Stockholm uselt på att göra biogas av matavfall!

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Stockholm uselt på att göra biogas av matavfall!

Post by Sven »

Idag står det en utmärkt artikel i DN om hur bra (eller snarare dåliga) kommunerna i Stockholms län är på att omvandla matavfall till biogas. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=742995 Stockholm stad är usla på detta. Endast 2,5 % (!) av de insamlade matavfallet i Stockholm behandlas biologiskt! Och precis som jag befarade i tidigare inlägg här på Forumet, så har den vansinniga avgiftsbeläggningen från årsskiftet av de villaägare som sorterar matavfall i särskilda kärl inneburit en minskning av denna sortering! Ansvariga politiker borde åtalas!!!

I artikeln beskrivs att Stockholm har stora förutsättningar att omvandla matavfallet till biogas. Sverige har ett nationellt inriktningsmål att 35% av matavfallet ska återvinnas biologiskt, och i Stockholms län når två kommuner, Södertälje och Nykvarn, upp till detta mål. För att Stockholm ska kunna förbättra sitt resultat krävs en ny anläggning som behandlar matavfallet.

Ansvariga politiker, vad väntar ni på: se till att anslå resurser för detta omgående och slopa genast avgiften för källsortering av matavfall! :evil:
Opel Zafira CNG -08
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Det är helt sjukt att folk som vill sortera kompost skall behöva betala extra för det!

Varför inte göra tvärt om?
Folk som inte sorterar kompost får betala högre sophämntningsavgift pga att de inte producerar något komposterbart avfall som energi kan utvinnas ifrån ... :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Men så är det i bl a Huddinge. Jag komposterar mitt hushållsavfall och får på så vis lägre sophämntningsavgift. I och för sig häntas det inte och görs biogas av, som vore det bästa.
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Mats wrote:Men så är det i bl a Huddinge. Jag komposterar mitt hushållsavfall och får på så vis lägre sophämntningsavgift. I och för sig häntas det inte och görs biogas av, som vore det bästa.
Samma har min bror som bor i Danderyd. De har nästan helt blivit av med somphämtningsavgiften, tror att de slänger typ en vanlig påse i månaden!! :shock: Resten går till källsortering och kompost.

Nu har de dock en 15 mån, så då blir det ju lite blöjor som ska slängas...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

I dagens DN finns en intressant artikel om sophanteringen/återvinningen i Södertälje:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=743712
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Ja tänk vad man kan åstadkomma med lite vilja hos de folkvalda.
Politiker och tjänstemän som ansvarar för hushållsavfallet i Stockholms län funderar mycket på hur återvinningen av matavfallet ska utvecklas. I Södertälje funderade man för 15-20 år sedan.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Södertäljeexemplet är jättebra, men de beskriver också att när de på 90-talet satsade på att återvinna matavfall så talade ingen om biogas för fordon. Därför går tyvärr all Söderetäljes biogas till fjärrvärme. Hoppas att de kompletterar sin anläggning så att de istället kan uppgradera gasen till biogas för frodon.
Opel Zafira CNG -08
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Stockholms kommun får skarp kritik av miljöinstitut

Post by Sven »

I dagens DN står om vilken enorm vinst det är för Stockholms kommun att separera matavfallet. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=771114 Kommunpolitikerna tas rejält i örat. Mikael Söderlund (m) hittade ju på att det skulle kosta extra för alla hushåll i Stockholm att göra detta från årsskiftet. Ett fullständigt vansinnigt beslut! Om matavfallet samlades in och gjordes till biogas istället för fjärrvärme skulle det ge 12,5 ggr mer energi. Om insamlingen skulle öka till alliansens modesta mål 14% av matavfallet skulle energivinsten bli 20-24 ggr.

Miljöpartiet i Stockholm vill att det ska satsas på avfallkvarnar. Stockholm Vatten har kommit fram till att avloppen mycket väl kan ta till vara malda matrester. Miljöpartiet anser att staden skulle kunna ha som mål att hela 70% av matavfallet samlas in till år 2015. Detta är knappast orealistiskt, i Västertås idag samlas 65% av matavfallet in.

Jag begriper mig inte på denne Mikael Söderlund, stadbyggnadsborgarråd i Stockholm. Förutom detta med avfallhantering har han även lagt ett helt tandlöst förslag när det gäller att förbättra situationen för Stockholms mest förorenade gata Hornsgatan.

