Hittade den här "inofficiella" nyheten när jag surfade runt lite...
http://www.teknikensvarld.se/motorsport ... /index.xml
Frågetecknena hopar sig... CNG/LPG? Distribution? Tankning? Krocksäkerhet?
Att man kör runt med 20m3 trycksatt gas känns väl ok i normal trafik, men det känns som om man måste tänka ett par rundor längre när det handlar om större gasvolymer och högre risk för att bli påkörd...
Men jag är ohyggligt positiv till att VW visar att det finns alternativ, drömscenariot är ju CBG...
VAG har ju varit "nytänkande" förr, 24h-racing med dieselbil, tex..
//Johan
VW Scirocco gas i STCC!
Hej sjalilund.
När det gäller krocksäkerhet är gas helt klart att föredra jämfört med bensin. Bensin rinner ju ut på marken vilket gör att branden sprider sig längs på en stor yta. Metangas är en flyktig gas, som strävar uppåt i stället för att breda ut sig på marken. Praktiska prov har visat att gas är minst lika bra som bensin vid krockprov.
När det gäller krocksäkerhet är gas helt klart att föredra jämfört med bensin. Bensin rinner ju ut på marken vilket gör att branden sprider sig längs på en stor yta. Metangas är en flyktig gas, som strävar uppåt i stället för att breda ut sig på marken. Praktiska prov har visat att gas är minst lika bra som bensin vid krockprov.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel