Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Diskussioner om specifika bilmodeller.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by torkel »

Gasbilsintresserad wrote:T.ex. tycker jag att det betyder mycket att få bekräftat att V70 är helt ok bortsett från liten gastank. Det är nog sällan vi skulle köra så långa sträckor, men det är ju ändå skönt att ha möjlighet att tanka fullt och köra iväg utan att behöva fundera på var det finns gastankar utefter vägen (det går förstås att köra på bensin också, men det vill vi undvika).
Man vänjer sig i och för sig vid att tänka ofta. Men när jag bytt från Zafira till Caddy Maxi har jag gått från att tanka 1-2 gånger i veckan till 2-3 gånger i månaden. Fantastiskt skönt. Att ha en bil med mindre räckvidd än Zafira skulle jag inte kunna tänka mig.
Gasbilsintresserad
Posts: 18
Joined: 2009-12-16, 15:15

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Gasbilsintresserad »

Tack för fler parametrar att ta med i beräkningen!
Motorvärmare trodde jag i min enfald var standard på alla bilar, det ska vi absolut hålla uppsikt över.
Dragkrok och vinterdäck har jag också märkt att det, lite förvånande, inte tycks påverka priset.

Ang. förbrukningen så hoppas vi på att kunna hålla den ner (och därmed inte heller tanka så ofta) eftersom vi inte planerar att använda bilen för jobbpendling – då sitter vi hellre i bussfilen och susar förbi bilkön ;-) I övrigt är det mest landsvägskörning. Men vi inser ju att om vi skaffar bil så kommer vi troligtvis oftare ta bilen för att handla än att promenera 2 km till affären som vi gör i dag. + att vi sannolikt kommer att ta bilen snarare än bussen för att hälsa på kompisar, göra läkarbesök med väntade knodden o.s.v.

Efter nyår kommer vi nog att ta oss iväg till lite bilhandlare för att provköra olika modeller o.s.v. Just nu lutar det mest åt V70, men det är ju bra att testköra fler. Sen får vi väl se vad som finns inne och till vilket pris när vi ska slå till och köpa.
Gasbilsintresserad
Posts: 18
Joined: 2009-12-16, 15:15

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Gasbilsintresserad »

Jag har kommit på en fråga till: fick höra att man inte kan fälla sätena i V70 bifuel. Stämmer det? Gäller samma sak för alla efterkonverterade gasbilar?
Det begränsar ju lastmöjligheterna en hel del – även om det för all del inte är ofta man behöver fälla sätena så är det ju onekligen praktiskt att kunna göra det ...
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by avozetta »

Gasbilsintresserad wrote:Jag har kommit på en fråga till: fick höra att man inte kan fälla sätena i V70 bifuel. Stämmer det? Gäller samma sak för alla efterkonverterade gasbilar?
Det begränsar ju lastmöjligheterna en hel del – även om det för all del inte är ofta man behöver fälla sätena så är det ju onekligen praktiskt att kunna göra det ...
Den som sa det kan omöjligen ha ägt en V70 (upp till årsmodell 08) eller provat detta själv, självklart går det att fälla sätena. Det få saker som skiljer från en icke gasmodell är:
  • - Ingen färddator
  • - Inget reservhjul. Ersatt med däcklagningssatts
  • - Original SUB-woffer kan inte monteras (om man gillar ljud)
  • - 16"-hjul (större bromsar p.g.a. av den högre vikten)
Kan de vara så att nya V70 (årsmodell 2010) som är efterkonverterad har begränsningar när det gäller att fälla ryggstöden bak :?: Fast man fäller ju ryggstöden framåt så det vore ju konstigt om det inte gick tycker jag.

