Vägverket tillämpar orimliga regler vid import av gasbilar!

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Vägverket tillämpar orimliga regler vid import av gasbilar!

Post by Pka »

Läs och häpna:
http://teknikensvarld.se/nyheter/080807 ... 1#comments
Sverige har egna specialregler för begagnade biogasbilar. Man kräver att utrustningen ska vara köldtestad i 40 minusgrader. En exakt likadan, ny biogasdriven Fiat behöver däremot bara vara testad i –20 grader, den temperatur som EU kräver.
Köper jag en ny biogasdriven Fiat Multipla i Tyskland får den alltså registreras i Sverige. Jag får dessutom en belöning på 10 000 kronor (miljörabatten) för att jag är så miljövänlig. Är bilen däremot en vecka gammal när jag köper den är den helt förbjuden i Sverige.
Allra värst tycker jag att Vägverket, enligt artikeln, verkar vara så stelbenta och uppfyllda av prestige, i stället för att vilja hjälpa till.

Trots att regeringen tydligen kommit överens med Vägverket om att ändra dessa orimliga regler, så att samma krav skall gälla för begagnade och nya bilar, så vägrar Vägverket att ge med sig i det specifika fallet.

Suck!!! javascript:emoticon(':x')
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Trodde att de nya reglerna f.o.m. 1/7 -08, i enlighet med redan befintliga EU regler, som ska tillåta efterkonvertering skulle lösa alla problem med svenska särkrav - men VV ger tydligen inte upp. :evil:

Hoppas att Teknikens Värld inte ger upp utan driver ärendet vidare :!:
Post Reply