Gasbil eller snåldiesel?

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
Blixten
Posts: 2
Joined: 2011-11-30, 14:27

Gasbil eller snåldiesel?

Post by Blixten »

Tänkte skaffa mig en företagsbil till våren, och jag var länge inne på en Passat Bi-fuel både för förmånsvärdet men även av miljöskäl. Ju mer jag läser och pratar med folk blir jag mer konfunderad.

Alternativet är att köpa en snåldiesel med under 119 g, vi har miljöpolicy så något annat är inte aktuellt.

Den första frågan, är det ok att tanka runt Stockholm nu, är de värsta köerna borta? (Bor i Nacka och såg att OKQ8/EON har en gasmack här, någon som har tankat där, tryck och köer?

Andra frågan är hur mycket kostar gasen per mil vid normal körning med Passaten. Några som jag har frågat har sagt 10-11 kr och andra runt 7-8 kr, så vem ska man lita på?

Service och andrahandsvärde, Gasbilen är dyrare än motsvarande dieselbil, och vad jag kan se/unndersöka så ligger snåldiesel andrahandsvärde betydligt högre än gasbilen. Gasbilen är något högre än motsvarande bensin/etanol bil stämmer det?

Upplever Ni det som jobbigt att tanka, det blir onekligen en skillnad att tanka efter 40 mil eller efter 130 mil.

Andra tips, finns det andra bra gasbilar än Passaten? (Volvo går bort pga bagaget och pris)
FauVee
Posts: 46
Joined: 2011-10-21, 12:09

Re: Gasbil eller snåldiesel?

Post by FauVee »

Jag har åkt Passat Ecofuel i 6månader i Stockholm och under tiden kört c:a 1500mil.
Under denna tid har gasen varit slut 1 gång och jag har inte köat mer än vad jag gjorde vid bensinpumparna tidigare, dvs max en bil före. Har dock aldrig tankat i Nacka, mest i norra Stockholm.
När det gäller kostnad så ligger min förbrukning av gas på ungefär 0,6-0,7Nm3/mil och gasen kostar 12,90/Nm3 vilket gör 7,75-9,00 kr/mil.
Räckviddsmässigt räcker en gastank drygt 50mil och det var ungefär som min gamla bensinare så jag ser ina problem där.

Ta hem offerter på båda förslagen så ingår service och restvärde i leasingen. För mig blev gasbilen betydligt billgare tack vare 40% reducerat förmånsvärde, trots tätare service, 1500mil.
Blixten
Posts: 2
Joined: 2011-11-30, 14:27

Re: Gasbil eller snåldiesel?

Post by Blixten »

Tackar.

Jag ska begära in offerter för Golf 140 TDI, Passat 140 TDI och Passat Bi-fuel och ev en BMW 316D Tyckte egentligen att Audis A4 140 TDI e var skönast men den har ett gram för mycket och 105 hk känns lite lite även BMW 115 känns i minsta laget för att det ska vara skoj. Någon som har fler förslag på miljöbilar?
FauVee
Posts: 46
Joined: 2011-10-21, 12:09

Re: Gasbil eller snåldiesel?

Post by FauVee »

Om jag får vara lite besserwisser så finns det ingen Passat Bi-fuel. Gasmodellen heter Eco-fuel och etanolmodellen heter Multifuel.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Gasbil eller snåldiesel?

Post by AndersH »

Ta gärna in en offert på Passat MultiFuel (etanol/bensin) också och berätta sedan för oss vilka siffror du fick för alla alternativen. :)
guaruska

Re: Gasbil eller snåldiesel?

Post by guaruska »

Touranen (eco-fuel) finns som 5-sitsig. Detta är ett tillval eftersom man då får längre räckvidd på gas, än 7-sits versionen. Den har ju betydligt större bagageutrymme än passaten i rymd men inte i djup. Tänk på att de nerfällbara extra-sätena i den vanliga versionen (7-sitsiga) bara får lastas med max 35 kg/säte. Samma motor som i passaten. Också att DSG-lådan och elektroniken i bilen verkar kärva rätt ofta.
Zafiran kommer i ny version nästa år, den finns ju med turboladdad motor nuförtiden (den som jag har...o använde för att döda ett fullvuxet vildsvin med i 80 km/h, ej av fri vilja). Min drar 0,63 kubik/mil blandad körning. Antar att den nya kommer vara modernare med stop-n-go samt automat.
Ford har ju flera tri-fuel nuförtiden-tanka med gas, bensin eller etanol. Tyvärr efterkonverterade så där missar man lite i bagageutrymmet, men har för mig att jag har sett en c-max eller s-max (kommer ej ihåg vilken är störst) tri-fuel vilket borde betyda stort bagageutrymme oavsett, men den har nog inte fokuserat på att minska förbrukningen.
Om det är miljön du är mån om, tänk på att en en bensinare eller snåldiesel som är klassad som miljöbil aldrig kan vara miljövänlig. Detsamma gäller etanol (det krävs mycket landareal för grödan vilket man får fram genom att skövla regnskog eller gmo-majs från usa). Passaten har ju en diesel blue-motion som ger ca 200 mil per tank, annars.
En ny bil är heller aldrig miljövänlig, oavsett bränsle, eftersom det krävs mycket energi vid tillverkningen, en begagnad är ju bättre ur miljösynpunkt då den redan har blivit tillverkad och inte bidrar lika mycket till ökad efterfrågan på nya bilar.
Post Reply