Såg att du nämnde motorvärmare och drag tidigare. Tänk på att en eftermonterad (original) motorvärmare landar på 4500 och dragkrok på 7500. Har ni bilar som ni går och väger mellan, men som saknar det ena eller det andra, ta den med draget på så har ni sparat många tusenlappar.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Stålis »

På första generationens V70 bi-fuel (98-00) kunde man visserligen fälla baksätet men man hade inte så stor glädje av det eftersom gastanken satt precis bakom ryggstödet.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Gasbilsintresserad
Posts: 18
Joined: 2009-12-16, 15:15

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Gasbilsintresserad »

Jag tyckte väl att det lät lite konstigt att man inte skulle kunna fälla sätet. Skönt att få det dementerat!
Tack också för övriga kommentarer om vad som skiljer bifuel från bensinmodellerna, jag ser ingen av de sakerna som ett problem. + kommentaren om att prioritera dragkrok före motorvärmare om vi väljer mellan två bilar!
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Fred »

Nog kan man komma undan billigare än 7500 kr för en dragkrok! Jag köpte en begagnad på skroten för dryga tusenlappen och monterade den själv. Biltema har billigare dragkrokar också som fungerar utmärkt. Sen kan man låta någon mindre verkstad montera den (om man inte gör det själv) vilket garanterat blir billigare än att låta Bilia göra det. Jag skulle tro att drag resp. motorvärmare går att eftermontera för ungefär samma pengar så mitt råd blir att välja bilen som har det man känner att man har mest behov av omgående. Ska bilen köpas nu, och kroken mest ska användas för att dra husvagn på sommarsemestern, så är ju motorvärmare givet...hutter... :wink:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Gasbilsintresserad
Posts: 18
Joined: 2009-12-16, 15:15

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Gasbilsintresserad »

Ja, just nu vore väl motorvärmare mer akut :-D Vi kommer nog vänta ett par månader innan vi köper bil och kanske kommer varken behovet av motorvärmare eller dragkrok vara akut, men det är förstås bra om det finns. Inte minst som det inte tycks göra så mycket till eller från på priset om det finns eller ej (vilket har påpekats tidigare).
Ingen av oss har någon större erfarenhet av att meka med bilar så vi skulle nog inte våga oss på att exempelvis montera dragkrok själva – skulle kunna ske en ruggig olycka om vi gjorde fel :-( Men du har förstås helt rätt i att man kanske inte alltid ska stirra sig blind på vad originaldelar kostar.
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Hewey »

Hej,

Om ni ska tänka om en äldre V70 (år 2000 eller gamlare), det är inte så praktisk med gastank bakom ryggstödet:

Image

Om bilen har komposit gastankar (typ 3 eller typ 4), dom kan ha avgränsad livslängd. Kolla alltid vad det avläsar på gastanken (i Volvos bara den stora tanken är en komposit tank). I min bil det säger "Do not use after year 2013". Det här är nånting man måste observera på priset av alla gamla gasbilar som har komposit tankar, inte bara med Volvo. En ny ORIGINELL gastank kan kosta mycket mycket mycket pengar. Ringa på förhand till märkeservicen och fråga hur mycket ska det vara. Det kan vara mera än den där hela gammal bilen kostar. Då kan ni förhandla med faktum med bilsäljare. Det är möjligt att säljaren vet inte heller den här faktumen. Lyckligt där finns nuförtiden alternativer med firmor som efterkonverterar normala bilar till gasbilar.

Vad är bra dock med en äldre V70, är en 70 liter bensintank (nyare V70 har endast under 30 liter) och också att alla gasdelar ligger på en lätt plats i motorrummet (nyare modell har oljafiltern under bilen och gasdelarn under insuget) -> det är mycket lätt att göra service:

Image

Hoppas att ni hittar en bra gasbil.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Gasbilsintresserad
Posts: 18
Joined: 2009-12-16, 15:15

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Gasbilsintresserad »

Tack för värdefullt tips om att kolla ev. åldersbegränsning på gastanken! Det skulle vara riktigt surt att upptäcka en sådan sak först efter köpet …

Är det alltså bara bilar från 2000 eller tidigare som har komposittank när det gäller V70? Som det ser ut nu lutar vi mest åt en nyare bil (har sett många från -07) även om det förstås innebär att vi får gå upp i pris.
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Hewey »

