-05-20

Post by sbf »

AndersH wrote: 2018-02-13, 14:03 Från och med 2018-05-20 gäller nya regler vid kontrollbesiktning av gasfordon enligt TSFS 2017:54 (särskilt 2 kap. 23§).

Då måste gastankarna vara frilagda för kontroll när man kommer till besiktningen.

Alternativet är att ta med sig ett intyg (inte äldre än 15 månader) från ett ackrediterat företag som kan utföra motsvarande kontroll.

https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ ... 017_54.pdf
Vad innebär detta till exempel för en V70? Är det bara att skruva lös plastkåpan under bakre delen av bilen?
Volvo V70 Momentum CNG Bi-Fuel
Motor: 2.4i B5244SG
Årsmodell: 2006
Miltal: cirka 29000
Växellåda: Automat

Image
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Nya regler för kontrollbesiktning 2018-05-20

Post by AndersH »

I samband med reparation av vår V70 Bi-Fuel -03 den 23 mars frågade jag verkstadscoachen på Rejmes i Linköping om de kunde utföra besiktning av gastankarna men fick svaret att "Frågan är under utredning så vi har blivit ombedda att avvakta i den här frågan (Swedac).Vi får höras när det finns klara papper på det hela."

Så vänta och se är väl vad som gäller.

Vi har också en VW Golf TGI 2015 som ska besiktigas för första gången 30 juni och jag tänkte vara lite taktisk och göra besiktningen före 20 maj...
sbf wrote: 2018-02-21, 16:19 Vad innebär detta till exempel för en V70? Är det bara att skruva lös plastkåpan under bakre delen av bilen?
Ja det är nog inte svårare än så men glöm inte att ta bort plastskydden för de två små främre gastankarna också.
sbf
Posts: 13
Joined: 2018-01-22, 22:06

Re: Nya regler för kontrollbesiktning 2018-05-20

Post by sbf »

AndersH wrote: 2018-03-26, 21:46 I samband med reparation av vår V70 Bi-Fuel -03 den 23 mars frågade jag verkstadscoachen på Rejmes i Linköping om de kunde utföra besiktning av gastankarna men fick svaret att "Frågan är under utredning så vi har blivit ombedda att avvakta i den här frågan (Swedac).Vi får höras när det finns klara papper på det hela."

Så vänta och se är väl vad som gäller.

Vi har också en VW Golf TGI 2015 som ska besiktigas för första gången 30 juni och jag tänkte vara lite taktisk och göra besiktningen före 20 maj...
sbf wrote: 2018-02-21, 16:19 Vad innebär detta till exempel för en V70? Är det bara att skruva lös plastkåpan under bakre delen av bilen?
Ja det är nog inte svårare än så men glöm inte att ta bort plastskydden för de två små främre gastankarna också.
Jag frågade när jag besiktade bilen på Dekra i Märsta och fick ungefär samma svar, att man inte riktigt visste men att man hade hört olika rykten. Ett av ryktena var att det skulle räcka med att ta bort plastkåporna (vilket jag gjorde i helgen när jag ändå var där och bytte gasfilter, jäkla rostiga skruvar överallt), och ett annat rykte var att man skulle vara tvungen att besikta hos en auktoriserad gasverkstad på liknande sätt som man gör med bilar med kylanläggning idag. Sistnämnda låter dyrt..
Volvo V70 Momentum CNG Bi-Fuel
Motor: 2.4i B5244SG
Årsmodell: 2006
Miltal: cirka 29000
Växellåda: Automat

Image
sbf
Posts: 13
Joined: 2018-01-22, 22:06

Re: Nya regler för kontrollbesiktning 2018-05-20

Post by sbf »

Pressmeddelande från Transportstyrelsen idag 2018-05-18:
Fordonsägaren kan antingen se till så att gastanken är frilagd vid besiktningen. Detta för att den ska kunna kontrolleras av en besiktningstekniker. Eller kunna visa ett intyg på att gastank och det övriga bränslesystemet fungerar som det ska.
https://transportstyrelsen.se/sv/Nyhets ... ngsregler/
Volvo V70 Momentum CNG Bi-Fuel
Motor: 2.4i B5244SG
Årsmodell: 2006
Miltal: cirka 29000
Växellåda: Automat

Image
hasse_A
Posts: 9
Joined: 2018-03-20, 20:10

Re: Nya regler för kontrollbesiktning 2018-05-20

Post by hasse_A »

