Serva bilen själv?

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
Gasbilsintresserad
Posts: 18
Joined: 2009-12-16, 15:15

Serva bilen själv?

Post by Gasbilsintresserad »

Vi har nu haft vår Volvo V70, modellår 2007, i drygt ett år. Dags för års-service med andra ord.

Bilen har gått ca 7000 mil.
Vad ska göras vid denna service och kan man göra det själv (även om man är ovan vid att meka med bilar)?
Finns det några nackdelar med att göra det själv och alltså inte få stämpel i serviceboken?
Någon som har en uppskattning om vad servicen kostar om vi lämnar in den på verkstad (Stockholmsområdet)?
... och vad kostar det att göra allt själv (med inköp av det material man behöver)?
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Serva bilen själv?

Post by avozetta »

Hej!
Det finns massor med trådar och inlägg i ämnet, använd sökfunktionen uppe till höger.

Bilen är i grunden en bensindriven V70 och följer samma serviceschema där så är du händig på den fronten så är det bara att sätta igång. Sedan tillkommer bränslesystemet för gasen och det skall du nog inte ge dig på om du är det minsta osäker.
Min 6000-milaservice gick på knappt 7000 hos Upplands Motor i Akalla. Undvik Bilia om du kan, tar mer betalt för sämre utförd service (min egen erfarenhet).

Skall du sälja bilen privat så kanske det räcker med att du dokumenterat allt du gjort och sparat kvitton på alla inköp för att bilen skall behålla sitt marknadsvärde men skall du byta in den hos en märkeshandlare så väger nog en stämplad servicebok ganska tungt skulle jag tro.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Gasbilsintresserad
Posts: 18
Joined: 2009-12-16, 15:15

Re: Serva bilen själv?

Post by Gasbilsintresserad »

Tack för svar! Ja, jag hittade en tabell över vad som gås igenom vid olika servicetillfällen, men det stod ingenting om 7000 mil. Gissar att det kanske bara är oljebyte o.s.v. vid sådan årlig "mellanservice"?
Gasdelarna har vi tänkt låta bli. Men de bör kanske ses över för bilen går lite ojämnt på gasdrift, framför allt i lägre hastigheter. Har läst mig till här att det kan betyda att gasfiltret är igensatt.
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Serva bilen själv?

Post by Hewey »

Hej,

Det är alltid klok att byta oljan och filtern av bra kvalitet för motorn varje år / 1000 mil. Det kostar inte så mycket.

Man kan också göra vanliga gas system service saker oftare än det skulle göras normalt. Speciellt om man är inte säkert att dom har ju gjorts! Till exempel gasfilter tömningen (varje 20 mil? ...kommer inte ihåg) / bytning (varje 80 mil?).

Här finns en link till en tråd som gäller om gasfilterbytet. http://forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=32&t=1585

Om du läser den ut, och vill bara tömma gasfiltret, göra bara första tre saker om gasfilterbytet, då passera saker med gasfilter öppning/bytning, och fortsätta med "spänna tömningskruven till ~10 Nm". Förstås måste du alltid starta med tömning av trycket från högtryckslinjen (övre delen av sidan)! Men om du är osäkert om någonting, låt en verkstad göra det. Skulle inte kosta så mycket.

En sak som man kan lätt göra själv är rengöring av luftspjällhuset. Det kan ju orsaka problemer i låg hastigheter. Det finns säkert bättre instruktioner någonstans här. Man bara tar bort luftslangen från spjällhuset och rengör spjällen med en trasa, speciellt från underdelen av spjället där finns mycket smuts. Man kan röra spjället försiktigt för att kunna rengöra också från baksidan.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Gasbilsintresserad
Posts: 18
Joined: 2009-12-16, 15:15

Re: Serva bilen själv?

Post by Gasbilsintresserad »

Tack för svar, råd och länk Hewey! Att tömma eller byta gasfiltret ligger nog över vår nivå av mekande, låter bra att det inte är alltför dyrt att lämna in bilen på verkstad för det. Tack för tipset om luftspjällhuset också! Det låter som någonting vi kan klara själva :-)
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Serva bilen själv?

Post by Hewey »

Alltid glad att hjälpa. Om jag kommer ihåg rätt, gasfiltret skulle bytas för första tiden i 8000 mil. Det gör inte ont att byta det redan nu i 7000 mil. Då får man ju naturligt tomnig av filterkoppen i samma pris : ) Då i 8000 mil servicen kan man passera det (och göra det nästa gången kanske redan i 14000 mil service). Vet inte hur mycket filterbytet kostar där i Sverige, finns det någon här som vet? Betala inte för mycket för det i alla fall, det finns säkert några platser som vill ha fina extrapengar för det där enkel job.

Det är kanske klok att börja med filterbytning, eftersom det kostar inte så mycket och det skulle göras inom närtiden i alla fall. Om den hjälper inte, nästa saken som jag kan tänka är att gastryckregulatorn (som brukar att få feler senast i 10000 mil) är smutsig inne och stabilerar gastrycket inte optimalt när gasflödet är liten. Men hoppas nu att filterbytet hjälper.

Samma tiden när man rengör luftspjället, det är klok att också rengöra ände (för att den inte blockerar sig i vintertiden) av vevhusventilationslangen som förenar sig till den tjocka luftslangen. Smutsen kommer ju till späjllet från vevhusventilation.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Gasbilsintresserad
Posts: 18
Joined: 2009-12-16, 15:15

Re: Serva bilen själv?

Post by Gasbilsintresserad »

Oh, tack för ännu fler bra råd! Ja, om gasfiltret ändå ska bytas vid 8000 mil så är det kanske lika bra att göra det nu, i synnerhet om de ändå ska dit och gräva ... Också vet vi vad mer vi kan testa om bilen skulle fortsätta att gå svajigt på gasdrift.
Tack igen :D
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Serva bilen själv?

Post by Fred »

Det finns egentligen ingen service vid 7000 mil. Det som dock kan hända är att servicelampan tänds mellan två ordinarie serviceintervall om det har gått längre tid än ett år sedan senaste service. Då ska en sk "Anpassad mellanservice" utföras. Det är bara byte av olja och oljefilter som ingår i denna, mao något som man mycket väl kan göra själv eftersom det är så enkelt.

Om 6000 milaservicen gjordes korrekt så finns egentligen ingen anledning att göra något mer än ovanstående. Det är ju snart dags för 8000 mil och då kollas ju de gasrelaterade grejerna. :wink:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply