Nya taxibilar i Skellefteå

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
conny
Posts: 24
Joined: 2009-04-21, 19:53
Location: Skellefteå

Nya taxibilar i Skellefteå

Post by conny »

Har skaffat 2 st Passat Ecofuel som ska tjäna som taxibilar i Skellefteå. Miljövänligare taxi finns nog inte och ekonomin blir bättre än för mina dieselbilar - så varför inte? En bil rullar sedan en vecka och den andra kommer igång i början av maj. En kollega har också köpt en som är igång om några dar. Jag hoppas att fler följer efter...
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Välkommen hit!

Och jättebra att även taxibilar i Norrland går på biogas. Säkert innebär det att en och annan kund kan bli intresserad av gasbil så småningom. Norrland har ju varit ett bekymmer vad gäller tankställen och gasbilar, men nu börjar det minsann röra på sig. :D
Opel Zafira CNG -08
conny
Posts: 24
Joined: 2009-04-21, 19:53
Location: Skellefteå

Post by conny »

Vad kul att få svar så fort på sitt första inlägg! Dock var det inte meningen att skapa en egen rubrik (nybörjarmisstag).
Det finns sedan en tid bussar och sopbilar som går på biogas i stan, men nu får kunderna åka biogasbilar och en chans att fråga chauffören hur det fungerar. Jag hoppas verkligen att jag inspirerar många att köpa gasbilar (även om det är ganska skönt att det aldrig är kö vid macken).
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

Skitbra att det kommer hit taxichaufförer som kör gas, ni kör mycket och har nog mycket erfarenhet att dela med er av!

Välkommen hit!
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
conny
Posts: 24
Joined: 2009-04-21, 19:53
Location: Skellefteå

Post by conny »

Det brukar bli runt 13000 mil per år och jag kommer att rapportera eventuella svagheter. Än så länge har jag bara stört mig på ljudnivån i bilen med dubbade vinterdäck, så det blir nog dubbfritt till hösten. Det går bra ihop med min miljöimage också eftersom det inte dras upp lika mycket partiklar i luften.
Daddy
Posts: 38
Joined: 2008-05-08, 15:15
Location: Täby

Post by Daddy »

Conny, har fått info att det ska vara möjligt att betala med vanliga kreditkort på tankstället i Skellefteå innan sommaren. Status?
User avatar
kjelle
Posts: 65
Joined: 2008-08-22, 09:12
Location: Skellefteå

Post by kjelle »

Daddy wrote:Conny, har fått info att det ska vara möjligt att betala med vanliga kreditkort på tankstället i Skellefteå innan sommaren. Status?
Kommunen har sökt och fått bidrag till att sätta upp en publik pump, som då ska kunna tankas med vanligt kreditkort. Men när det blir av vet jag inte. Det sas 2009, men i dessa ekonomiskt kärva tider så måste kommunstyrelsen godkänna alla större investeringar. Så jag antar att det kan försena uppsättandet.
V70 Bi-Fuel -04
Daddy
Posts: 38
Joined: 2008-05-08, 15:15
Location: Täby

Post by Daddy »

kjelle, pratade med den ansvarige på Miljöförvaltningen(tror jag de var) i februari och enligt honom skulle det troligen vara klart "innan sommaren".
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

conny wrote:Det brukar bli runt 13000 mil per år och jag kommer att rapportera eventuella svagheter. Än så länge har jag bara stört mig på ljudnivån i bilen med dubbade vinterdäck, så det blir nog dubbfritt till hösten. Det går bra ihop med min miljöimage också eftersom det inte dras upp lika mycket partiklar i luften.
Välkommen till forumet! 13000 mil per år är inte illa!! Är det var du kör själv eller är det hur långt en bil går med flera förare?

Går bilen konstant i 360 dagar så är det 36 mil om dagen! Inte illa!
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
conny
Posts: 24
Joined: 2009-04-21, 19:53
Location: Skellefteå

Post by conny »

Bilarna går 13000 mil var per år och det är ca två heltidschaufförer per bil. Min Vectra diesel hade faktiskt gått 14000 mil när den fyllde ett år, men det blir väl i alla fall lite mindre körning under lågkonjunkturen.
Post Reply