Inget intresse för biogasbilar i Nybro

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Inget intresse för biogasbilar i Nybro

Post by Oldfield »

Så här skriver lokaltidningen Barometern idag.


http://www.barometern.se/nyheter/nybro/ ... 750018).gm

Ni får väldigt gärna kommentera artikeln på tidningens hemsida.

(Edit: Fixade till länken så att den gick att klicka på. /AndersH)
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Mailade redaktionen:

"Hej

För att gå rakt på sak är jag väldigt besviken på dagens artikel om biogasbilar i Nybro kommun. Ni har uppenbarligen hämtat information från Smålands Motorcentrum, en bilfirma som inte saluför något bilmärke där gas finns som drivmedel. Smålands Motorcentrum säljer vad jag vet Opel och Saab samt begagnade inköpsbilar, med andra ord väldigt liten chans att där skulle finnas en bil med gasdrift. Ändå är det detta hela artikeln går ut på. Hade ni istället intervjuat en Mercedes- VW- eller Fiathandlare där de faktiskt har gasdrift i utbudet hade nog tonen varit en annan. Att det redan finns nybrobor (bla jag själv) som kör gasbil har ni också fullständigt bortsett ifrån i artikeln.

Sedan tycker jag det är helt fel att kritisera nybrobor för det bränsle de inte väljer, det är Nybro kommun som ska ha hård kritik för att det inte finns biogasproduktion i kommunen. Där skulle fokus på artikeln ha legat. Med möjlighet att tanka biogas i Nybro skulle förmodligen drivmedlet vara betydligt mer populärt här i stan. Speciellt nu när Volkswagen Passat och Mercedes B170 NGT släpps på den svenska marknaden. Två riktiga svenssonbilar gjorda för miljövänlig och ekonomisk körning.

Med hopp om en mer nyanserad och saklig artikel inom kort, där kritiken riktas åt rätt håll och källan inte är en etanolförespråkande bilförsäljare.

Vänliga hälsningar

Thomas"

Får se vad de svarar.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Nu finns det faktiskt Opel CNG bilar också - även om Opel inte gör särskilt mycket reklam för dem.

Men faktum kvarstår, det ojämnt fördelade fordonsgasnätet är en stor begränsning för CNG bilarnas försäljning.
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Och vad jag vet så har inte opel någon etanolbil heller
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

anders wrote:Och vad jag vet så har inte opel någon etanolbil heller
Miss av mig där, men huvudpoängen var i alla fall att artikeln var dålig från början till slut. Tidningen har nu kontaktat mig och verkar vilja "skriva en notis" eller nåt om gastankställen.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Då var tidningen Barometern igång igen:


http://www.barometern.se/nyheter/emmabo ... 753953).gm

Fast denna gången är det Nybros grannstad som är utpekad. Dock var rubriken något bättre den här gången med ordet "miljöbilar" istället för biogasbilar. När det inte finns någonstans att tanka mitt i mörka Småland förstår jag till fullo att folk inte köper gasdrivna bilar.
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Och tydligen inte etanolbilar heller, nu är väl en Toyota handlare en världens bästa att fråga då dom bara saluför Prius( som är svindyr tycker jag).
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

... och i Corren finns en artikel som är märkligt lik Barometerns artiklar om Nybro och Emmaboda - fast denna gång om det låga intresset för biogasbilar i Åtvidaberg. Undrar om det är någon gemensam research bakom artiklarna.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Det är ju uppenbart att Naturvårdsverket rapport om bilförsäljning i landet ligger bakom alla dessa likartade artiklar. Tidningarna använder helt enkelt den som källa. Artikeln i Corren var väl den som kändes mest äkta och ärlig i alla fall. Där tog man ju upp problemet med biogasens infrastruktur som källan till problemet.
Post Reply