Servicekostnader V70Bifuel-05 9000mil

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
kniklas
Posts: 5
Joined: 2008-08-05, 13:22

Servicekostnader V70Bifuel-05 9000mil

Post by kniklas »

Tänkte som ny medlem i ert forum passa på att fråga om någon kan svara på serviceintervall samt kost på varje inställelse 2000, 4000, 6000 mil osv, har hör att 6000 är äckligt dyr över 6000 kr stämmer det och återkommer isåfall den kosten vid 12 000 & 18 000 mil?

Jobbar på Volvo Pv Hisingen och tänkte ev. köpa en v70 Bifuel på Volvobil (tjänstebilar) ett ex för skapligt pris var en -05:a med 9000 mil på nacken och då är det ju inte långt till en svindyr 12 000 mila service, eller? :?:
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Hej och välommen. Tror dessutom vi bor i samma kommun, du har rätt nyss byggt ny kåk väl? :)

Jag gav 6310:- för 6000-milaservicen, 4700:- för 8000-mil och kommer ge 5700:- för 10000-mil. Allt hos Bilia Kungälv.

Det finns fler trådar i ämnet. Se t.ex. Oldfields inlägg en bit ner, här http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=469 han har gett 5355:- för 12000-milservice.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
kniklas
Posts: 5
Joined: 2008-08-05, 13:22

Post by kniklas »

Hej Jonas!

Hur f..n vet du vem jag är???... :wink: det stämmer det du skriver att jag byggt ny kåk i Ekelöv Hålta Kungälvs kommun!

Tacksam för ditt svar och dina prisuppgifter, verkar vara dyrt, pratade med en tjej på bilia i Kungälv där jag tankade idag oc hon tankade sin V70 Bifuel-06 och sa att hon körde på omräknad faktor 10 kr/milen kan man inte komma under den förbrukningen?
:(
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Välkommen!

Jag kör inte Volvo själv, men har läst en hel del om forumgasmedlemmarnas V70:s förbrukning, och den verkar vid blandad körning ligga på ca 0,80 Nm3 biogas/mil, om det är naturgas i fordonsgasen borde förbrukningen bli lägre, ca 0,75 Nm3/mil. De som hamnat på dessa siffror kör snålt. Idag tar Fordonsgas, som dominerar helt i Göteborgstrakten, 12,50 kr/nm3, så då blir milpriset 9.40 - 10.00 kr.
Opel Zafira CNG -08
kniklas
Posts: 5
Joined: 2008-08-05, 13:22

Post by kniklas »

Hej Sven och andra forumsmedlemmar, tack för hjälpen ang.ditt bekräftande att i skrivande stund blir milpriset på en V70-05:a ca 10kr. om man tankar i gbg-trakten.

Verkar bli svårt att räkna hem en vinst kontra en bensin V70 i.o.m serviceockerpriserna! :x

En annan fråga: Är ryckig gång något man får leva med på en ovan nämnd V70, tråkigt isåfall!? :?
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Jag kan instämma i att bränslekostnaden vid gasdrift hamnar på 9-10 kr om man tankar i Göteborgsområdet så ser man strikt ekonomiskt så kanske man inte når ända hem, sen har du ju miljöbiten som är minst lika viktig för de flesta som kör gasfordon idag.

Ryckig gång ska du inte uppleva på V70N nej, det har jag däremot hört om de gamla modellerna som fanns innan år 2000.

I övrigt har du PM ;)
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Kan inte påstå att min V70 rycker under körning. Det händer ibland innan motorn är riktigt varm och i vissa fall när man växlar ner. Men det är inte särskilt ofta förekommande.

Nu vet jag inte vad ditt mål med en V70 Bi Fuel är. Men när jag köpte min V70 så var enda alternativet biogas för att jag vill köra miljövänligt. Jag brydde mig inte ens om att titta på priser och servicekostnader för motsvarande bensin-V70. Så jag har ingen aning om det är dyrare att serva min V70 än andra V70.


