Surt i Uppsala

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Surt i Uppsala

Post by Oldfield »

Att opponera sig mot kommunens ekonomiska hantering av projekt säger jag inget om. Men att samtidigt beskylla biogasen för att inte vara miljövänlig och använda det som ett argument är väl rätt så tokigt ändå?

Vart ska skribenten få all el ifrån som krävs till plug-inhybriderna?


http://www2.unt.se/article/1,1826,MC=2- ... =most_read
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

147 miljoner på 10 år? Det var väl billigare än "Musikens hus" kommunen nyss byggde.

Att miljönyttan skulle vara tveksam, kanske har de blandat ihop biogasen med ett annat alternativ...

Däremot att miljönyttan skulle minska i proportion med läckage från systemen stämmer däremot. Men det tror jag de har bra koll på numera.

Sedan har jag hört att Uppsala skall bygga ytterligare en rötkammare för att kunna öka produktionen.
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Givetvis måste biogassatsningar läggas upp så att de ger hyfsad ekonomi för kommunerna och inte blir ekonomiska svarta hål.

I Uppsalas fall kan det vara så att man i princip saknar intäkter för biogasen genom att man använt den till de kommunala bussarna. Det vore kanske bättre om man byggt några tankställen och sålt biogasen till allmänheten så att biogasen genererar intäkter för kommunen. Då kanske man fått tillbaks åtminstone en del av de 147 miljonerna.

Jag kan tänka mig att Uppsalabuss inte vill betala något för bränslet eftersom de upplever att de har högre driftkostnader ändå för gasbussarna jämfört med dieselbussar. Men det är i så fall ytterligare ett argument för att man borde sälja biogasen på den öppna marknaden i stället. Man hade säkert kunnat få KLIMP-bidrag för ett eller två tankställen.

/track_snake
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Visst, både miljö och ekonomi behöver gå ihop i långa loppet.

Nu har Uppsala kommun ett tankställe med två pumpar som i princip är publika, man får ansöka om ett tankkort.
Detta tankställe ligger i anslutning till Uppsala Buss egna tankstationer för biogasbussarna.

Nuvarande produktion räcker väl för Uppsala Buss behov, ca. 1/3 av flottan, och ett begränsat antal privatbilister, därav begränsningarna på intäktssidan. Sedan är/har Uppsala buss varit ett kommunalt bolag så det ena bolagets förlust är säkert det andra bolagets vinst så man behöver alla siffror för att få helhetsbilden.

Men med de ökade behoven av biogas för fordonsdrift borde dock en biogasproduktions anläggning även ha ett visst marknadsvärde så alla skattepengar har ju faktiskt inte försvunnit.

Sedan försöker Uppsala göra som Stockholm, tror det var AGA som ska bygga två riktigt publika tankställen (har inte klurat ut var ännu) för att ersätta det nuvarande som kommunen har.

Stod förövrigt något i artikeln om kommande hybrider, några av Uppsala buss fordon är faktiskt biogashybrider och dessa har nog funnits i närmare 10 år. Undrar om kostnaden för dessa också räknas in i de 147 miljonerna??
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

S-klasse wrote:Visst, både miljö och ekonomi behöver gå ihop i långa loppet.

Nu har Uppsala kommun ett tankställe med två pumpar som i princip är publika, man får ansöka om ett tankkort.
Detta tankställe ligger i anslutning till Uppsala Buss egna tankstationer för biogasbussarna.

Nuvarande produktion räcker väl för Uppsala Buss behov, ca. 1/3 av flottan, och ett begränsat antal privatbilister, därav begränsningarna på intäktssidan. Sedan är/har Uppsala buss varit ett kommunalt bolag så det ena bolagets förlust är säkert det andra bolagets vinst så man behöver alla siffror för att få helhetsbilden.

Men med de ökade behoven av biogas för fordonsdrift borde dock en biogasproduktions anläggning även ha ett visst marknadsvärde så alla skattepengar har ju faktiskt inte försvunnit.

Sedan försöker Uppsala göra som Stockholm, tror det var AGA som ska bygga två riktigt publika tankställen (har inte klurat ut var ännu) för att ersätta det nuvarande som kommunen har.

Stod förövrigt något i artikeln om kommande hybrider, några av Uppsala buss fordon är faktiskt biogashybrider och dessa har nog funnits i närmare 10 år. Undrar om kostnaden för dessa också räknas in i de 147 miljonerna??
--------------------------
Gasbussar kostar mer i inköp och framförallt i underhåll jämfört med dieselbussar. Kommuner som har biogasproduktion gör gärna så som i Uppsala att man låter bussarna 'tanka gratis' för att biogasbussdriften skall se hyfsad ut i bussbolagets bokföring. Men det vore bättre om man i stället sålde biogasen i första hand till privatkunder som har större 'betalningsförmåga' än att slösade bort biogasen 'gratis' på de egna bussarna.

