Vi kan skapa världens renaste huvudstad

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Vi kan skapa världens renaste huvudstad

Post by Sven »

Jag fick in en insändare i onsdagens DN. Det är ett radikalt förslag på hur Stockhom skulle kunna bli världens renaste huvudstad. Säkert inte alla här som instämmer i alla mina idéer i detta förslag, men de flesta är säkert positiva till att jag bl a lyfter fram biogasbilarna.

Tyvärr publicerar inte DN sina insändare på nätet, så därför följer insändaren nedan, dock utan den tjusiga flygbilden över Stockholms innerstad som illustrerade insändaren. Insändaren tycks har tryckts i alla versioner av pappers-DN.

Vi kan skapa världens renaste huvudstad

Stockholm, ”Nordens Venedig”, är en unik huvudstad med all sin grönska och sitt vatten tätt inpå. Många hävdar att Stockholm är världens vackraste huvudstad.
Den skulle kunna bli den renaste också. Våra vägfordon är som minst effektiva och släpper ut klart mest avgaser i stadstrafik. Där anhopas också avgaserna så att luften blir under all kritik. På flera av Stockholms gator överskrids EU:s gränsvärden för utsläpp under åtskilliga av årets dagar. Förbjud all privatbilism i Stockholms innerstad. Bygg ut spårvägsnät och ett nät för trådbussar, då eldrivna fordon är det allra mest miljövänliga. Se till att elen som driver dessa fordon är miljömärkt. Bygg ut all kollektivtrafik.

Förbjud all nyttotrafik i Stockholm som kör på fossila bränslen. Vid korta sträckor är biogasen helt överlägset som bränsle i dag, så tillåt i princip endast biogasfordon och elfordon för nyttotrafiken i dag.
Åt dem som bor i Stockholms innerstad får stora parkeringar byggas utanför tullarna. Om de måste transportera saker får de nyttja till exempel någon sorts kommunal tjänst av transport med biogasbilar eller eldrivna bilar.

Anlägg trädalléer och annan grönska där de breda bilvägarna funnits. Bygg cykelleder. Även båttrafiken bör regleras och även där måste fossilt bränsle förbjudas.
Detta är bara ett utkast av åtgärder, det finns säkert fler idéer som skulle göra Stockholm ännu grönare. Om kommunpolitikerna verkligen vågade göra slag i saken och genomföra dessa radikala åtgärder, så skulle vår huvudstad bli ett föredöme för storstäder över hela världen. Det skulle sannolikt innebära en enorm ökning av turistfl ödet och efter några år även bli en samhällsekonomisk vinst för hela Stockholmsregionen.

Sven R
Bagarmossen
Opel Zafira CNG -08
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

Vore rätt kul om Sverige kunde vara först med något stort som exvis detta.
Gå i bräshen (stavning? :P) för något så stort som miljön. Våga vara ett föredömme istället för att prata bort 20 år och sen kanske ta steget när halva planetet redan gjort det.
Ekonomiskt tror jag Sverige skulle ha mkt att hämta med en sån modifiering av Stockholm. Och snacka om reklampelare över hela världen..jösses. Turismen skulle öka MARKANT för hela regionen troligtvis.

Skulle själv vilja se ett EU-förbud mot fossila bränslen från, låt säga 2020. .. då har alla 10+ år på sig att ställa om. DET om något borde få fart på alla ingenjörerna :)
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

VAR lyfter du fram gasbilar??
Eftersom jag kör en hel del (gas)bil i stan så blir jag mest förbannad när jag hör sådant här.. "förbjud all privatbilism i innerstan"... Hallå?!?! :evil:
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

BifuelManiac wrote:VAR lyfter du fram gasbilar??
Eftersom jag kör en hel del (gas)bil i stan så blir jag mest förbannad när jag hör sådant här.. "förbjud all privatbilism i innerstan"... Hallå?!?! :evil:
Föreslår att du läser hans inlägg en gång till isåfall... :)
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

hmz..eller så läser jag mer...nytto och inner .. skilda saker :P
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