När det är dags för 14000-milsservice ska den enligt min Volvohandlare gå på ca 2500:- Det räknas som en billig service, är väl mest olja- och filterbyte då. Det som gör servicekostnaden för V70 Bi Fuel eventuellt dyrare är väl enbart vid de tillfällena gastrycket ska testas så att allt fungerar som det ska.
kniklas
Posts: 5
Joined: 2008-08-05, 13:22

Post by kniklas »

Tack för er värdefulla info!
Tro inte att jag bara tänker krasst ekonomiskt då jag går i bifuelköptankar, har två barn så jag vill abolut dra mitt strå till stacken när det gäller miljöaspekten om inte för min så för deras generations framtids skull...

Men jag har väl gått på en del "skrämselpropaganda" då det gäller servicekosten och körbarheten, men det är väl som ni beskriver gastrycken samt läckagetester som drar upp priset åtminstone när det gäller 6000 & 12 000 milaservicarna. :?:

Ps.var är billigaste tankstationen för gas i gbgtrakten med omnejd? Ds.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Lilla edet ska vara Sveriges billigaste tankställe med ett pris på omrking 8:- kubikmetern. Forummedlemmar som bor i närheten har säkert mer exakta uppgifter. Hur pass nära detta ligger ditt område har jag ingen aning om då jag bor på andra sidan landet:) Vet bara att det är något "lyckligt" över Lilla Edet.

Angående servicekostnader så fasar jag lite över 16000-milsservicen när kamremmen ska bytas. Men jag hoppas att jag har bytt bil vid det laget. Lär ju ta mig ett par år innan jag har rullat på de resterande 3500 milen som är kvar.
TroMik
Posts: 42
Joined: 2008-05-21, 23:11
Location: Frändefors

Post by TroMik »

Oldfield wrote:Lilla edet ska vara Sveriges billigaste tankställe med ett pris på omrking 8:- kubikmetern. Forummedlemmar som bor i närheten har säkert mer exakta uppgifter. Hur pass nära detta ligger ditt område har jag ingen aning om då jag bor på andra sidan landet:) Vet bara att det är något "lyckligt" över Lilla Edet.
Lilla Edet ligger ca 5mil norr om Gbg ich där kostar gasen fn. 8,50:-/nm3.
I Trollhättan som ligger ytterligare ca 2 mil längre upp efter E45:an kostar gasen också 8,50:- . Det är lokalt producerad biogas. :D
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Vill bara flika in ytterligare en kostnad att ta med i beräkningen.

Viss service på en V70 Bi Fuel kanske är dyrare än motsvarande bensindrivna V70. Men varje år sparar man 1000:- i fordonskatt om man har en V70N (gäller alla gasbilar givetvis) Men en vanlig V70 på 140 hästar kostar omkring 2000:- i vägskatt varje år. En V70N ligger på halva det priset. Jag betalar ganska exakt 1000:- i fordonsskatt.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Har någon av er kollat på service-kostnaden för en vanlig V70 2,4 för motsvarande årsmodeller för att se vad som är den egentliga merkostnaden för en Bi-Fuel?

Kollade förut servicekostnaden för en V70 Bi-Fuel av den första generationen och enligt Volvo i Kista var merkostnaden jämfört med en vanlig bensin V70 inte särskillt stor - några extra kontrollpunkter för vissa service;ar. Det dyra var kamremsbytena - ca. 6000 kr var 12 000 mil. Totala servicekostnaden skulle för en V70 -99 hamna kring 3,50 kr/mil.

Ett generellt tips kan för övrigt vara att ringa runt till Volvo verkstäder på olika orter - främst mindre - och kolla vad de tar för service. En kollega på jobbet passade på att serva sin V40 på en semesterresa i södra sverige - prisskillnaden jämfört med Stockholm betalade hela resan!

