Nya regler och ny bil

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
pepperagge
Posts: 6
Joined: 2009-03-24, 09:59
Location: Lund

Nya regler och ny bil

Post by pepperagge »

Hej Alla!

Jag har sedan 2005 ägt och kört en Opel Astra 2001. Bilen hade vid köpet rullat drygt 40000 km och passerar innan April är till ända 110000 km. Den senapsgula färgen är ful men gör den lätt att finna på IKEA-parkeringen. Bilen har betett sig över förväntan med spjäll-byte efter 80000 km som enda plump i protokollet.

Vi är utöver mig tre i familjen, min fru, min son och vår hund. Till sommaren blir vi fem. Opeln är vi som sagt totalt sett nöjda med. Men eftersom vi p.g.a. krockkudde inte kan använda framsätet till barnstol och p.g.a. barnstol bakom framsätet inte kan använda framsätet för vuxna passagerare är kupén trång. Krockkudden fram gör också att vi inte kan ha hunden, iförd bälte, i framsätet. Gastanken där bak tvingar oss att välja bort barnvagnen om vi ska ha hunden med oss.

Kort sagt behöver vi en större gasbil. En Opel Zafira eller VW Touran ligger nära till hands. Pristaket är 140000-150000 kr. Utbudet av Zafira och Touran i Sverige är minst sagt skralt. Diverse sökningar på mobile.de visar på ett betydligt bättre utbud i Tyskland.

Jag är medveten om importreglerna av begagnade gasbilar från andra EU länder. Jag är också medveten om antydningar att dessa regler ska ändras i april 2009. Finns det information om de nya reglerna utöver artiklarna i Teknikens Värld/AutoMotorSport? Blir de av? Hur kommer de att se ut?

Tacksam för svar

Mvh
Per
Vit Opel Combo CNG 2006
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Varför inte mail;a t.ex. Mikael Stjerna på Teknikens Värld? Han har ju skrivit ett antal artiklar om detta, bl.a. om den Fiat Multipla Bi-power han importerat.

Skriv gärna något här på forumet om du får respons.
pepperagge
Posts: 6
Joined: 2009-03-24, 09:59
Location: Lund

Svar

Post by pepperagge »

Transportstyrelsen har sedan 090101 hand om fordonsfrågor. Jag ringde dem för att fråga om de regler som berör privatimport av gasfordon. Särskilt intresserad var jag av de nya regler som det har ryktats om ska börja gälla i april i år. Jag talade med Bo Göingberg. Han var trevlig och tillmötesgående men inte alltid medveten om fakta rörande gasbilar. Efter diverse kontroller i dokument fann han föga förvånande att -40-regeln gäller fortfarande och kommer så att gör till tidigast 091001. April-ryktet gäller ett ramförslag, 207-46, som berör fordonsbestämmelser. Detta förslag ska det beslutas om i slutet av april. Men som sagt förslaget påverkar oss gasbils-spekulanter först i höst då förhoppningsvis -40-regeln försvinner.

Vill du veta mer? Kontakta:
Transportstyrelsen
Bo Göingberg
Telefonnummer: 0243-78950
Telefontid 9-11 och 13-15


//Per
Vit Opel Combo CNG 2006
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Jag trodde att de krångliga reglerna gällde efterkonverterade bilar och att det ska vara fritt fram för helbilsgodkända modeller. Miljöfordon.se har en sida om import som påstår att det ska vara fritt fram för sådana: http://www.miljofordon.se/fordon/sa-fun ... bilar.aspx

Jag har inbillat mig att Zafira och Touran och andra modeller som byggs mer eller mindre direkt i fabriken har helbilsgodkännande men egentligen vet jag inte. Funderade själv på att importera en Touran i somras innan den svenska valutan gick i putten.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Stålis wrote: Jag har inbillat mig att Zafira och Touran och andra modeller som byggs mer eller mindre direkt i fabriken har helbilsgodkännande men egentligen vet jag inte. Funderade själv på att importera en Touran i somras innan den svenska valutan gick i putten.
Det kan mycket väl vara så att vissa modeller inte är några problem att importera begagnade. Bara de är byggda efter -40 direktivet och generalagenten eller vilken det nu är kan intyga detta.

Problemet uppstår när man importerar begagnade fordon som inte är godkända / klarar detta direktivet. Som nya får du tar in dem men om bilen räknas som begagnad vid import tillfället måste de (tydligen fortfarande) upfylla Sveriges särbestämmelser.
För att undvika alla problem avvakta tills de nya reglerna börja gälla.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Men det var just den importregeln exempelvis Stjerna's artiklar handlade om och krävde dispens, i.e. en identisk CNG bil som sålts ny i "fel" land och behandlas annorlunda när den importeras som utlandssåld. Som om enbart bilar sålda i utlandet kan utsättas för att folk mixtrar med motorn och avgasreningen...
pepperagge
Posts: 6
Joined: 2009-03-24, 09:59
Location: Lund

Post by pepperagge »

Göran wrote:
Stålis wrote: Jag har inbillat mig att Zafira och Touran och andra modeller som byggs mer eller mindre direkt i fabriken har helbilsgodkännande men egentligen vet jag inte. Funderade själv på att importera en Touran i somras innan den svenska valutan gick i putten.
Det kan mycket väl vara så att vissa modeller inte är några problem att importera begagnade. Bara de är byggda efter -40 direktivet och generalagenten eller vilken det nu är kan intyga detta.

Problemet uppstår när man importerar begagnade fordon som inte är godkända / klarar detta direktivet. Som nya får du tar in dem men om bilen räknas som begagnad vid import tillfället måste de (tydligen fortfarande) upfylla Sveriges särbestämmelser.
För att undvika alla problem avvakta tills de nya reglerna börja gälla.
Finns det någon som vet vilka bilar (om ens några) som är byggda efter -40 direktiven. Den stackars reportern på teknikens värld upplyste oss om att Fiat multipla ej gör det. Hur är det med VW och Opel? Volvo borde rimligtvis göra det.

Någon som vet?

//Per
Vit Opel Combo CNG 2006
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Jag såg nu att vi faktiskt har en kompis här på forumet som har importerat en Touran från Tyskland. Se http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... ight=#4506. Med andra ord borde det vara fritt fram för en sådan.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
pepperagge
Posts: 6
Joined: 2009-03-24, 09:59
Location: Lund

Nybilsimport?

Post by pepperagge »

Rör det sig om en nybilsimport så är det inga problem, mig veterligen är det värre med begagnade bilar. Min uppfattning är att nya bilar kringgår -40-regeln genom att det skulle uppfattas som ett handelshinder inom EU. Begagnade bilar "drabbas" dock av de nationella reglerna i detta fallet -40-regeln. Då kommer vi tillbaka till frågan om det finns bilar som faktiskt är testade vid -40 och därmed skulle vara fritt fram att importera utan att testas.

Vore toppen om begagnade VW touran går att importera utan strul.

Btw: Jag har messat "agr" utan att få svar ännu.
Vit Opel Combo CNG 2006
Post Reply