BifuelManiac wrote:VAR lyfter du fram gasbilar??
Eftersom jag kör en hel del (gas)bil i stan så blir jag mest förbannad när jag hör sådant här.. "förbjud all privatbilism i innerstan"... Hallå?!?! :evil:
Jag hade som sagt inte räknat med att alla skulle jubla åt mitt förslag. Men jag vill gärna förklara varför mitt förslag är så radikalt så att jag t o m tycker all privatbilism i innerstaden skulle förbjudas.

För det första är inte min idé ett plötsligt hugskott. Redan när jag flyttade till Stockholm 1981 och började på gymnasiet så reagerade jag på de minst sagt obehagliga avgaserna från bilarna samt även det kraftiga buller som stadens motorfordon alstrade. Redan då föddes idén till mitt förslag.

Förutom den lokala miljön skulle även den globala miljön, dvs den stegrande växthuseffekten, må bra/mildras av mitt förslag.

Men varför inte tillåta privatbilism med biogas- och elbilar? Därför att den globala miljön tar för mycket stryk av detta och för att det går åt för mycket energi. Bilar drar mest bränsle/el vid korta sträckor i låga hastigheter med mycket accelerationer och stopp. Verkningsgraden för förbränningsmotorn är tyvärr riktigt dålig, som max ca 40%. Det är energimässigt enormt mycket bättre med kollektiva färdmedel via el såsom tunnelbana, spårvagn, och trådbussar än elbilar. Verkningsgraden är högre än för elbilen, ca 90-95% mot 80% (rätta mig gärna om jag har fel), och fr a går det att transportera så mycket fler passagerare.

Att åka kollektivt eller cykla, ibland även att gå, är ofta snabbare än att ta bil till/i Stockholms innerstad. Jag själv använder nästan aldrig bilen till stan och skulle klara mig utmärkt utan att någonsin göra det.

Ur ett hälsoperspektiv, förutom minskningen av alla som dör (enligt vissa uppgifter 2 000/år i Sverige) eller blir sjuka av bilavgaser, så skulle ett förbud för privatbilar i Stockholms innerstad också vara gynnsamt. Som bekant är det en fetmaepidemi i hela västvärlden. Vi får i oss lika mycket kalorier som på 70-talet, men vi blir feta därför att vi rör oss mindre. Jag tror att mitt förslag skulle kunna öka cyklandet i Stockholsmregionen högst avsevärt. Befolkningen i Stockholm med omnejd som idag åker bil eller kollektiv och med mitt förslag istället skulle cykla till o/e genom Stockholm skulle må mycket bättre och det skulle bli färre människor med fetma. Fetma är ett av västvärldens största gissel ur hälsosynpunkt.

På sikt tror jag faktiskt att det kommer att kunna bli sådana här förbud. Energi är helt enkelt en ändlig resurs, vi blir alltfler på jorden och alltfler som vill köra bil, ha kyl och frys, bo i eget hus, gör långa resor etc, etc., och denna ekvation kommer inte att gå ihop om vi inte radikalt ändrar vårt leverne.
Opel Zafira CNG -08
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

