tanklucken säkerhetsaspekt?

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
Babbsan
Posts: 3
Joined: 2009-01-27, 18:30

tanklucken säkerhetsaspekt?

Post by Babbsan »

Kunde inte starta bilen. Lyse allt funkade, men helt död. Vi provade allt. Nästa dag såg jag att tankluckan var öppen, när jag då stängde den så var allt OK igen. Jag ringde Volvo och hörde efter om det var någon form av säkerhetsspärr pga av gas, men de visste inte. Nu undrar jag om jag har något märkligt elfel eller om det ska vara så här?
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

Det kan mycket väl vara så att det finns en spärr där. Själv kan jag inte öppna luckan när bilen rullar.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

En gång råkade jag glömma att stänga tankluckan på min Volvo V70N efter tankning och det var inga som helst problem att starta bilen och köra iväg.
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Wallander wrote:Det kan mycket väl vara så att det finns en spärr där. Själv kan jag inte öppna luckan när bilen rullar.
Hur vet du det?!!!! :shock:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

AndersH wrote:En gång råkade jag glömma att stänga tankluckan på min Volvo V70N efter tankning och det var inga som helst problem att starta bilen och köra iväg.
Samma här, dock kom jag inte många meter innan jag insåg att den var öppen... :roll:

Jag har mycket svårt att tro att det skulle vara någon "säkerhetsdetalj" på grund av att det är en gasbil. Tankluckan är bara en mycket svag plastkonstruktion som inte skulle kunna skydda från någonting som skulle kunna hända. Sen vet jag inte riktigt vad som skulle kunna hända där bak...möjligen skulle påfyllningsmunstycket kunna börja läcka men det är ju knappast någon säkerhetsrisk, det skulle pysa lite gas bara.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
HerrOla
Posts: 37
Joined: 2008-11-06, 18:48
Location: Halmstad

Post by HerrOla »

Jag kan inte häller starta min bil när tankluckan är öppen. Försäljaren hävdade dock att det va en säkerhetsaspekt. Det är ju inte speciellt lyckat att köra iväg efter tankning utan att ta bort bort munstycket.
S60 Bi-fuel -05
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Det kan ju vara så att tidiga modeller har denna funktion, det skulle vara intressant att veta vad Babbsan har för bil.

Det enda jag kan tänka mig som denna funktion skulle vara bra för är att man inte ska kunna köra iväg med tankslangen ikopplad i bilen. Dock undrar man ju varför funktionen tagits bort på nyare modeller...och varför finns inte funktionen på alla bilar som tankas?

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
pellefant
Posts: 2
Joined: 2008-01-12, 23:46

Post by pellefant »

Volvo s och v70 fram till -00 har en spärr som gör att man ej kan starta med tankluckan öppen, vet ej om denna funktion togs bort på s80 och v70N. Detta är inte helt omöjligt pga att en del har haft problem med spärren dvs luckan stängd men bilen går ändock inte att starta.
Volvo V70 Bi-fuel -98
Volvo S70 G -99 = Bi-fuel
Post Reply