VW Touran EcoFuel

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
ALHH
Posts: 1
Joined: 2006-05-17, 08:32

VW Touran EcoFuel

Post by ALHH »

Har tittat på folka Touran Ecofuel (som inte kommit till bailhallarna än). Är helt novis på området och undrar om volymen bensintank på 13 liter är okej. Skall man dra norröver borde det bli problematiskt när det inte finns gas att tanka, eller tänker jag helt fel??
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Enligt miljofordon.se så ska bensintanken räcka 19 mil, så det beror väl på hur långt upp norr du hade tänkt att ta dig. :)

Generellt sett är det tyvärr ganska korta räckvidder på gasbilar om man bara kör på ett bränsle.
Det har pratats om gastankställen både i Boden och i Skellefteå, vet inte om de är byggda än, det kanske hjälper dig något?
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Forumet har nu (äntligen! :)) begåvats med en VW Touran EcoFuel-ägare (Henrik) så nu är jag lite nyfiken på hur den verkliga bränsleförbrukningen är. VW uppger att förbrukningen ska vara 0,66 Nm3/mil vid landsvägskörning. Håller den sig inom detta?
Touran
Posts: 2
Joined: 2007-07-09, 18:41

VW Touran EcoFuel

Post by Touran »

Hej.

Ny här på forumet och såg frågan om förbrukning med Touran.

Har kört Touran i c:a 4 månader endast biogas och har med en liten del stadskörning (c:a 10%) en snittförbrukning på 0,71 Nm2/mil.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: VW Touran EcoFuel

Post by Sven »

ALHH wrote:Har tittat på folka Touran Ecofuel (som inte kommit till bailhallarna än). Skall man dra norröver borde det bli problematiskt när det inte finns gas att tanka, eller tänker jag helt fel??
Om man studerar sajten FordonsGas så står där om kommande tanksstationer för fordonsgas. Om alla dessa blir verklighet inom 1 år, så finns det tankstationer utmed i stort sett hela norrlandskusten (Söderhamn, Hudik, Umeå, Piteå, Luleå). Det längsta avståndet blir mellan Hudik och Umeå, 35 mil, men med landsvägskörning ska Touranen kunna klara detta. Värre blir det om du ska ge dig in i Norrlands inland.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: VW Touran EcoFuel

Post by AndersH »

Touran wrote:Hej.

Ny här på forumet och såg frågan om förbrukning med Touran.

Har kört Touran i c:a 4 månader endast biogas och har med en liten del stadskörning (c:a 10%) en snittförbrukning på 0,71 Nm2/mil.
Hej Touran och välkommen hit! :)

Kör du utpräglat snålt eller kör du mer "normalt" utan att alltid sträva efter lägsta möjliga förbrukning?
Touran
Posts: 2
Joined: 2007-07-09, 18:41

Re: VW Touran EcoFuel

Post by Touran »

AndersH wrote:
Touran wrote:Hej.

Ny här på forumet och såg frågan om förbrukning med Touran.

Har kört Touran i c:a 4 månader endast biogas och har med en liten del stadskörning (c:a 10%) en snittförbrukning på 0,71 Nm2/mil.
Hej Touran och välkommen hit! :)

Kör du utpräglat snålt eller kör du mer "normalt" utan att alltid sträva efter lägsta möjliga förbrukning?

Kör nog ganska snålt. Sällan över tillåten hastighet.
Henrik
Posts: 8
Joined: 2007-07-09, 09:58
Location: Ekerö
Contact:

Post by Henrik »

Hej !
Jag blandar mig in också vad gäller Touran ecofuel. Har haft min sedan Mars och har kört ca 540 mil nu!

Jag kör inte så "snålt" utan relativt normalt och hamnar på ca 7,3 Nm2/mil. Kör man snålt kommer man kanske ner lite till. Jag kör ca 5 mil per dag och kan "passsera med lite omväg" Statoil i Skärholmen eller Shell Bromma för tankningar. Därav mitt låga bensin användande! :)
Fortfarande endast tankat de 10 litrarna i slutet på Mars !

Touranen går väldigt bra och vid växlingar mellan bensin ( kall starter i våras ) och gasdrift så märktes inget alls! Helt OK! Har haft bilen inne på VW pga oljud / skorrande ljud. Det var gasregulatorn som monterats utan gummikuddar och tydligen var gasledningen lite i spänn. VW fixade det. Det finns en serviceåtgärd på VW ( känt problem = gratis fixat. Tar 2h. )!

Tjing !
Mvh, Henrik
VW Touran EcoFuel -07
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

Hur funkar Touran med släpvagn?

Funderar på ny gasbil, eller kanske en andra gasbil och behålla Volvon.

Touran kan vara intressant om den orkar dra husvagnen, det gör Volvon med nöd och näppe. Stabiliteten på ekipaget förbättrades till acceptabel nivå med hjälp av 17"-hjul på bilen, men fortfarande orkar motorn inte hålla ekipaget rullande i marchfart i uppförsbackar. Hela tiden dessa nedväxlingar och köbildningar bakom.

Har ni hunnit köra släp/husvagn än med era Touran??
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
Henrik
Posts: 8
Joined: 2007-07-09, 09:58
Location: Ekerö
Contact:

Post by Henrik »

Har dragkrok till min Touran och skall dra en släpvagn nästa vecka. Jag återkommer!

Tjing!
/Henrik
Henrik
Posts: 8
Joined: 2007-07-09, 09:58
Location: Ekerö
Contact:

Post by Henrik »

Hej !
Nu återkommer jag efter ha kört mer med Touranen i Sommar.

1. Landsvägskörning ToR Göteborg gav förbrukningen
(körning 1 timme på resp hastighet ( jag har lite tung fot...);
85km/h ca 0,61
90km/h ca 0,63
120km/h ca 0,8

2. Kört släpkärra med Touranen. Gick alldeles utmärkt. Det
är lite mickel att få på den avtagbara dragkroken första gången
då allt är in under stötfångarskinnet och snyggt dolt. Men, med
bra beskrivning/ instruktionsbok gick det inte att misstolka. El anslutningen skall vikas/ vridas ner för att sedan få en adapter på skruvad (bajonett-fattning).
Släpet var relativt tungt lastat med gipsskivor, trägolv samt isolering
och bilen svängde, bromsade och uppförde sig utan problem. Jag
tycker att bromsningen var precis så bra som vid vanlig körning.
Givetvis segare att komma iväg vid start, men det var inte orimligt alls.
Förbrukning vid släp låg kring 1,12 (!) vid blandad/ stadskörning.

Tjing!
/Henrik
Mvh, Henrik
VW Touran EcoFuel -07
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

DJ wrote:Hur funkar Touran med släpvagn?

Touran kan vara intressant om den orkar dra husvagnen, det gör Volvon med nöd och näppe.
Om en V70 knappt orkar så borde en Touran vara ännu klenare :?: :?: :?:
400cc mindre cylindervolym och 31 hk mindre borde inte bara diska Touran utan ALLA :?: andra gasbilar.

Vi har en V70 + en Astra och visst blir V70 trött när den är fullatsad men med Astran skulle jag inte ens fundera på längre sträckor och full last.

Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

Håkan wrote:
DJ wrote:Hur funkar Touran med släpvagn?

Touran kan vara intressant om den orkar dra husvagnen, det gör Volvon med nöd och näppe.
Om en V70 knappt orkar så borde en Touran vara ännu klenare :?: :?: :?:
400cc mindre cylindervolym och 31 hk mindre borde inte bara diska Touran utan ALLA :?: andra gasbilar.

Vi har en V70 + en Astra och visst blir V70 trött när den är fullatsad men med Astran skulle jag inte ens fundera på längre sträckor och full last.

Mvh / Håkan
Volvon blir lite väl trött med husvagnen efter på 1500 kg.

Hoppas Passat (och då även Touran??) med kompressor, turbo och gasdrift kommer till bilhallarna snart.
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Hur mycket gas får ni in i VW Touran och hur långt kommer ni normalt?

Mvh /
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Post Reply