(När det gäller priser på kamremsbyten finns det betydligt dyrare exempel - VW & Audi har vissa modeller där bytet kostar mellan 9500 och 15000 var 12000 mil. Extrakostnaden ligger i att de även byter vattenpump och rullar när de ändå håller på och river i det hela.
Min MB 200 har för övrigt kamkedja och har fortfarande inte bytt den efter 43000 mil, och skulle jag behöva byta så kostar det inte alls lika mycket...)
Wim
Posts: 67
Joined: 2008-01-01, 16:50
Location: Lilla Edet

Post by Wim »

kniklas wrote: Tacksam för ditt svar och dina prisuppgifter, verkar vara dyrt, pratade med en tjej på bilia i Kungälv där jag tankade idag oc hon tankade sin V70 Bifuel-06 och sa att hon körde på omräknad faktor 10 kr/milen kan man inte komma under den förbrukningen?
:(
milkostnader beror på gaspriset och hur mycket du kör på bensin.
Här i Lilla Edet kör jag 0,7 nm3/milen på biogas (8,50/m3) och med bensinkostnader (enbart start av motorn) blir det mellan 6,25 och 6,30 per mil :lol: sommartid, vinter tar den lite mer bensin och då blir kostnader 6,50 per mil. Försöker inte tanka på fordonsgas i Kungälv men ibland är man tvungen, kostar då 8,25 - 9 kr milen.
Kör aldrig på bensin, bara när det inte finns gas.
Skatten är omkring 1100 kr, 8000 mil service var 4470 kr på bilia Kungälv varav 1100 kr till gastryck kontroll/justering.
/Wim
Image
0,715 m3/mil blir 6,30 kr!
Biogas Lilla Edet 8,80 kr.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

kniklas wrote:Hej Jonas!

Hur f..n vet du vem jag är???... :wink: det stämmer det du skriver att jag byggt ny kåk i Ekelöv Hålta Kungälvs kommun!

Tacksam för ditt svar och dina prisuppgifter, verkar vara dyrt, pratade med en tjej på bilia i Kungälv där jag tankade idag oc hon tankade sin V70 Bifuel-06 och sa att hon körde på omräknad faktor 10 kr/milen kan man inte komma under den förbrukningen?
:(
Undra hur den tjejen kör då.. Jag bor i Göteborg och har mätt resorna med min bil under 2500mil så detta är ett genomsnitt av dessa milen.. Tilläggas bör att jag var på semester ner till spanien för några veckor sedan och körde 520mil varav ca 250 av dessa var på bensin som kostar 14-16kr/l.. Så att mitt genomsnitts värde har stigit..

Jag låg på 8kr/mil (totalpris för både gas och bensinanvändning)
Nu efter bilsemestern ligger jag på 9kr/mil och det är ju långt ifrån vad den tjejen kör på i kungälv.. Men! Detta är ju också ett genomsnitt över de 2500 sista milen jag kört, och priset har ju stigit, det måste tas i beaktande...

Tar jag dagens gaspris och räknar ut vad milkostnaden blir med min snittförbrukning för gas så blir summan 8,71kr/mil mot 7,33kr/mil som är min snittsiffra för gasen..

Jag tror du skulle hamna på lite över 9kr/mil i bränslekostnad.. 9,3-9,5kr/mil är min gissning :) Kör du förbi lilla edet eller ställen där gasen är mycket billigare så kommer den självklart bli mycket lägre...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Servicekostnader för V70 bi-fuel

Post by Micke77 »

Servicen för en V70 bi-fuel är exakt samma som en V70 bensin, alla intervall är samma. Dock finns vissa tillägg som krävs för gasdriften.
gasfilter dränering: efter 4000 mil
gasfilter byte: efter 8000 mil
gasledning kontroll: efter 6000 mil
gastryck kontroll, justering: efter 2000 mil
Jag räknade ut vad detta innebar i extrakostnader för mig med min V70 -03 Bi-fuel och det blev ca 1 kr per mil med Bilias priser på service i Malmö, då har jag slagit ut kostnaderna över flera servicetillfällen och räknat på snittpriset för tilläggen.
Trots det höga gaspriset i Göteborg så måste jag påstå att man sparar i alla fall några kronor tack vare skatten och möjligtvis lite på bränslet också. En bensin V70 är ganska törstig.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
Post Reply