Teknikens Värld förfördelar gasbilar och sorgligt okunniga!

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Teknikens Värld förfördelar gasbilar och sorgligt okunniga!

Post by Sven »

Var inne på biblioteket häromdagen och skummade lite i Teknikens Värld. http://www.teknikensvarld.se/documents/ ... /index.xml
Tidningen skryter med att ha gjort sitt största miljöbilstest någonsin med inalles 37 bilar. Jag öppnar spänt tidningen och letar efter vilka gasbilar som är med i testet och hur det gått för dom.

Inte en enda gasbil är med! :evil:

Så hittar jag en liten "faktaruta" om gasbilar och någon sorts motivering till varför de inte bevärdigats vara med i Teknikens Världs fina test. Och jag börjar ana varför gasbilarna har så svårt att sälja i Sverige.

De skriver: "Har du själv en gaspump i närheten, och bara tänker använda bilen lokalt, kan en gasbil vara ett vettigt alternativ."

Intressant, när det i hela Götaland och i Svealand t o m Mälardalen går alldeles utmärkt att köra på gasbil. Jag undrar hur Teknikens Värld definierar ordet lokalt.

Vidare skriver de om de monovalenta motorerna hos VW och Opel. Dessa har ju mindre bensintankar. Teknikens Värld anser att: "Detta begränsar bilarnas användning i hög grad."

Men ursäkta, att de är monovalenta gör ju att de blir betydligt bättre miljöbilar! Var det inte ett miljöbilstest som tidningen genomförde? Och deras gastankar blir ju därmed större och räckvidd på gas bättre. Och kanske kunde Teknikens Världs läsare själva få avgöra om denna begränsning gör dessa till ett bra eller dåligt val.

Att inte ha med gasbilar i Teknikens Världs största Miljöbiltest är rena rama skandalen! :twisted:

Har alla motortidningar denna njugga och direkt okunniga inställning till gasbilar? Då förstår jag mer än väl varför gasbilarna har svårt att ta sig in på den svenska marknaden.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Jo, det är en sabla tur att det inte är motorjournalister som bestämmer utvecklingen. Där om någonstans saknas ens rudimentär vilja att få fram mer miljövänliga alternativ, de är uppenbarligen helt förblindade av bensinröken. Det krävs ett generationsskifte där innan verkligheten når den sortens skribenter. För teknikens värld ligger detta ännu längre in i framtiden, de lever ju på att upprätthålla "drömmen" om en superstark potensförstärkare hos folk med "motorintresse".
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

Vore det inte kul om EU kunde införa förbud för fossila bränslen from 2020 tex.. :)
Fast då skulle det väl bli avrättning av politiker där nere av inhyrda extremister :P
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Suck. Jag kan bara glädjas åt att jag avslutat min prenumeration så att jag inte finanserar sånt kvalificerat skitprat. Någon borde tala om för dem hur snett ute dom är men jag orkar bara inte idag... Om nu den lilla bensintanken är ett problem, varför har dom inte tagit med en Citroen C3 och en Mercedes E200 som båda har fullstor bensintank, går på gas och representerar två helt olika segment? Nötter.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Såg också Teknikens Världs 37 bilars test och konstaterar precis som ni att de glömt bort BioGas bilarna igen.

Redan när den nya regimen på tidningen tillträdde för några år sedan och slutade att göra egna mätningar av miljö-index på de bilar de testade valde jag att inte fortsätta med min prenumeration.

Bläddrade även i Vi Bilägares miljöbils nummer - med Etanol i stor stil på framsidan - letade efter BioGas bilar utan resultat.

I slutändan handlar det om att sälja lösnummer, oavsett vilken tidning eller organisation som står bakom budskapet.
ranife
Posts: 10
Joined: 2010-08-11, 17:48

Re:

Post by ranife »

åsaboe wrote:Jo, det är en sabla tur att det inte är motorjournalister som bestämmer utvecklingen. Där om någonstans saknas ens rudimentär vilja att få fram mer miljövänliga alternativ, de är uppenbarligen helt förblindade av bensinröken. Det krävs ett generationsskifte där innan verkligheten når den sortens skribenter. För teknikens värld ligger detta ännu längre in i framtiden, de lever ju på att upprätthålla "drömmen" om en superstark potensförstärkare hos folk med "motorintresse".
Good point!

Motorjournalistiken är så mycket livsstil och så lite funktion. Anar vi en lobbyism?
Hasso
Posts: 26
Joined: 2009-10-13, 12:23
Location: Kumla

Re: Teknikens Värld förfördelar gasbilar och sorgligt okunniga!

Post by Hasso »

Teknikens värld har försökt att muta mig flera ggr med sådan häringa trollullssvampar vad man nu ska ha dom till ? spisplattorna ?? för till bilen kan man inte ha dom.
http://www.autopower.se/galleriet/blogg ... 0_s640.jpg
Men fjantige herr Frodin har jag svårt för och vi har en hel del skilda syner på bilar och BMW så de är bojkottade :D
BMW 316G-98. nr 353 av 440 tillverkade 166 reggade i Sverige.
http://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=45749
Post Reply