Jag har en Volvo Bi-Fuel 2005. Vi kom hem till Sverige i slutet av April efter 3 års bortovaro. När jag ställde av bilen i garaget såg jag till att det inte fanns någon gas i tankarna. Väl hemkommen besiktigade jag bilen och jag misstänkte då att dom skulle kicka på att det inte gick att prova gasdriften. Mycket riktigt. Det blev avbruten besiktning men jag kunde nu köra med bilen en månad till den 28/5.
Jag hade ju ingen möjlighet att tanka gas eftersom jag inte får köra bilen annat än till besiktningen eller till verkstad. Man får alltså inte köra till gasstationen. Jag har inte utrustning i mitt garage så att jag kan tanka gas.
Den 23/5 åker jag för att ombesiktiga bilen. Då säger besiktningsmannen att han kommer att vara väldigt jobbig. Jaha varför då undrar jag.
Han förklarar då att han måste kunna inspektera gastankarna och då måste kåporna var borttagna. Va, skall man komma med bilen delvis demonterad till bilbesiktningen, detta var nytt för mig. Besiktningsmannen är lika trött på Transportstyrelsen som jag verkar det som. Dom har väntat på besked länge och tydligen har besiktningsbolagen varit med i diskussionerna i frågan men helt plötsligt har Transportstyrelsen gjort som dom behagat.
Jag åker hem till garaget, hissar upp bilen och demonterar kåporna, återvänder till besiktningen och bilen går igenom ua.
Eftersom vi varit utomlands i 3 år har vi inte följt diskussionerna om de nya reglerna och jag blev ganska förvånad när jag fick klart för mig hur det ligger till.
/Hasse
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nya regler för kontrollbesiktning 2018-05-20

Post by Fred »

Är det någon som har någon mer information om detta?

Jag har förlikat mig med att min bil nu har 0 (noll) kronor i andrahandsvärde på grund av att gastankarnas livslängd uppnås om tre år (2021). Jag hade dock hoppats på att det då skulle det finnas ett ekonomiskt försvarbart alternativ att plugga gassystemet och köra vidare på bensin. Nu känns det som att dessa nya regler för besiktning är dödsstöten för bilen redan i år, för jag kan inte tänka mig att Volvo kommer erbjuda gratis kontroll av tankarna varje år inför besiktning.

Visst, jag fattar att min bil är gammal (-02:a) och att den rullat många mil (snart 26 000), men den är i otroligt bra skick. Inte en rostfläck, allt fungerar, inredningen är fräsch och den känns fortfarande fast och fin i hjulupphängningen. Ska jag verkligen behöva skrota en fullt fungerande bil i så bra skick på grund av dessa regler som införs långt efter att jag köpte bilen?

Det känns som att hela miljönyttan med att ha kört på biogas raderas när en bil tas ur trafik långt före sin mekaniska livslängd. Detta är ju en Volvo, som utan problem kan rulla 15-20 000 mil till... :cry:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nya regler för kontrollbesiktning 2018-05-20

Post by Fred »

hasse_A wrote: 2018-05-31, 13:42Jag åker hem till garaget, hissar upp bilen och demonterar kåporna, återvänder till besiktningen och bilen går igenom ua.
Eftersom vi varit utomlands i 3 år har vi inte följt diskussionerna om de nya reglerna och jag blev ganska förvånad när jag fick klart för mig hur det ligger till.
/Hasse
Nu har jag ringt runt till alla möjliga aktörer för att försöka få lite mer information om detta (och vad som sker när gastankarnas livslängd uppnås). Först, hasse_A: Jag har varit i Sverige de senaste åren och för mig kom det som en fullständig nyhet att besiktningsreglerna för gasbilar ändrats. Brevet från Transportstyrelsen härom dagen var första gången jag hörde något överhuvudtaget om detta...och då hade ju reglerna redan införts. Och då har jag inte levt under en sten, även om jag kanske inte lusläser alla tidningar.

Dock gott att höra att din bil gick igenom när du skruvat bort kåporna. Jag ringde i fredags till Opus (som är min närmaste besiktningsanläggning) och kvinnan där sa att de endast godkänner gasbilar som har intyget utfärdat av auktoriserad verkstad. Det räcker alltså inte att ta bort kåporna för att blottlägga tankarna.

