Touran

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Touran

Post by osh »

Hej.
Jag funderar på att köpa en Touran. Vad finns det för åsikter om dem?
Skall man välja 7-sits eller 5-sits? Dragkrok eller inte. Kan man få 7-sits med drag?
Hur långt kommer man på en tank? Vilka problem är det man skall se upp med på dem?

Vad är era tankar helt enkelt.
FauVee
Posts: 46
Joined: 2011-10-21, 12:09

Re: Touran

Post by FauVee »

Kolla på Dinbil.se där finns all modellfakta. Kortfattat tycker jag att Touran har för kort räckvidd på både gas och bensin. Enbart 11l besin.
GöranB
Posts: 34
Joined: 2010-09-11, 15:37

Re: Touran

Post by GöranB »

Kör 50+ mil på gas. Sedan finns ju soppan kvar.
Helt OK för mig.
5sits med drag o extra gastankar.
Göran
Göran VW Touran 2011
Farsta Sthlm Image
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Touran

Post by osh »

Provkörde en Touran med DSG-låda idag. 7 sits.
Trevlig upplevelse, relativt tyst bil, bra acceleration för en såpass stor bil, men enligt bilhandlaren pratar vi om 20+20mils räckvidd på gas/bensin respektive. 40 mil totalt alltså. Tycker jag låter lite för lite för att det skall vara intressant.
Bilen skall starta på bensin, men gå över till gas på ca 10sek eller så, beroende på yttertemp. Enligt säljare då. Vet inte hur sant det är. Bör kanske ha motorvärmare i en sådan här bil isf.
DSG-lådan var en trevlig överraskning. Bilen kändes tyst och gedigen.

5-sits modellen skall tydligen ha längre räckvid. 30+20 gas/bensin enligt uppgift.

Frågan är då om inte Passaten är något att titta på istället, med 45+45 mils räckvidd. Trevligt med de höga bilarna iofs, men 20-30 mils räckvidd känns lite kort. Jag har ju 40-50 i min Opel idag. Eller Zafiran med turbo. Hmm, mycket att tänka på.
User avatar
Samuel
Posts: 53
Joined: 2008-07-27, 23:06
Location: Umeå

Touran

Post by Samuel »

Vi kollade också på touran, eftersom vi då hade en Zafira och gillade möjligheten till 7-sits. Men vände snabbt intresset mot passat pga räckvidden. Man behövde välja bort extrastolarna för att få rimlig räckvidd och varför då välja touran? (Tänkte vi) Skulle inte vilja byta ner mig i räckvidd nu. Kör 42 mil på en gastank med passaten. Dsg. Fantastiskt! Har haft bilen drygt ett år. Rekommenderas.
Image - S-Max 2.2 tdci
Image - Passat ecofuel
GöranB
Posts: 34
Joined: 2010-09-11, 15:37

Re: Touran

Post by GöranB »

Jag vet inte vilka årsmodeller ni tittar på.
Min 2011 uttagen hösten 2010 med "extra" tankar isf bakbaksäte kör jag alltid
50+ mil på gas. Bensin räknar jag med max 10 mil eftersom den tanken inte är full
mer än någon gång om året. Tankar bensin kanske 4-5 ggr per är.
Motorn går på gas alltid. Kan ju va så ett den tar ett kolvslag eller två vid start men
lampan lyser hela tiden för gasdrift.
Undantaget är under -10C då kör man på bensin några minuter.
Så för min bil med fulla tankar 50+10 mil.
Annars en trevlig vagn som man kan ha hatt på sig när man kör.
Sköna stolar Lite klipp i maskinrummet om man vill. Känns tydligt när
maskinchefen uppfattar att husse vill åka fortare och han kopplar in kompressorn.
Som sagt har jag bytt låda i den till vad som kallades för "taxilåda".
Mvh Göran
Göran VW Touran 2011
Farsta Sthlm Image
bram
Posts: 10
Joined: 2011-06-22, 09:20

Re: Touran

Post by bram »

Har samma bil som GöranB. 5-sits med extra gastank och DSG lådan. Jag kör också 50+ mil på gas. Bensintanken är på 11 liter och jag ser den endast som en reservtank. Nu på vintern har jag nog tankat upp den 3-4 ggr, 5-6 liter varje gång. Bilen startar på bensin då kylvätsktemperaturen är under 10C. Går på bensin tills den nått 35C. Vintertid brukar det bli ca 1-2 km på bensin innan gasen kopplas in. Sommartid startar den alltid på gas. Dock brukar det gå åt "1 tankning" bensin över sommaren, utan att bilen gått på bensin. Hur det går till vet jag inte..

Perfekt familjebil, bakdörrarna är som att öppna laddörrar! Man sitter lite högre också, det underlättar även när man skall spänna fast i barnstolar. Bilen är lite "stötigare" och lite "busskänsla" än min andra bil som är en passat. Stör mig inte på det - tycker det är trevligt att sitta lite högre. Tycker den är snål för att vara så stor som den är och ändå bra klipp i motorn.

GöranB: Vid vilka mil fick du byta lådan? Vad var problemet? Vad är det för skillnad på orginal och "taxilådan"?

mvh
User avatar
Samuel
Posts: 53
Joined: 2008-07-27, 23:06
Location: Umeå

Touran

Post by Samuel »

Kom på att det där med räckvidden kanske beror på vilken gas man tankar. Jag har bara tankat biogas i min passat. I Skellefteå och i Boden. 42-44mil brukar det bli till tom tank. Tankar också mer bensin än Göran, men jag har bensinvärmare som jag (men mest frun) gillar att använda. Då när man kört bensinvärmaren dröjer det också innan bilen slår över till gasdrift. Även om man stänger av värmaren innan man startar bilen.
Eftersom vi åker till fjälls då och då skulle 11l bensintank kännas onödigt nervöst på tillbakavägen genom det öde Norrland. Långt mellan husen. De flesta husen är, om inte öde, så iaf inte mackar. 30 liter är lagom litet i det läget.
Image - S-Max 2.2 tdci
Image - Passat ecofuel
GöranB
Posts: 34
Joined: 2010-09-11, 15:37

Re: Touran

Post by GöranB »

Bytte låda vid andra servicen. Om man "smög" igång kanske oxå lite nedför så när tvåan skulle kopplas in så släppte den inte kopplingen utan det vart "hoppväxel" som min far kallade det. Skillnad ingen utom att den funkar klockrent nu. Kör ju leasing via jobbet helförsäkrat så jag har "provat" lådan ordentligt. Håller med om allt som bram skriver.
Det jag saknar är en knapp att koppla på soppan med. Så man kan köra ur gammal soppa. Macksituationen i Sthlm har ju blivit så bra nu så man kör ju aldrig tomt på gas.
Mvh Göran
Göran VW Touran 2011
Farsta Sthlm Image
User avatar
Samuel
Posts: 53
Joined: 2008-07-27, 23:06
Location: Umeå

Touran

Post by Samuel »

Just. Bensinvärmaren kan ju då funka som den knappen Göran saknar. Har inte tänkt på det. Tryck igång den så kör man 30 minuter på bensin. Bra idé.
Image - S-Max 2.2 tdci
Image - Passat ecofuel
Post Reply