Bilmodeller för kortvuxna personer

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
Stahag
Posts: 2
Joined: 2011-12-22, 20:28

Bilmodeller för kortvuxna personer

Post by Stahag »

Hej
Vilken bilmodell med gasdrift lämpar sig bäst för korta personer?

Min tjej är endast 1.54 cm och har därför svårt att nå ner till pedalerna och måste bokstavligt sitta i ratten för att kunna köra min Opel Astra idag - dvs hon ser knappt över ratten, kan inte koppla ur och kör allmänt förskräckligt.
Nu letar jag ny gasbil min vill ha en bil hon kan köra på ett bra sett, får bra översikt och nå pedalerna.

Vi behöver en rätt stor bil (barnvagnar och ständigt fraktande av diverse ting).

Tacksam för råd!
guaruska

Re: Bilmodeller för kortvuxna personer

Post by guaruska »

tjena. Min tjej är 153 cm. Vi kör en Zafira turbo cng 2009. Hon har aldrig klagat. Fördelen med den är väl också att sätet går att ställa in i höjdled samtidigt som ratten går att skjuta mot sig och upp/ned.
Lycka till.
Stahag
Posts: 2
Joined: 2011-12-22, 20:28

Re: Bilmodeller för kortvuxna personer

Post by Stahag »

Tack för det. Har sneglat på zafira så vi får nog åka och testa en sådan.

En annan bil som ser intressant ut är touran - någon som har kortvuxna erfarenheter från en sådan?

God jul
Mr B
Posts: 3
Joined: 2011-05-26, 10:53

Re: Bilmodeller för kortvuxna personer

Post by Mr B »

Hej Stahag! Kul att du vill fortsätta "gasa" runt!
Du kanske bör överväga att så att säga anpassa din tjej efter bilvalet istället. Det finns ju en mängd olika skodon som skulle kunna kompensera eventuella tillkortakommanden. Till exempel platåskor av s.k. Ziggy Stardust modell från sjuttiotalet. Kombinera sedan med en barndyna att sitta på så ser hon över ratten också. Är det obekvämt kanske någon form av periskop kan komma i fråga? Borde finnas hos välsorterade leksaksaffärer.
Säkert inte omöjligt att modifiera platåskorna ytterligare om de inte räcker till genom att limma på extra sulor.
Lycka till med biljakten! God jul!
Post Reply