pebelund wrote:
BifuelManiac wrote:VAR lyfter du fram gasbilar??
Eftersom jag kör en hel del (gas)bil i stan så blir jag mest förbannad när jag hör sådant här.. "förbjud all privatbilism i innerstan"... Hallå?!?!
Föreslår att du läser hans inlägg en gång till isåfall...
Jag tycker inte man direkt lyfter fram något om man förbjuder det i samma mening...
För det första är inte min idé ett plötsligt hugskott. Redan när jag flyttade till Stockholm 1981 och började på gymnasiet så reagerade jag på de minst sagt obehagliga avgaserna från bilarna samt även det kraftiga buller som stadens motorfordon alstrade. Redan då föddes idén till mitt förslag.
Avgasreningen på bilar 1981 var ett skämt (förutom amerikanska bilar som haft katalysator sedan 1970 men de drog dock mer bränsle).
Bullret kan diskuteras, jag bor själv vid en hårt trafikerad väg men skulle aldrig komma på tanken att förbjuda människor att använda den.
I takt med att elbilen gör entré på marknaden (vilket jag är övertygad kommer inom 5-10 år, kan tom bli tidigare) så kommer också bullret minska radikalt.
En hel del buller (och skitiga avgaser) kommer dessutom från tyngre transporter.
Förutom den lokala miljön skulle även den globala miljön, dvs den stegrande växthuseffekten, må bra/mildras av mitt förslag.
Den "stegrande växthuseffekten" lär inte påverkas ett skvatt av att en liten stad som Stockholm förbjuder sina invånare att ta bilen, i synnerhet inte som Kina varje vecka ökar sina co2-utsläpp med lika mycket som hela sveriges vägtransporter släpper ut på ett helt år.
Men det finns en elegant lösning du borde gilla, tänk dig en trafik i innerstaden endast bestående av ....
Men varför inte tillåta privatbilism med biogas- och elbilar? Därför att den globala miljön tar för mycket stryk av detta[..]
Nähäpp.. den gick ju inte heller..
Den 'globala miljön' tar stryk av mycket, det blir väldigt många förbud isåfall. :wink:
Som bekant är det en fetmaepidemi i hela västvärlden. Vi får i oss lika mycket kalorier som på 70-talet, men vi blir feta därför att vi rör oss mindre. Jag tror att mitt förslag skulle kunna öka cyklandet i Stockholsmregionen högst avsevärt. Befolkningen i Stockholm med omnejd som idag åker bil eller kollektiv och med mitt förslag istället skulle cykla till o/e genom Stockholm skulle må mycket bättre och det skulle bli färre människor med fetma. Fetma är ett av västvärldens största gissel ur hälsosynpunkt.
Åker en hel del bil men lider definitivt inte av fetma, har tvärtom god fysik. Det ironiska är att tack vare bilen har jag mer tid över att träna.
Jag tvivlar på att folk får bättre hälsa utan sina bilar, i annat fall skulle varenda 50-årig tunnelbaneåkande kontorstant i det här landet se ut som Slitz-modeller (och det gör de ju som bekant inte.. :lol: )
Det handlar om personlig disciplin och hur man disponerar sin tid.
På sikt tror jag faktiskt att det kommer att kunna bli sådana här förbud. Energi är helt enkelt en ändlig resurs, vi blir alltfler på jorden och alltfler som vill köra bil, ha kyl och frys, bo i eget hus, gör långa resor etc, etc., och denna ekvation kommer inte att gå ihop om vi inte radikalt ändrar vårt leverne.
Nu börjar du komma någon vart.. resurserna är ändliga och även om det inte finns någon som kan ge ett exakt datum på varken peak oil, peak coal, peak ng etc så finns det en stor poäng i att hushålla med resurserna.
(Ett ökat medvetande om peak oil var f.ö. det som föranledde mitt införskaffande av en biogasbil).
Det finns dock inga skäl att börja skrika efter förbud av det ena eller andra. Oavsett vad man anser så kommer bränslepriserna att öka i framtiden. Vi ser redan nu effekterna av Kinas och Indiens ökade törst efter olja och den lär fortsätta i än mer ohämmad takt än tidigare.
Samtidigt är reservkapaciteten i världsproduktionen i princip noll och det verkar inte finnas särskilt stort intresse från Opec att öka den heller (vare sig de kan eller inte...?).