Tackar tackar. Jag tycker att också i nyare V70n (2001 ->) den stora gastanken är en komposit tank. Dessa två lilla gastankar som finns i dessa nyare modeller är helt stål tankar. Där finns 4 olika gastanktyper:

Typ 1: helt metall (stål eller aluminium)
Typ 2: metall cylinder (lite tunnare på rördelen) med kompositförstärkning på rördelen av cylinder (inte på gavlarna).
Typ 3: cylinder av tunnare metall med komposit förstärkning på hela tank.
Typ 4: cylinder av plastik med komposit förstärkning på hela tank.

Mer avancerade gastanktyper tryckar mindre men kostar mera och har kortare livstid. När man måste byta gastanken som har ingen livstid kvar (eller har tex. skadat), en efterbliven gastanktyp kan vara billigare men eftersom det utökar bilens vikt, bränslekostnader utökar åtminstone i stadkörning.

Vet inte om det är en samma typ av komposittank i V70n, men om den är, livstidet är troligen den samma ~ 13 år. Så om ni tänker att bara köra ett par år med bilen, en relativt ny bil är en lätt och säker val: ni ska ha bättre återförsäljningspriset när gastanken har många år livstid kvar när ni säljer bilen igen. En relativt ny bil är alltid bättre, om man inte har billagning som hobby.

Men om ni kan förhandla en låg pris av en äldre gasbil som har inte mycket livstid i komposittanken, det kan också vara en bra val. Ni ska bara fråga anbuder av gastankbyte på förhand så ni vet hur mycket ska den kosta. Och om ni ska byta gastanken inom era ägningstiden (och ni hittar en billig anbud), ni skulle ha igen en bra återsäljningspriset. Men det där gäller bara komposittanken, där finns många delar i gasapparaturen som kan gå sönder. Men dom kostar inte så mycket (kanske bara 10000 kr per stycke :D ), och bilen går bra igen med fungerande delar.

Mvh, Hewey

p.s. jag vet inte om komposittankålder kollas i besiktning i Sverige (åtminstone här i Finland har dom inte kollat en gång på min bil), men jag ska inte riskera med den. Jag vill hellre betala än dö när en för gammal komposittank exploderar.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by avozetta »

Tack för infon. om de tidiga modellerna Hewey. Alltid lär man sig något nytt.

På tal om bästföredatum, däcklagningsattsen, kolla den också. Den ligger där bak i batterifacket. Jag tror att min går ut i år. Det är väl lagningsmedlet som inte håller längre kan jag tänka mig. Se till att få med en ny och fräsch när ni kommer till förhandlingsbordet :!:
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Gasbilsintresserad
Posts: 18
Joined: 2009-12-16, 15:15

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Gasbilsintresserad »

Det är för väl att jag frågade här :-) Är jättetacksam över alla bra tips!
Ska se till att kolla däcklagningssatsen också. Det måste de ju kunna slänga med en ny, tycker jag.
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Wallander »

Hewey wrote:Tackar tackar. Jag tycker att också i nyare V70n (2001 ->) den stora gastanken är en komposit tank. Dessa två lilla gastankar som finns i dessa nyare modeller är helt stål tankar. Där finns 4 olika gastanktyper:

Typ 1: helt metall (stål eller aluminium)
Typ 2: metall cylinder (lite tunnare på rördelen) med kompositförstärkning på rördelen av cylinder (inte på gavlarna).
Typ 3: cylinder av tunnare metall med komposit förstärkning på hela tank.
Typ 4: cylinder av plastik med komposit förstärkning på hela tank.

Mer avancerade gastanktyper tryckar mindre men kostar mera och har kortare livstid. När man måste byta gastanken som har ingen livstid kvar (eller har tex. skadat), en efterbliven gastanktyp kan vara billigare men eftersom det utökar bilens vikt, bränslekostnader utökar åtminstone i stadkörning.