Jag har precis avslutat ett 45 minuter långt samtal med en mycket trevlig kvinna på Transportstyrelsen. Jag blev inte mycket klokare av samtalet och det sammanlagda bidraget från hennes sida var: "det var konstigt". När jag berättade att inga aktörer som är inblandade i det här nya reglerna verkar veta vad som verkligen gäller sa hon just det: "vad konstigt...alla aktörer har ju varit delaktiga i processen". Detta samtidigt som hon från Transportstyrelsens sida inte heller kunde ge några klara besked.

Gällande den här trådens ämne så sa hon dock att det SKA räcka att blottlägga tankarna, och att besiktningsbolagen SKA kunna göra en tillfredställande besiktning. De ska ha fått utbildningen som krävs för att utföra den, även om hon inte kunde hitta några instruktioner för hur besiktningen av tankarna ska gå till. (Som tillägg kan jag nämna att Upplands Motor vill ha 3200 kr för att utfärda intyget.)

Jag tror att det bästa man kan göra är att åka till sin lokala besiktningsanläggning och helt enkelt fråga dem om det räcker att blottlägga tankarna. Kräver de intyget åker man vidare till nästa station.

Jag pratade också med kvinnan om vad som krävs för att kunna registreringsbesiktiga om bilen till enbart bensin när gastänakarnas livslängd uppnåtts, men det skriver jag om i den här tråden.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
hasse_A
Posts: 9
Joined: 2018-03-20, 20:10

Re: Nya regler för kontrollbesiktning 2018-05-20

Post by hasse_A »

Fred wrote: 2018-06-21, 00:02 Det känns som att hela miljönyttan med att ha kört på biogas raderas när en bil tas ur trafik långt före sin mekaniska livslängd. Detta är ju en Volvo, som utan problem kan rulla 15-20 000 mil till... :cry:
Det är ju valtider nu. Är det någon som känner Janne Josefsson ?

På den tiden när gasdriften infördes så gavs det ju bidrag, skattereduktion o.s.v.
Det borde gå att få igång en debatt i ämnet. Man var ju då sååå miljömedveten och avgaserna från gasbilar var ju sååå rena.
Jag minns en annons där en joggare springer efter en gasbil för han vill andas frisk luft.
Nu blev annonsen visserligen anmäld för falsk marknadsföring eller något sådant men det speglar ändå diskussionen på den tiden.

Hela denna historia är ett typexempel på hur hittepåpolitiker agerar. Fina löften som skall stötta miljöarbetet vilka man
sedan reviderar till noll och intet värde.
Ett annat exempel är direktverkande el. Rent och fint när det infördes men efter hand blev det det sämsta som finns.

/Hasse
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nya regler för kontrollbesiktning 2018-05-20

Post by Fred »

I sak håller jag med dig Hasse (betänk inte minst hela etanolsatsningen som väl är en av de "miljösatsningar" som skadat mest i modern tid), men just när det gäller de här nya besiktningsreglerna förstår jag faktiskt tanken bakom. Gasfordon har ju de facto exploderat, och då handlar det inte bara om klantskallarna med adaptrar till sina gasolbilar, och då måste myndigheterna agera. Sen kan man kanske diskutera hur stor effekt de nya reglerna kommer ha på explosionsstatistiken, med tanke på hur våra bilbesiktningar fungerar. De kommer ju inte röntga tankarna direkt, så vad är det som säger att inte min tank exploderar när jag tankar nästa gång efter besiktning?

Min kritik i detta är HUR myndigheterna agerat i detta fall. Det kan inte vara så att lagstiftaren instiftar nya lagar/regler utan att se till att det är möjligt för de som berörs att följa dem utan allt för stora konsekvenser. Lagar och regler måste också definieras mycket noga, så att alla parter förstår hur de ska agera för att följa dem.

Efter rätt många timmars ansträngning att få klara besked om hur jag ska få igenom min bil är jag inte ett dugg klokare. Det kommer antagligen sluta med att jag får chansa. Jag får skruva bort kåporna över tankarna och köra upp till besiktningen och se vad som händer. Det känns helt godtyckligt, och jag är rätt säker på att utgången kommer vara avhängig på vilken besiktningsgubbe jag råkar få.