Min slutpoäng är att energikriser i framtiden kommer att driva upp priserna, det blir då en frågan om tillgång/efterfrågan huruvida jag kommer att anse mig kunna kosta på mig att köra bil, oavsett bränsle.
Det finns därför ingen anledning till förbud i dagsläget. Vid en akut oljekris ja, men vi är inte där än.
Och NEJ, jag är inte för en bensindriven bilism. Jag anser att ett land med de resurser som vi har borde kunna tillverka sina egna bränslen, men som sagt, att förbjuda vettiga alternativ istället för att bejaka bra lösningar tycker jag bara låter stolligt.
Vi kan faktiskt unna oss en (sund) privatbilism. Detta trodde jag var utgångspunkten för detta forum och jag vill minnas att detta diskuterats tidigare: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=352
Ser man på, tråden har dessutom skapats av...Sven!.. :lol:
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

BifuelManiac wrote: Detta trodde jag var utgångspunkten för detta forum och jag vill minnas att detta diskuterats tidigare: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=352
Ser man på, tråden har dessutom skapats av...Sven!.. :lol:
Ja, det var ju lite roligt. Jag har således varit inne på detta förut.

Jag är dock inte ute efter att förbjuda all privatbilism, absolut inte. Jag har dock en vision av hur Stockholm, en stad som jag älskar, skulle te sig med minimalt med motorfordon och buller och där man frekvent skulle kunna höra fågelsång! Jag vill också att staden ska utgå ifrån att människor ska kunna vistas där. Jag tycker det är helt absurt att biltrafiken har fått ta över på det sätt den gjort.

När jag fick barn var det självklart att jag flyttade ut från innerstan där jag hade bott i 10 år, för jag ville inte att mina barn skulle växa upp i denna miljö. Och med dålig miljö handlar det fr a om trafiken, för den övriga miljön i Stockholm med all kultur och arkitektur m m, m m, hade jag gärna stannat kvar i och låtit mina barn få uppleva.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Sven wrote:Jag är dock inte ute efter att förbjuda all privatbilism, absolut inte. Jag har dock en vision av hur Stockholm, en stad som jag älskar, skulle te sig med minimalt med motorfordon och buller och där man frekvent skulle kunna höra fågelsång! Jag vill också att staden ska utgå ifrån att människor ska kunna vistas där. Jag tycker det är helt absurt att biltrafiken har fått ta över på det sätt den gjort.
Men varför enbart fokusera på privatbilism i innerstan om det är buller, skadliga emissioner och andra störningar du vill minimera?

Exempelvis följande "störningar" har inget med privatbilism att göra :
- Finlandsfärjorna nästan mitt i stan, vilka emissionskrav gäller för dem?
- Partiklar från T-banetågens bromsar som är lika farliga som från en dieselmotor
- Vibrationer och buller från tåg (bor själv granne med en järnvägsstation...)
- Nästan alla lastbilar, långtradare och bussar går på diesel. Hur stor andel av de skadliga emissionerna står inte de för??
- Cyklister som aldrig hört talas om trafikregler... (OK, kanske ett lokalt Uppsala problem)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

S-klasse wrote:
Exempelvis följande "störningar" har inget med privatbilism att göra :
- Finlandsfärjorna nästan mitt i stan, vilka emissionskrav gäller för dem?
- Partiklar från T-banetågens bromsar som är lika farliga som från en dieselmotor
- Vibrationer och buller från tåg (bor själv granne med en järnvägsstation...)
- Nästan alla lastbilar, långtradare och bussar går på diesel. Hur stor andel av de skadliga emissionerna står inte de för??
- Cyklister som aldrig hört talas om trafikregler... (OK, kanske ett lokalt Uppsala problem)
Allt ovanstående borde också minimeras och i vissa fall kräva förbud. Det borde gå att fasa ut allt fossilt bränsle för tyngre fordon över en 5- eller 10-årsperiod. Partiklarna från T-banetågen borde väl också kunna åtgärdas, jag har t ex lagt märke till att de nya pendeltågen i Stockolm i inte luktar illa såsom de gamla gjorde/gör (används de fortfarande?), jag vet inte om det beror på annat material i vagnarna. Båttrafik ska naturligtvis ha höga emissionskrav.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Jag måste säga att jag i det stora hela hyllar Svens insändare! Enda problemet är att bilen blivit en så stor del av vårt sätt att bedömma oss själva och varandra: "om man har en fin bil är man en bra/lyckad människa!" Jag tycker tydligt att det märktes omedelbart på tonen i debatten här att det var en mycket öm tå som trampades på! :shock:

Naturligtvis måste man dock göra sådanahär förändringar på ett mycket genomtänkt sätt, det ska vara lika lätt att ta sig runt i stan vid behov.
S-klasse wrote:
- Nästan alla lastbilar, långtradare och bussar går på diesel. Hur stor andel av de skadliga emissionerna står inte de för??
Nyttotrafik ska naturligtvis minimeras så långt som möjligt, och absolut gå på tråd-el eller biogas/hybriddrift enligt nedan!
Sven wrote:Förbjud all nyttotrafik i Stockholm som kör på fossila bränslen. Vid korta sträckor är biogasen helt överlägset som bränsle i dag, så tillåt i princip endast biogasfordon och elfordon för nyttotrafiken i dag.
Önskar bara att det fanns någon politiker som vågade ta tag i denhär frågan... lovar att jag ställer mig upp och applåderar när det händer!
Image
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

S-Klasse: Jodå, cyklisterna är ett lika stort problem i stockholms innerstad. Den dag de förbjuds att härja fram som de gör ställer åtminstone jag mig upp och applåderar. 8)

Plonte: Det är lätt att ropa förbud när man inte själv bor i Stockholm.. Jag jobbar innanför tullarna och är mer eller mindre beroende av min bil.
Att bilen har blivit en symbol för framgång för många människor är ingenting som förtar det faktum att den erbjuder fri rörlighet. Själv struntar jag blankt i prestige gällande bilen.
Att i ren natur-romantik med drömmar om konstant fågelsång lägga band på detta är i mina ögon rent flum.
Att diskutera effektivare transporter och huruvida resurserna räcker i framtiden för att förse dessa med energi är viktigt och jag är den första att haka på, men jag tror att förbud (och just i Stockholm) är helt fel väg att gå. Min egen vision är ett Stockholm fullt av elbilar 2020. (Ja, och en och annan biogasbil förstås :) )

En lustig ironi i sammanhanget är att denna av Sven uppmålade bild över Stockholm som en enda stor trädgård ( :wink: ) av någon anledning skulle locka till sig turism utan like..
-Jag antar att alla dessa horder av turister skulle cykla eller ro hit till Stockholm då eller?? :lol:
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

BifuelManiac wrote:S-Klasse: Jodå, cyklisterna är ett lika stort problem i stockholms innerstad. Den dag de förbjuds att härja fram som de gör ställer åtminstone jag mig upp och applåderar. 8)

Plonte: Det är lätt att ropa förbud när man inte själv bor i Stockholm.. Jag jobbar innanför tullarna och är mer eller mindre beroende av min bil.
Att bilen har blivit en symbol för framgång för många människor är ingenting som förtar det faktum att den erbjuder fri rörlighet. Själv struntar jag blankt i prestige gällande bilen.
Att i ren natur-romantik med drömmar om konstant fågelsång lägga band på detta är i mina ögon rent flum.
Att diskutera effektivare transporter och huruvida resurserna räcker i framtiden för att förse dessa med energi är viktigt och jag är den första att haka på, men jag tror att förbud (och just i Stockholm) är helt fel väg att gå. Min egen vision är ett Stockholm fullt av elbilar 2020. (Ja, och en och annan biogasbil förstås :) )