Vet inte om det är en samma typ av komposittank i V70n, men om den är, livstidet är troligen den samma ~ 13 år. Så om ni tänker att bara köra ett par år med bilen, en relativt ny bil är en lätt och säker val: ni ska ha bättre återförsäljningspriset när gastanken har många år livstid kvar när ni säljer bilen igen. En relativt ny bil är alltid bättre, om man inte har billagning som hobby.

Men om ni kan förhandla en låg pris av en äldre gasbil som har inte mycket livstid i komposittanken, det kan också vara en bra val. Ni ska bara fråga anbuder av gastankbyte på förhand så ni vet hur mycket ska den kosta. Och om ni ska byta gastanken inom era ägningstiden (och ni hittar en billig anbud), ni skulle ha igen en bra återsäljningspriset. Men det där gäller bara komposittanken, där finns många delar i gasapparaturen som kan gå sönder. Men dom kostar inte så mycket (kanske bara 10000 kr per stycke :D ), och bilen går bra igen med fungerande delar.

Mvh, Hewey

p.s. jag vet inte om komposittankålder kollas i besiktning i Sverige (åtminstone här i Finland har dom inte kollat en gång på min bil), men jag ska inte riskera med den. Jag vill hellre betala än dö när en för gammal komposittank exploderar.
Tänkte flika in en fråga ang. komposittankarnas bäst-före-datum. Vart kan man utläsa detta datum? Va ute och kollade på tanken men hittade inget, bara tillverkningsdatum och när den den testades.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Hewey »

På min bil det säger "Do not use tank after year 2013" på den samma plakat som har alla andra information om tanken. Säger det inte någonting om tank typ på plakaten?

Mvh, Hewey
Last edited by Hewey on 2010-02-16, 14:21, edited 1 time in total.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Wallander »

Hewey wrote:På min bil det säger "Do not use tank after year 2013" på den samma plakat som har alla andra information om tanken. Säger det inte någonting om tank typ på plakatten?

Mvh, Hewey
Jag får kolla lite noggrannare imorgon. När är din tillverkad Hewey?

Detta är ju lite offtopic, någon med befogenheter får gärna göra denna diskussion till en egen tråd.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Johan »

För min del tycker jag inte tankdiskussionen är helt irrelevant, men jag kan stycka den om ni vill.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Hewey »

Så här ser ut plakaten på tanken i min bil:

Image

Alltså tanken är från år 1998, så två år livstid tappad redan när bilen var köpt... :(
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Wallander »

Johan wrote:För min del tycker jag inte tankdiskussionen är helt irrelevant, men jag kan stycka den om ni vill.
Då behåller vi det som det är.
Hewey wrote:Så här ser ut plakaten på tanken i min bil:

Image

Alltså tanken är från år 1998, så två år livstid tappad redan när bilen var köpt... :(
Min tank är också från 1998, vilket skulle innebära att den inte heller får användas efter 2013. Jag får väl börja spara ihop till en ny tank redan nu då :)
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
Bdad
Posts: 1
Joined: 2011-06-06, 15:13

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Bdad »

Hej !
Är någon vaken på denna tråd ... :)
Detta med gasbil verkar vettigt ...

Jag är intresserad av en Volvo s60 -03 BiFuel

Har ni några kommentarer kring ett sådant val?
Vad jag ska kontrollera lr titta närmare på.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Stålis »

Bdad wrote:Hej !
Är någon vaken på denna tråd ... :)
Detta med gasbil verkar vettigt ...

Jag är intresserad av en Volvo s60 -03 BiFuel

Har ni några kommentarer kring ett sådant val?
Vad jag ska kontrollera lr titta närmare på.
Jodå vi är vakna och kan bara hålla med om att det är vettigt med gasbil! Det vettigaste överhuvudtaget för närvarande - åtminstone om man har tillgång till biogas.

Volvofolket får svara på dina frågor om S60. Välkommen!
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Post Reply