Även om man har ett kortsystem innebär det inte att biogasen är allmänt tillgänglig eftersom gasbilister från andra orter inte kan tanka där. Det vore väl ingen större konst att göra tankstället tillgängligt även för dem genom att acceptera även 'vanliga' betal- och kreditkort.

/track_snake
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

S-klasse wrote:147 miljoner på 10 år?
Vad ingår i dessa 147 miljoner är det ett komplett reningsverk eller en ombyggnad för att ta tillvar på biogasen eller kanske bara uppgraderingsdelen för fordonsgas.

En del av er har även varit inne på att bussarna kanske subventioneras alternativt tankas gratis.

Det är svårt att att argumentera för eller emot en sådan allmänt hållen insändare. Eftersom personen i fråga verkar mörka var pengarna gått till.

Var för övrigt inne på Uppsala kommuns hemsida där stod ngt om förlikning med leverantören av biogas systemet.

http://www.uppsala.se/uppsala/templates ... 28369.aspx
http://www.uppsala.se/uppsala/templates ... 12340.aspx
http://www.uppsala.se/uppsala/templates ... 13324.aspx

Det verkar som det varit ett dåligt skött projekt från början till slut. I så fall är det synd att biogasen får ta smällen puplicitets mässigt.

Tyvärr har även Älmhults kommun råkat ut för ngt liknande vet inte om rättsprocessen kommit ända fram till förlikning än.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Biogasproducent
Posts: 50
Joined: 2008-07-09, 12:46

147 milijoner i Uppsala

Post by Biogasproducent »

Det är dyrt och komplicerat med biogasanläggningar. I Uppsalas fall blev det helt fel när den första biogasanläggningen byggdes. Hela anläggningen fick göras om av annan leverantör. Uppsala stämde den första leverantören på 35 milijoner kr och det är uppgörelsen från den som det talas om. Hur stort belopp det blev i uppgörelsen har vi inte fått veta.
Som upplysning kan jag nämna att en uppgraderingsanläggning för att ta fram 1200 - 1500 kubikmeter fordonsgas per dygn kostar c:a 5 milijoner kr. För att producera biogas (rågas) till detta måste man ju även investera i en rötanläggning c:a 20 milijoner kr.
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Hej Biogasproducent!

Jag blir nyfiken när jag ser din signatur. Finns du hos någon av de stora, eller är du på det mer lokala planet?

Utmärkt med en representant för biogasproduktionen här, det blir säkert mycket givande -är det redan- att få ta del av dina kunskaper. Välkommen!
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Välkommen biogasproducent.

Trevligt att få en representant från producentledet hit.
Hoppas bara du inte blir avskräckt av våra reaktioner när priserna höjs.

Jag har två frågor till dig.
Kan du ange i procentform förhållandet mellan anläggningskostnader, produktionskostnader och transport kostnader, mm.?

Hur ser du på prisfrågan för gas ut till slutkonsument?
Min tes är att det minst måste vara så stor prisdifferens mellan bensin och gas så att normalbilsten (1500 mil/år eller vad det nu är) tjänar in merkostnaden för fordonet under tre år.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Göran wrote:Välkommen biogasproducent.

Trevligt att få en representant från producentledet hit.
Hoppas bara du inte blir avskräckt av våra reaktioner när priserna höjs.

Jag har två frågor till dig.
Kan du ange i procentform förhållandet mellan anläggningskostnader, produktionskostnader och transport kostnader, mm.?

Hur ser du på prisfrågan för gas ut till slutkonsument?
Min tes är att det minst måste vara så stor prisdifferens mellan bensin och gas så att normalbilsten (1500 mil/år eller vad det nu är) tjänar in merkostnaden för fordonet under tre år.
--------------------------------------------------------
Tjänar in jämfört med vad?

Jämfört med bensin är det nog inga problem att idag tjäna in merkostnaden på 3-4 år (lite längre än 3 år kan man nog sträcka sig).

Jämfört med diesel är det lite sämre. Dieseln är dyr per liter idag men tar Du hänsyn till den lägre bränsleförbrukningen är fortfarande diesel billigare än bensin.

Jämfört med E85 är det svårt att tjäna in något. Faktum är att E85 och gas (biogas eller 'fordonsgas') ger ungefär samma kostnad idag. Man har inga möjligheter alls att tjäna in merkostnaden jämfört med en bil som går på E85.

Det är nog den främsta anledningen att det säljs så få gasbilar idag. Den som köper miljöbil väljer etanol eller en snål diesel.

Om vi skall kunna få upp gasbilsförsäljningen måste antingen:

- E85 bli dyrare genom att viss beskattning också läggs på etanol.

- Gasen bli billigare genom att kommunerna subventionerar biogas i resp. kommun från egen tillverkad biogas.

