Navigator

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Navigator

Post by Husbonden »

Jag skall snart beställa en Pasat Gasbil. Kör idag V70 diesel med inbygd navigator. Vet någon om Volkswagens navigator kan jämföras med Volvos inbygda? Där numera stora delar av östeuropa finns med. Typ Ungern, Kroatien o.sv.
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Navigator

Post by henrico »

Husbonden wrote:Jag skall snart beställa en Pasat Gasbil. Kör idag V70 diesel med inbygd navigator. Vet någon om Volkswagens navigator kan jämföras med Volvos inbygda? Där numera stora delar av östeuropa finns med. Typ Ungern, Kroatien o.sv.
Jag har RNS-510 + Dynaudio i min och är MYCKET nöjd med den. Klart bättre än BMWs Professional som är den enda jag har direkt erfarenhet av.

Däremot kan jag tyvärr inte tala om karttäckningen i östeuropa, men kan du ta reda på vilket kartmaterial som Volvon använder så kan du ju se om det är samma. Generellt så är kartmaterialet detsamma för olika tillverkare, för RNS510 kan man till och med använda kartskivorna från BMWs professionalnavigatorer med lite "hack".

Eftersom det är Navteqs material så _tror_ jag dock att skivan som är standard innehåller västeuropa (data for Austria, Andorra, Belgium, Czech Republic, Denmark, Finland, France, Germany, Gibraltar, Greece, Hungary, Ireland, Italy, Liechtenstein, Luxembourg, Monaco, The Netherlands, Norway, Poland, Portugal, San Marino, Slovakia, Spain, Sweden, Switzerland, the UK and Vatican City.) och skivan för östeuropa är (Austria, Croatia, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, Germany, Greece, Hungary, Italy, Latvia, Liechtenstein, Lithuania, Norway, Poland, Romania, Russia, Slovakia, Slovenia, Sweden, and Switzerland.)

Åker du bara österut kanske du kan få byta till den skivan, värt att kolla med din ÅF.

//H
Passat Ecofuel DSG '09
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Post by Husbonden »

Tack för klara besked! Jag skall se om ditt tillval ryms innanför min budget.
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

Husbonden wrote:Tack för klara besked! Jag skall se om ditt tillval ryms innanför min budget.
....Dynaudioljudet är väl inte helt nödvändigt. VW-Sound klarar man sig mycket bra med om man inte är audiofil som tycker om att spela MYCKET högt.. :oops:

Köp inte den enklare navin bara, för den har jag inte hört mycket gott om...


//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Jag föredrar mer externa GPS:er som man kan ta med sig o ha i olika bilar, få kartan uppgraderad under 2år osv.. Jag kör med en Navigon 8310 och är supernöjd :) Körjournal o grejor finns det i den också som för en excel fil över vart man kört...

Oftast blir det mycket billigare också än att skaffa GPS i bilen.. Desstuom kan man ta den med sig när man byter bil :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

taz wrote:Oftast blir det mycket billigare också än att skaffa GPS i bilen.. Desstuom kan man ta den med sig när man byter bil :)
Va? Kostade navin extra?? :oops: -- jag skulle aldrig köpa Navi i en privatbil -- nu kostade jag på mig det av ren lättja och eftersom jag tyckte det blev så "billigt" med en Ecofuel jämfört med en bensinare att jag unnade mig det och Dynaudioljud. :roll: -- att man kan ha musik på hårddisken på navin är ju också mycket trevligt.

Förut körde jag GPS i min HTC Touch Pro mha Tomtom, det fungerade faktiskt väldigt bra också, kostade en femtondel så mycket också. :)

//H
Passat Ecofuel DSG '09
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Post by Husbonden »

Nu har jag kollat hur det förhåller sig. Om man vill ha en skiva med östra Europa för att få med Kroatien så koster den 3 300kr att köpa hos Volkswagen.

Tro mig eller ej VW handlaren föreslog att jag skulle ladda ner en ilegal kopia från nätet i stället. Vilket jag inte har något mot men att få det beskedet från en VW säljare :o
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Hehehe, kul råd. De fattar väl kanske själva vilket orimligt pris det är. Själv önskar jag att jag kunnat ladda ner det svindyra paraplyet från nätet istället :p
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

ASGARV... Jag kan ju tycka att det snudd på borde ingå uppdateringar med tanke på vad navin kostar. Att man får betala en summa för att utöka med andra regioner är ju ingen konstighet, men 3300 kr.. Hallå....

Jo, det är ju lika illa för samtliga bilmodeller dock.. Dock tror jag faktiskt att Navteq är den största boven i dramat och inte tillverkarna. Aldrig bra med monopol... (Som de snudd på har på bilmarknaden.)

//H
Passat Ecofuel DSG '09
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Re: Navigator

Post by Husbonden »

Nu har jag gjort som VW handlaren rekomenderade. Först kollade jag vad en "östskiva" kostar svaret var 3600:- Eftersom det kan betraktas som stöld så har jag inte dåligt samvete för att jag laddade ner den senaste skivan via nätet. Fungerar kanon dessutom fick jag ju en senare version av karta vilket är till glädje här hemma i sverige. Jag har nu hela östeuropa samt norden, tyskland, alpländerna och italien.

Skulle jag få för mig att ta svängen om frankrike så är det ju bara att sätta i orginalskivan. Smidigt som bara den.
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '13. Vit, svart skinn
Post Reply