mercedes b-klass eller passat

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
Studiesupport
Posts: 13
Joined: 2010-02-22, 18:16

mercedes b-klass eller passat

Post by Studiesupport »

Hej.. ska ta ut en ny personalbil efter sommaren. Velar mellan b-klass eller passaten. Vi har redan en b170 ngt som vi är nöjda med men vi ska ha en bil till. Har någon några synpunkter. Förutsättningarna är att den ska funka som familjebil till två vuxna och två småbarn under tre år. Samtidigt ska den funka som tjänstebil också.

Utrymmesmässigt är kanske passaten lite större, men mercan är helt ok och vi har testat med två barnstolar bak och det verkar funka fint.

Någon som har erfarenhet om hur passaten är med två bakvända barnstolar? Säkerhet är högt prioriterat. Är passaten mycket bättre där? Eller kanske mercas sandwich konstruktion är säkrare? Räckvidden på gas vet jag att passaten är bättre på, men det funkar fint med mercan också eftersom vi har nära till gasmacken.

Kostnaderna är också viktiga. Skiljer det något i servicekostnader/intervall? Inköpspriset tror jag kan bli rejält mycket lägre på en mercedes. Det finns många stående i bilhallarna som man kan pruta rätt rejält på. Iofs blir väl andrahandsvärdet lägre också.

/MVH Studiesupport.

Oj.. hamnade i helt fel kategori.. kan man flytta på något sätt?

Tråd flyttad - Johan
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: mercedes b-klass eller passat

Post by avozetta »

Hej!
Provkörde båda bilarna förra året inför bilbyte och precis som du säger så är Passaten större och det lär märkas, inte minst då ni precis som vi är 4 st och är fortfarande i behov av barnvagn. Då blir det inte mycket utrymme kvar i Mercan. Har ni möjlighet att förvara en takbox någon stans så kan ju det kompensera lite.
Du nämner säkerheten som viktig. Om jag inte miss fel så saknas lastförskjutningsskydd helt i Mercan. I Passaten finns åtminstone nät tror jag. Kolla upp detta innan ni bestämmer er.
Motormässigt så blir Mercan lite högvarvig medans Passaten är som att köra vilken fossilt driven bil som helst då kompressor och turbo kompenserar för detta helt.
När det gäller ekonomin så är Mercan billigare i inköp. Hur det är med servicekostnader vet jag inte, där får någon annan fylla i.

Som du ser i sidfoten nedan så blev det ingen av bilarna utan en begagnad Volvo V70 Bi-Fuel i stället och vi har behövt takbox på semesterresorna även med den bilen så tänk till en gång till med utrymmena.

Lycka till med gasvalet :D .
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Studiesupport
Posts: 13
Joined: 2010-02-22, 18:16

Re: mercedes b-klass eller passat

Post by Studiesupport »

Tack för dina synpunkter. Har ju kollat på passaten, men inte sådär jättenoga. Har för mig att den inte va så jättestor, men jag tänkte nog mest på kupen och inte så mycket på bagaget. Har kollat måtten nu och passaten är ju typ en halvmeter längre, men faktiskt lite smalare och även lägre.

Vi har ju inte fått vår andra bebis ännu, så det är lätt att man förbiser saker.. typ enkla grejer som barnvagn ;-). Nu har vi faktiskt haft vagnen inne i baksätet när vi haft mycket packning. Det lär ju bli svårt med två barnstolar bak.

Bra att du påminde om lastskyddet också. I mercan finns det som sagt inget. Man får lasta smart i lådor och dra en packrem och sätta fast i lastförseglingsöglorna. Vore ju klart bättre med ett nät.

Ska ta en ordentlig titt på passaten när jag får tid. Prova med barnstolar och så.Synd att den kostar nästan 300000 bara.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: mercedes b-klass eller passat

Post by Stålis »

Ta dig en titt på VW Touran också. Större än MB, billigare än Passat men med samma fina och snåla motor. Facelift kommer i höst. Du kan välja mellan extra säten för barn längst bak eller extra stora gastankar för längre räckvidd.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
aiskylos
Posts: 64
Joined: 2009-03-14, 09:40

Re: mercedes b-klass eller passat

Post by aiskylos »

Kan bara hålla med. Lastförmågan slår både passaten och MB, flexibel, drivlinan med DSG-lådan är nära nog perfekt. Största nackdelen är liten bensintank på 11 l och möjligtvis lite vindkänslighet. Och att min rygg inte gillar stolen, men det behöver inte gälla dig.

