Är motorvärmare värt investeringen?

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
User avatar
Gaston
Posts: 8
Joined: 2007-10-12, 14:03

Är motorvärmare värt investeringen?

Post by Gaston »

Hej,

Jag är nyregistrerad på forumet men har haft min S60 från 2004 sedan i påskas... och jag har lurkat här sedan dess och läst era inlägg med stort intresse.

Nu börjar det bli kyligt ute och rätt vad det är så är vintern här. Har funderat på att kanske installera en motorvärmare (som är ungefär det enda i utrustningsväg min bil saknar 8) ). Men nu undrar jag: är miljöfördelarna med att installera en motorvärmare lika stora i en biogasbil jämfört med i en bensinbil?

Visst måste det ge något slags effekt; bilen startar ju på bensin, och ju kallare motorn är desto längre tid tar det ju innan den slår om till gas. Men hur lång tid brukar detta ta en svensk vinter i stockholmsområdet? Och hur lång tid har värmarna i bensinbilar sin positiva effekt på förbrukning och utsläpp?

Jag kör inte så mycket, kanske 3-4 starter per vecka, och under vintern kanske det till och med blir färre. Och en installation kostar visst runt 6000 kr, därför undrar jag. Men samtidigt är jag något av en miljöpurist och skulle inte lägga fingrarna emellan om motorvärmare har en verklig betydelse för miljön.

Jag har också tänkt att ha den här bilen länge, åtminstone tills Volvo börjar sälja sin eldrivna C30... :) Så det kan ju också vara ett argument för.
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Det tar som du skriver längre tid att få upp värmen så att bilen slår om till gasdrift om man inte har motorvärmare. Inte våldsamt mycket längre i minuter räknat, men mer än dubbelt vid några minusgrader. Samtidigt är ju kallstarter det som ger upphov till klart högst utsläpp, så nog betyder värmaren mycket bättre miljöegenskaper. Dessutom sparar man motorn, det kan vara värt en del det också.

Men har inte din bil motorvärmare från början? Vi har en V70 2004, och på den är det standard.
User avatar
Gaston
Posts: 8
Joined: 2007-10-12, 14:03

Post by Gaston »

åsaboe wrote:Men har inte din bil motorvärmare från början? Vi har en V70 2004, och på den är det standard.
Nej, tydligen inte hos C60 (attans också)... Kan ju verkar lite ologiskt. Men V70 har ju alltid varit storsäljaren.
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Märkligt! Värmaren gör ju definitivt nytta.

Jag kollade på Volvos hemsida, äldre modeller, men värmaren finns vad jag kan se inte upptagen varken för V70 eller S60. Konstigt det också, för jag har läst i Volvos broschyr (när vi skulle köpa bilen) att den var standard.

Välkommen hit förresten, glömde det sist. :D
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

När man monterar en motorvärmare så ser man ju också till att få ett eluttag i kupén för en elektrisk kupévärmare så att det är varmt och gott om rumpan när man ska sätta sig tillrätta! 8)
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Post by moraola »

Gaston
Och en installation kostar visst runt 6000 kr
Det låter som ett överpris. Jag installerade motorvärmare och kupékontakt i min V70 för två månader sedan. Det kostade ganska exakt 4000 kr inkl moms. Du kanske skall prova en annan verkstad?
V70 Bi-fuel -07
Pelle Persson
Posts: 10
Joined: 2007-08-22, 09:14
Location: Östersund

Post by Pelle Persson »

Hämtade min v70 igår på en meconomenverkstad och betalade exakt 4 000 kr. I morse var det -1° och jag startade motorn, skrapade hastigt rutorna och innan jag satte mig i bilen så gick den på gas. Tidigare i veckan hade jag fått köra en kortare sträcka. Värt pengarna? Tja absolut om man betänker att det minskar slitaget på motorn, förutom miljövinsten.

Därutör så suger motorn i sig duktigt med bränsle den allra första tiden när den är kall.[/quote]
v70 -03 Bi-fuel
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Pelle Persson wrote:Hämtade min v70 igår på en meconomenverkstad och betalade exakt 4 000 kr. I morse var det -1° och jag startade motorn, skrapade hastigt rutorna och innan jag satte mig i bilen så gick den på gas. Tidigare i veckan hade jag fått köra en kortare sträcka. Värt pengarna? Tja absolut om man betänker att det minskar slitaget på motorn, förutom miljövinsten.

Därutör så suger motorn i sig duktigt med bränsle den allra första tiden när den är kall.
[/quote]
--------------------------------
Det tar naturligtvis en viss tid innan en investering på 4.000 kr har motiverats av de besparingar man gör på bränsleförbrukning och motorslitage. Dessutom bör Du beakta elförbrukningen till motorvärmaren även om den är liten.

Men både miljömässigt och ekonomiskt är motorvärmare klart motiverad. Och det gäller t.o.m. om man skulle räkna elen som producerad i ett kolkraftverk (i Danmark, Tyskland, t.ex.).

/track_snake
User avatar
batti
Posts: 81
Joined: 2006-03-22, 18:41

Post by batti »

Hmm, jag hade också hört att S60 hade motorvärmare som standard. jag har en 2003:a med fabriksinstallerad värmare.
problemet med efterinstallation är att det finns olika typer av värmare. Vissa är en enklare typ som värmer direkt på kylarslangen. Om man köper ett sådant på biltema (om det nu finns för S60?) så är det halva priset mot Volvos egna.
Sen en varning, även Volvoverkstäder slarvar vid eftermonteringen av värmare. Kolla alla kabelgenomföringar i torpedväggen. Om man glömmer täta dessa får du snabbt fukt i bilen.