Den senaste besiktningskillen jag pratade med var väldigt defensiv. Han visade upp en utskrift av det som Transportstyrelsen skriver här: https://www.transportstyrelsen.se/sv/Ny ... ngsregler/. Jag har läst det tidigare men när jag var där reagerade jag på denna formulering:
Fordonsägaren kan antingen se till så att gastanken är frilagd vid besiktningen. Detta för att den ska kunna kontrolleras av en besiktningstekniker. Eller kunna visa ett intyg på att gastank och det övriga bränslesystemet fungerar som det ska.
Jag hävdar att första meningen är tydlig: det räcker att fordonsägaren frilägger tanken för att den ska kunna kontrolleras. Ska dock en verkstad utfärda ett intyg ska även övriga delar i bränslesystemet kontrolleras. Här sa besiktningskillen emot mig. Han ansåg att det var självklart att fordonsägaren även måste se till att alla delar i gassystemet är frilagda, så t ex måste innerskärmen plockas bort för att hela påfyllningsrörets väg kan kontrolleras. Så är det faktiskt inte formulerat av Transportstyrelsen.

Det är just detta som är min poäng. Formuleringarna är slarvigt utformade och lämnar för mycket utrymme för tolkningar. Anser Transportstyrelsen att det är bara när intyg utfärdas av verkstad som övriga delar ska kontrolleras?

Jag hoppas att den besiktningsgubbe som tar emot min bil är som jag; tolkar texter efter vad som verkligen står...inte vad som kan tolkas mellan raderna.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
hasse_A
Posts: 9
Joined: 2018-03-20, 20:10

Re: Nya regler för kontrollbesiktning 2018-05-20

Post by hasse_A »

Fred wrote: 2018-07-02, 12:11 Min kritik i detta är HUR myndigheterna agerat i detta fall. Det kan inte vara så att lagstiftaren instiftar nya lagar/regler utan att se till att det är möjligt för de som berörs att följa dem utan allt för stora konsekvenser. Lagar och regler måste också definieras mycket noga, så att alla parter förstår hur de ska agera för att följa dem.
Man undrar vad som skulle hända om alla personbilar råkade ut för ett liknande problem. Våra bilar är en en så liten andel av bilparken att myndigheterna kan göra hur som helst beträffande hur de hanterar oss.

Hur blir det i framtiden med elbilar kan man undra. Kommer man på samma sätt kräva att batterierna friläggs innan besiktning för att besiktningspersonalen skall kunna kontrollera Litiumbatterierna så att de inte kan explodera. Något som kan få väl så allvarliga konsekvenser.

Säkrast är nog att avhålla sig från elbilar och återgå till gamla vanliga bensin dito. Man vet ju inte vad myndigheterna hittar på.

/Hasse
Pappa Agge
Posts: 1
Joined: 2018-07-11, 09:00

Re: Nya regler för kontrollbesiktning 2018-05-20

Post by Pappa Agge »

Någon som vet hur man frilägger tankarna i en MB B180NGT? De i trunken verkar ju inte så svåra med det sitter väll en eller två i "dubbelbotten" också. Har inte krupit under och kikat ännu.

/Johan
sqania
Posts: 1
Joined: 2013-02-19, 21:18

Re: Nya regler för kontrollbesiktning 2018-05-20

Post by sqania »

Hej!
jag har en MB B170NGT -09 och var lite orolig inför besiktningen. Jag kollade med Mekonomen Berga (Helsingborg) dom får inte besiktiga gastankar och kopplingar. Då frågade jag vad dom ville ha för att plocka bort plastkåpor över gastankar och ledningar och sen sätta tebax allt. Fick svaret "en tusenlapp, men är det enkelt så blir det billigare, är det svårt får jag väl stå för det." Jag accepterade och körde in bilen!! Upp med den på liften, fram med liten mutterdragare och hylsa. -Det tog inte mer än 5-6 minuter!!!! "Det här kommer INTE att kosta en tusing" sa mekanikern. Snabbt bort till Svensk Bilprovning och en "Drop-In" besiktning. Allt godkänt. Tillbaka till Mekonomen, upp på liften tebax med plastbitarna. 300:- + besiktningen.
Avslutades med "Vi ses nästa år" från mej :-)

P.S. Tänk på så att HELA gasledningen är synlig så att alla ev. skarvar syns hela vägen fram till motorn. På MB B170NGT två plastbitar totalt D.S.
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Re: Nya regler för kontrollbesiktning 2018-05-20

Post by larfor »

Hej, jag har också en MB 170. Var exakt sitter kåporna som ska skruvas bort. Kan du visa på bild? Snart dags för besiktning.
Post Reply