Stålis wrote:Ta dig en titt på VW Touran också. Större än MB, billigare än Passat men med samma fina och snåla motor. Facelift kommer i höst. Du kan välja mellan extra säten för barn längst bak eller extra stora gastankar för längre räckvidd.
VW Touran TSI Ecofuel -10 Biscay blue
Audi A2 1,2 Tdi som går på rapsdiesel
Studiesupport
Posts: 13
Joined: 2010-02-22, 18:16

Re: mercedes b-klass eller passat

Post by Studiesupport »

Jo Touran kanske vore nåt.. är det någon av er som vet när den nya kommer? Måste ha en bil innan augusti.
Har haft en ford c-max och den är väl nästan som touran. Den hade ju större bagage än mercan. Även invändigt var den större, men mercan är helt klart mer komfortabel.
aiskylos
Posts: 64
Joined: 2009-03-14, 09:40

Re: mercedes b-klass eller passat

Post by aiskylos »

Studiesupport wrote:Jo Touran kanske vore nåt.. är det någon av er som vet när den nya kommer? Måste ha en bil innan augusti.
Har haft en ford c-max och den är väl nästan som touran. Den hade ju större bagage än mercan. Även invändigt var den större, men mercan är helt klart mer komfortabel.
Nja, c-max är betydligt mindre på alla ledder. Touran är nästan i samma storlek som S-max, skulle jag nog säga.
VW Touran TSI Ecofuel -10 Biscay blue
Audi A2 1,2 Tdi som går på rapsdiesel
Studiesupport
Posts: 13
Joined: 2010-02-22, 18:16

Re: mercedes b-klass eller passat

Post by Studiesupport »

Ok.. det är säkert bara för man sett touran, c-max och renault scenic i samma tester överallt som man placerar dem i samma "klass". Svårt det här med bilar och mått.. finns det någon sida där alla bilars olika mått presenteras månne?
aiskylos
Posts: 64
Joined: 2009-03-14, 09:40

Re: mercedes b-klass eller passat

Post by aiskylos »

Studiesupport wrote:Ok.. det är säkert bara för man sett touran, c-max och renault scenic i samma tester överallt som man placerar dem i samma "klass". Svårt det här med bilar och mått.. finns det någon sida där alla bilars olika mått presenteras månne?
Det brukar ju stå i alla möjliga biltest, åtminstone i teknikens värld. Frågan är hur relevant enstaka cm egentligen är, jag tycker mer praktiska test, t ex antalet läskbackar eller resväskor (trafikmagasinet in memoriam) är betydligt mer relevant. Fördelen med touranens bagage är att det är hyggligt fyrkantigt, det går utmärkt att lasta på höjden. Djupet däremot är i minsta laget för t ex hundbur av större mått.

Helt oblygt tipsar jag om min recension av gas-touranen: http://www.gronabilister.se/public/file ... 47_4_3.pdf

En sak som saknas på touran men finns på passaten är fabriksmonterade fasta bilbarnstolar i baksätet. Klart bekvämt alternativ om man behöver ändra om mellan vuxna och barn i baksätet. Passar dock inte bebisen om jag förstått det rätt.
VW Touran TSI Ecofuel -10 Biscay blue
Audi A2 1,2 Tdi som går på rapsdiesel
Studiesupport
Posts: 13
Joined: 2010-02-22, 18:16

Re: mercedes b-klass eller passat

Post by Studiesupport »

Tror det lutar åt en passat i alla fall nu. Har varit och kollat lite mer noga. Tyvärr är nog baksätet till och med mindre än mercan, men resten är ju bättre på de flesta punkter utom priset då. Men vi har ju redan en mercedes och den kommer funka som barnskjutsarbil, så tar jag passaten som tjänstebil och visst får barnstolarna plats i den också för semestrar och dylikt.

Touranen verkar inte finnas ännu, har även kollat in zafira och den skulle nog vara förnuftig. Kan dock inte övertyga min förnuftiga sida om en opel.