Mikaels moderatkollega Ulla Hamilton, miljöborgarråd, försöker ju göra betydligt mer för miljön och är en av initiativtagarna till den kraftfulla biogassatsningen i Stockholm. Pratar dessa två kollegor inte med varandra?

Som tur är för Stockholms miljö och invånare så har Mikael Söderlund nyligen aviserat att han ska detta år ska sluta arbeta som politiker. Det var nog hans hittills klokaste beslut! :lol:

Jag tror att det finns en riktigt stor potential av biogas från matavfall om alla kommuner i Sverige nådde upp till 70% tillvaratagande av matavfallet.
Opel Zafira CNG -08
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Re: Stockholms kommun får skarp kritik av miljöinstitut

Post by BifuelManiac »

Sven wrote:I dagens DN står om vilken enorm vinst det är för Stockholms kommun att separera matavfallet. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=771114 Kommunpolitikerna tas rejält i örat. Mikael Söderlund (m) hittade ju på att det skulle kosta extra för alla hushåll i Stockholm att göra detta från årsskiftet. Ett fullständigt vansinnigt beslut! Om matavfallet samlades in och gjordes till biogas istället för fjärrvärme skulle det ge 12,5 ggr mer energi. Om insamlingen skulle öka till alliansens modesta mål 14% av matavfallet skulle energivinsten bli 20-24 ggr.

Miljöpartiet i Stockholm vill att det ska satsas på avfallkvarnar. Stockholm Vatten har kommit fram till att avloppen mycket väl kan ta till vara malda matrester. Miljöpartiet anser att staden skulle kunna ha som mål att hela 70% av matavfallet samlas in till år 2015. Detta är knappast orealistiskt, i Västertås idag samlas 65% av matavfallet in.

Jag begriper mig inte på denne Mikael Söderlund, stadbyggnadsborgarråd i Stockholm. Förutom detta med avfallhantering har han även lagt ett helt tandlöst förslag när det gäller att förbättra situationen för Stockholms mest förorenade gata Hornsgatan.

Mikaels moderatkollega Ulla Hamilton, miljöborgarråd, försöker ju göra betydligt mer för miljön och är en av initiativtagarna till den kraftfulla biogassatsningen i Stockholm. Pratar dessa två kollegor inte med varandra?

Som tur är för Stockholms miljö och invånare så har Mikael Söderlund nyligen aviserat att han ska detta år ska sluta arbeta som politiker. Det var nog hans hittills klokaste beslut! :lol:

Jag tror att det finns en riktigt stor potential av biogas från matavfall om alla kommuner i Sverige nådde upp till 70% tillvaratagande av matavfallet.
Har jag förstått det hela rätt så står matavfallet från storkök och restauranger för 2/3-delar av totalen i Stockholm. Det är ju isåfall rätt ände att börja i och inget direkt problem att "vanliga" hushåll inte får vara med från början. På sikt däremot...
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Du kan ha rätt i detta och i dagens DN intervjuas Mikael Söderlund och säger väl ungefär så, att det i nuläget är mindre effektivt att ta hand om enskilda hushålls matavfall och att de därför börjat med storkök och restauaranger. Men många bäckar små...

Jag tycker idén om avfallskvarnar är den mest lysande. Det borde för Mikael Söderlund vara ett högprioriterat område att undersöka vidare.

Och jag tycker fortfarande att det var helt vansinnigt att från årsskiftet 2008 införa avgift för att hushåll sorterar matavfall i särskilda behållare. Det sänder helt fel signaler med tanke på den allvarliga klimatfrågan.
Opel Zafira CNG -08
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Men i Linköping kan de...

Post by Sven »

Artikel idag i Östgötacorren om att de i Linköping tänkt använda sig av den sortering av matavfall som skett i Stockholm och som blivit avgiftsbelagd sedan januari 2008. Stockholmsmoderaten Mikael Söderlunds avgiftsbeläggning framstår som än mer pinsam, eftersom Linköping tar detta initiativ för att kunna producera mer biogas. Systemet finns f ö redan i flera andra kommuner (Norrköping, Västerås och Gävle). http://www.corren.se/archive/2008/8/18/ ... l28zaz.xml
Opel Zafira CNG -08
Post Reply