Ford Focus ST

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Ford Focus ST

Post by Pka »

http://www.mynewsdesk.com/se/view/press ... ift-389731
Bilen är en Ford Focus ST med 225 hk som nu drivs med marknadens bästa bilbränsle, biogas. Detta är steget vidare från Trippelfuelkonceptetet som har blivit succé för oss. Vi presenterar stolt vår teknik som gör det möjligt att köra miljövänligt även med kraftigare motorer med turbo. Den kommer till att börja med enbart att tillverkas i tio numrerade exemplar. En markering av att det är något unikt under skalet.
Kul! :D
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Ford Focus ST

Post by Danni »

Med tanke på att det är exakt samma motor som sitter i Volvo V70 2.5T så är det väl egentligen inte en så fruktansvärt nydanande bedrift. De skulle kört på Focus RS istället ;)
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Ford Focus ST

Post by Göran »

Danni wrote:Med tanke på att det är exakt samma motor som sitter i Volvo V70 2.5T så är det väl egentligen inte en så fruktansvärt nydanande bedrift. De skulle kört på Focus RS istället ;)
Nja riktigt så är det nog inte. Den här bilen byggs om av konvegas i Växjö till skillnad från Volvon där AFV är inblandat. Enligt smålandspostens reportage om konvegas bilen skulle det sprutas in lite bensin ihop med gasen vid kraftigare accelerationer.

Konvegas köper sin konverteringssats från en Italiensk firma hur det är med AFV Volvon vet jag inte. Men jag tror inte att det sprutas in bensin vid kraftig acceleration, i alla fall nämnde inte Teknikens Värld det vid sitt test.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Ford Focus ST

Post by Danni »

Så är det säkert. Jag menar inte att det skulle vara samma konvertering eller att de skulle köpa in motorer från AFV och stoppa ner i Focusen. Vad jag menar är bara att någon annan redan konverterat exakt samma motor, och att deras teknik som "gör det möjligt att köra miljövänligt även med kraftigare motorer med turbo" faktiskt inte är någon nyhet alls.

Jag blir förresten nyfiken - vad är förtjänsten med att blanda metan och bensin?
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: Ford Focus ST

Post by Johan »

Danni wrote:Jag blir förresten nyfiken - vad är förtjänsten med att blanda metan och bensin?
Får man spekulera? Jag läste en hel del om hytan för några år sedan. En av fördelarna med att blanda vätgas med metan var att få upp metanets relativt låga flamhastighet. En snabbgoogling gav att bensin har dubbelt så hög hastighet som metan.(80 cm/s jmf med 43 cm/s).
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Post Reply