En lustig ironi i sammanhanget är att denna av Sven uppmålade bild över Stockholm som en enda stor trädgård ( :wink: ) av någon anledning skulle locka till sig turism utan like..
-Jag antar att alla dessa horder av turister skulle cykla eller ro hit till Stockholm då eller?? :lol:
Jag tycker fordonstrafiken fått för mycket plats i Stockholm, på bekostnad av cyklister och forgängare. Jag cyklar gärna från Bagarmossen in till Skanstull, men däremot inte vidare in mot innerstan. Det är rena Kamikaze-uppdraget, många gånger löper cykelfilerna på en smal remsa på gatan bredvid bilarna, ibland även till vänster om dessa. Cyklister och fotgängare är bland de mest utsatta i Stockholmstrafiken. Sen är det en annan sak att många cyklister kör som vettvillingar, det måste naturligtvis stävjas.

Självklart ska det vara liv och rörelse i en storstad. Vill man bo på landet ska man bo just där. Jag kan erkänna att jag är en naiv romantiker, men jag tycker inte mitt förslag är flummigt. Växthuseffekten skenar, isen smälter på antarktis med en förskräckande fart och forskarna tror att det i slutet av sommaren kommer att slås ett sorgligt rekord, den mest isfria Nordpolen på 100 000 år.

Jag tycker all bilanvändning i stadstrafik ska mininmeras, helt enkelt därför att då går det åt mest energi och släpps ut mest avgaser. Bilen är ett förträffligt färdmedel, men fr a för längre sträckror och om den är fullastad med passagerare.

Man kan tänka sig ett mildare förslag än mitt. Att i stället förbjuda alla fordon drivna med fossila bränslen inkl dagens etanol, som jag inte betraktar som ett miljöbränsle med tanke på alla stora frågetecken och problem med detta bränsle. Då skulle bullret minska, elbilarna är ju så när som på däckfriktionen tysta och gasbilarna är tystare än bensinvarianterna, avgaserna skulle sjunka högst betydligt. Det skulle alltså också skapa en bättre miljö, men fortfarande skulle vi ha problemen med trängseln och den höga enegiåtgången.

De ökande turistmen önskar jag skulle komma med tåg, om inte andra alternativ blibit mer hållbara miljömässigt. Redan idag har Stockholm Sveriges bästa kollektivtrfik, så är turisterna väl här så behöver de abosolut ingen egen bil. De kan åka kollektivt, gå, cykla (finns lånecyklar), ta el- eller biogastaxi.
Opel Zafira CNG -08
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Sven wrote:Man kan tänka sig ett mildare förslag än mitt. Att i stället förbjuda alla fordon drivna med fossila bränslen inkl dagens etanol, som jag inte betraktar som ett miljöbränsle med tanke på alla stora frågetecken och problem med detta bränsle. Då skulle bullret minska, elbilarna är ju så när som på däckfriktionen tysta och gasbilarna är tystare än bensinvarianterna, avgaserna skulle sjunka högst betydligt. Det skulle alltså också skapa en bättre miljö, men fortfarande skulle vi ha problemen med trängseln och den höga enegiåtgången.
Skulle du skrivit så hade jag varit med dig.
Varför inte utvecklat det till en vision: "Ett Stockholm fritt från fossildriven** trafik 2020" ellet nåt sånt?
Inte bara ger det en tydlig fingervisning om vart man är på väg, det sätter även fart på lastbils- och biltillverkare.

Hög energiåtgång håller jag dock inte med om, elbilar är ju som bekant mycket effektivare. Målet är ju enkla små stadsbilar som är inte bara drar betydligt mindre energi (med batterier) utan även tar mindre plats.
I övrigt så kommer ju efterfrågan på alla sorters bränsle att öka i framtiden så frågan är om det blir så mycket till bilism 2020-2025??

Hursomhelst, tycker jag ett sådant förslag är mer konstruktivt och visionärt..

** = inklusive etanol.. :lol:
Post Reply