Men, på frågan om du skall installera motorvärmare - Well, jag funderar starkt på att göra det på min nya gasbil. Det är väl värt pengarna att ha en varm bil efter 100 meter. Is å skit på rutorn är jobbigt, å kallt, å trafikfarligt, å osexigt, å... osv. :-)
S60: Image
Fiat Punto: Image
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Jag har en V70 Bifuel 2007, på denna var inte motorvärmaren standard.

Jag har märkt att om man har motorvärmaren på ca halvtimme trekvart vid runt 5 grader så går motorn över till gas i stort sett direkt. Om den ej är i så tar det några minuter innan bilen går på gas.

Ett tips Defa och Calix har tidur till sina satser, du ställer in avresetiden och tiduret håller koll på yttertemperaturen och startar motorvärmaren på en lämplig tid innan.
Vet ej om någon av dessa passar till en Volvo sats, men det borde inte vara ngt problem då Volvo antagligen använder sig av en av dessa tillverkare som underleverantör.
Skillnaden på Defa och Calix var i alla fall tidigare att deras kopplingar ej stämde överens, OBS ej intagssladden utan förgreningskontakterna.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Post by moraola »

Jag förstår inte riktigt det här med fabriksmonterade motorvärmare?
På de nya bilar jag råkat på genom åren, så har samtliga levererats utan motorvärmare, och återförsäljaren har sedan monterat denna.
Detsamma gäller dragkrok.
Däremot kan det ju vara så att återförsäljaren erbjuder ett förmånligt paket inkl. motorvärmare, och att man därför får intrycket av att den är fabriksmonterad.
Motorvärmare är ju ett typiskt nordiskt tillbehör och kan därför knappast vara standard.
Etanolbilar skulle jag tro är enda undantaget. Dessa har förmodligen fabriksmonterad motorvärmare.
V70 Bi-fuel -07
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

När jag köpte min S60 så hävdade säljaren att det sitter motorvärmare i alla Bi Fuel men uppenbarligen är det inte rätt. Däremot stämmer sannolikt det att de är fabriksmonterade även om de är tillval för jag har talat med två av varandra oberoende personer som hävdar att dom monterar Volvos motorvärmarpaket redan i bilmonteringen om det paketet finns med på byggordern. I min bil satt Volvos Calixpaket med motorvärmare och gren till kupevärmare.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

moraola wrote:Jag förstår inte riktigt det här med fabriksmonterade motorvärmare?
[...]
Motorvärmare är ju ett typiskt nordiskt tillbehör och kan därför knappast vara standard.
När man beställer en ny bil väljer man vilka tillbehör man vill ha, det vill säga vilka som ska monteras i fabriken. Till exempel ser ju vi svenskar sätesvärmare som standard, medan man i andra länder absolut inte vill ha sätesvärmare eftersom man ser det som en brandrisk.
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Post by moraola »

OK, det verkar förekomma både fabriksmonterade och återförsäljarmonterade motorvärmare på Volvo.
Ang. nyttan med motorvärmare så gäller det förstås att använda den med förstånd. Jag vet dom som låter motor och kupévärmare stå på hela natten för att ha varm bil på morgonen. Då gör den ju knappast någon klimatnytta?
För egen del så har jag en timer i säkringsskåpet som slår på 1 till 1,5 timme innan jag åker på morgonen. Jag brukar använda den från ca -5 grader och lägre.
V70 Bi-fuel -07
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

Har ingen nämnt komforten? Det är ju helmysigt att kliva in i bilen en tidig midvintermorgon och det är varmt å gött.
För visst kombinerar man med ett kupeuttag. Ps Köpte min kupevärmare i Pajala så den ska nog palla en del :wink:
V70BiFuel2008
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Hur är det då med energiåtgång vs. minskadbränsleåtgång och utsläppsminskning? Någonstans måste det finnas en brytpunkt? Värmen som produceras är ju en ren spillprodukt (efter att arbetstemperaturen är uppnådd) och ingen el är väl miljöneutral?
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Plonte skrev "hur är det då med energiåtgång vs minskad värmeåtgång och utsläppsminskning"

Hittade test avsende utsläpp enligt länk: http://wup.defa.com/se/wup_testing.html
detta är också en intressant länk (minskad bränsleåtgång): http://wup.defa.com/se/wup_benefits_economy.html
dessa är dock gjorda av defa och kanske något färgade från dem.

Calix har rekomenderade inkopplingstider på sin sida: http://www.calix.se/consumer/index.asp?lang=SE

Hittade även denna hos Uppsala kommun:
http://www.uppsala.se/uppsala/templates ... 19531.aspx

Tilläggas kan att jag har märkt att bilen går över till gasdrift i stort sett direkt efter start om jag använt motorvärmare vid +5 grader c, utan motorvärmare tar det några minuter.

För att sammanfatta ovanstående länkar så är det viktigt att anpassa inkopplingstid efter yttertemperatur annars försvinner vinsten både för miljö och plånbok.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Om man dessutom byter till Grön el, dvs Bra miljöval, så får man ännu större miljövinst. Det är en väldigt liten prisskillnad och vissa bolag har samma pris för grön el. Passar man samtidigt på att byta elleverantör, så kan man troligen dessutom få lägre kostnad för den gröna elen än kostnaden man hade för den smutsiga elen man hade innan leverantörbytet.
Post Reply