Drivmedelskostnad

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
Oktogon
Posts: 1
Joined: 2009-06-23, 11:36

Drivmedelskostnad

Post by Oktogon »

Hej!

Har beställt en Variant med DSG-lådan och undrar om någon räknat på vad kostnaden per mil blir om man kör på gas. Vet att priset på gasen varierar men har någon en bra formel?
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Det finns en tråd angående förbrukningen för Passaten här:

http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=1277

Jag har också en Variant med DSG, och enligt inlägget i tråden så hamnade bränslekostnaden för mig på ungefär 8,70 kr / mil. Senaste tanken mätte jag upp till ungefär 8,20 kr / mil, så det tar sig åt rätt håll i alla fall.

Då får man tänka på att jag bor i Göteborg med relativt dyr gas (12,75 kr / Nm3, jämförpris 10,20 kr / bensinliter).

Det svåra med att ställa upp en formel är att det inte bara är så att priset på gasen varierar, utan även energiinnehållet i gasen. Så om du tankar gas för 10 kr på ett ställe och 10 kr på ett annat så är det inte säkert att priset per mil kommer bli detsamma. Men de mackar jag har tankat på hittills har angett ett jämförpris (som du även kan hitta på gasbilen.se), och om min erfarenhet än så länge är värd nåt så verkar det gå att ta det jämförpriset ungefär gånger 0,8 för att få en hyfsat vettig siffra.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Post Reply