En vit passat med skinnstolar och r-line paket skulle sitta som en smäck. Verkar dock svårt att få en innan augusti.
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: mercedes b-klass eller passat

Post by Danni »

Tänk på att 2011-modellen kommer vara faceliftad med kraftigt uppdaterat utseende. Kan vara värt att vänta på.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Studiesupport
Posts: 13
Joined: 2010-02-22, 18:16

Re: mercedes b-klass eller passat

Post by Studiesupport »

Danni wrote:Tänk på att 2011-modellen kommer vara faceliftad med kraftigt uppdaterat utseende. Kan vara värt att vänta på.
Ojdå.. och när kan den tänkas bli beställningsbar? Måste nog ha en bil till augusti, så det var ju synd. Verkar väldigt tätt mellan uppdateringarna. Det är väl bara någon månad sen som r-line paketet blev typ "standard". Tycker det är lite tråkigt med så täta förändringar. Tror att lite mer kontinuitet är bra för andrahandsvärdet/känslan..
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: mercedes b-klass eller passat

Post by Danni »

2011or borde egentligen vara beställningsbara sen över en månad tillbaks, men såvitt jag vet har inte VW officiellt visat upp faceliften än. Det kan hända att de börjar leverera 2011or med gamla designen, och sen byter till faceliften en bit in på modellåret. Så gjorde Volvo när jag köpte min förra bil, en S40N av 2007 årsmodell som levererades november 2006. Bara någon månad senare började de leverera faceliftade 2007or.

Vad som talar emot den teorin är att de sedan rätt länge slutat ta beställningar på sedanen och bara säljer lagerbilar. Kombin går fortfarande beställa från fabrik. Du får nog prata med en säljare på VW, tror jag.

Och täta förändringar är en mild överdrift - Passat B6 introducerades ju 2005, så egentligen är det dags för en helt ny modell nu och inte bara en facelift (VW gjorde en liknande fuling med Golf VI).
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: mercedes b-klass eller passat

Post by cpalm »

Danni wrote:2011or borde egentligen vara beställningsbara sen över en månad tillbaks, men såvitt jag vet har inte VW officiellt visat upp faceliften än. Det kan hända att de börjar leverera 2011or med gamla designen, och sen byter till faceliften en bit in på modellåret. Så gjorde Volvo när jag köpte min förra bil, en S40N av 2007 årsmodell som levererades november 2006. Bara någon månad senare började de leverera faceliftade 2007or.
Det stämmer, läste nåt på webben om man nuförtiden pratar om modellår istället för årsmodell och att alla bilar som säljs efter ett visst datum får nästa modellår oavsett när bilen är tillverkad. Så modellåret säger inte något om vilken modell det är. Samma med min B170. Den fick modellår 2010 trots att den egentligen då borde ha hetat B180. Det är väl för att lagerbilarna skall bli lite mer lättsålda kan man tänka sig.
Studiesupport
Posts: 13
Joined: 2010-02-22, 18:16

Re: mercedes b-klass eller passat

Post by Studiesupport »

Tack för alla synpunkter! Otroligt ångestladdat att köpa bil när man är våg ;-). Det verkar i alla fall som om nya utseendet dröjer för länge för mig, så jag släpper den pucken. Har försökt pruta på några lagerbilar, men det ger inte tillräckligt. Tror jag beställer en ny.

Frågan nu är: Automat eller manuell???. Aggh... Var helt inne på manuell, men automat kanske inte är helt fel heller på en så här fin bil? Hjälp!
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: mercedes b-klass eller passat

Post by Danni »

DSG-lådan alla dagar i veckan. Den är så fin. Har du provkört både manuell och DSG? Jag tänkte köpa manuell först men säljaren övertalade mig prova DSGn, så jag lånade en sån över natten och sen var jag såld.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Henrik
Posts: 8
Joined: 2007-07-09, 09:58
Location: Ekerö
Contact:

Re: mercedes b-klass eller passat

Post by Henrik »

Hej!

Gå in på volkswagens hemsida i tyskland. Där visas nu nya faceliftade Touran + info. & priser ! Går att bygga en bil på hemsidan.

http://www.volkswagen.de/vwcms/master_p ... ouran.html

Mvh,
Henrik
Mvh, Henrik
VW Touran EcoFuel -07
Studiesupport
Posts: 13
Joined: 2010-02-22, 18:16

Re: mercedes b-klass eller passat

Post by Studiesupport »

Nu har jag köpt bilen! Det blev faktiskt en Touran till slut och manuell växellåda.
Det blev ekonomin som fick styra och den blir nästan 1000kr/mån billigare för mig än passaten.
Tror och hoppas att det blir bra. Tack för alla råd i denna tråd.
Post Reply