- Miljöbilspremien för (bio)gas läggas på 20.000 kr per bil liksom för elbilar.

- Miljöbilspremien för etanol tas bort medan den blir kvar för biogas och el.

/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

track_snake wrote:
Om vi skall kunna få upp gasbilsförsäljningen måste antingen:

- E85 bli dyrare genom att viss beskattning också läggs på etanol.

- Gasen bli billigare genom att kommunerna subventionerar biogas i resp. kommun från egen tillverkad biogas.

- Miljöbilspremien för (bio)gas läggas på 20.000 kr per bil liksom för elbilar.

- Miljöbilspremien för etanol tas bort medan den blir kvar för biogas och el.

/track_snake
Vi får hoppas att politikerna snart tar sitt förnuft till fånga och omvärderar sin inställning till etanolen liksom fullt ut inser de stora fördelarna med biogasen. etanolen
Opel Zafira CNG -08
Biogasproducent
Posts: 50
Joined: 2008-07-09, 12:46

Post by Biogasproducent »

Blir inte avskräckt av reaktion på priser. Tycker precis likadant. Som jag sagt tidigare så tar Fordonsgas en väldigt stor del av priset till kund. Vi i vår anläggning får ju bara c:a 2,50 kr/m3 för gasen. Vår anläggning som inte är så stor behöver minst 4,00 kr/m3 för att gå ihop. Det betyder att vi nu subventionerar biogasen med 1,50 kr/m3. Tyvärr går det ju bara i gapet på Fordonsgas och kommer inte konsumenten tillgodo.
Vad gäller kostnad för drift, kapital och transporter skiljer det sig väldigt mycket från anläggning till anläggning. I vår anläggning behöver man inte transportera material in till anläggningen utan avfallet pumpas från grannen som är ett slakteri. Avloppsreningsverket där biogasanläggningen ligger står även de för en del gas. Det enda som transporteras är biogödsel som blir en av slutprodukterna och det går till jordbruk i närheten. Nu planerar vi att bygga ut anläggningen så att den blir c:a 4 gånger så stor och då behöver material köras in.
Den producerade gasen går via gasledning till den närbelägna tankstationen där den komprimeras upp till 250 bar för tankning. Endel gas går även till andra tankstationer med lastbil som kör växelflak med gascylindrar.
Sedan var det procenten, en uppskattning blir att kapitalkostnad är c:a 60 %, driften 30% och transporter 10%.
Biogasproducent
Posts: 50
Joined: 2008-07-09, 12:46

Post by Biogasproducent »

Glömde säga att jag är en lite mindre lokal producent i det kommunala.
Vi levererar c:a 20000 m3 fordonsgas per månad.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Biogasproducent wrote:...Vår anläggning som inte är så stor behöver minst 4,00 kr/m3 för att gå ihop...
Så den uppskattning av produktionskostnaden på 4-4,50 kr/Nm3 jag läste om för några år sedan verkar då vara någorlunda rättvisande?
Skillnad mellan stor eller liten anläggning?

Vet du något konkret om utbyggnadsplaner när det gäller biogas kapaciteten i Uppsala?
Har bara hört rykten om en utbyggnad.
Biogasproducent
Posts: 50
Joined: 2008-07-09, 12:46

Post by Biogasproducent »

Vet inte mycket om Uppsalas utbyggnadsplaner men en hel del kommuner har ju sökt och även fått "klimp (miljöbidrag från staten normalt max 30%) pengar" för fortsatt utbyggnad. Vi kommer att satsa 75 milijoner i vår anläggning. Stordrift ger ju naturligtvis lägre produktionskostnad i normalfallet. Eftersom vi använder avfall från livsmedelsindustrin i processen och då får betalt för att ta emot avfallet så blir ju ekonomin lite bättre. I framtiden med så många nya anläggningar kan det dock bli konkurens om avfallet och då blir ju livsmedelsproducenterna vinnarna.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Biogasproducent du indikerade ovan att anläggningskostnaderna tar stor del av den totala produktionskastnaden.
Hur ser det ut idag jämfört när ni byggde nuvarande anläggning. Bedömer du att investeringskostnaden / Nm3 blir lika stor eller mindre?

Hur ser du på teknikutvecklingen inom området blir lösningarna mer kostnadseffektiva?
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
agr
Posts: 13
Joined: 2008-04-03, 13:41

Post by agr »

S-klasse wrote:Visst, både miljö och ekonomi behöver gå ihop i långa loppet.

Sedan försöker Uppsala göra som Stockholm, tror det var AGA som ska bygga två riktigt publika tankställen (har inte klurat ut var ännu) för att ersätta det nuvarande som kommunen har.
Det ska ligga där det ligger en Statoil-mack idag vid rondellen i början av Kungsgatan. Invid VW AB G. Persson.
__________________
VW Touran ecofuel 07
Post Reply