Bilavgaserna dödar 2 000 personer/år i Sverige!

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Bilavgaserna dödar 2 000 personer/år i Sverige!

Post by Sven »

I dagens DN står om ny forskning som visar att 2 000 personer/år dör pga bilavgaser. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=691805
I artikeln står det: "Forskarna slår i sin studie fast att politiska beslut bör fattas som minskar avgaserna i städer för att minska hälsoriskerna. "

Artikeln avslutas: "Bilavgaserna som forskarna använde kom från en Volvo-dieselmotor utan partikelfilter. Dieselavgaser innehåller mycket små luftföroreningspartiklar, mindre än en tusendels millimeter. Dieselmotorer kan ge mellan tio och hundra gånger fler partiklar än bensinmotorer och innehåller dessutom fler farliga kolväten.

- Vi valde en motor utan partikelfilter för att den typen av dieselmotorer fortfarande är i majoritet på vägarna.

Thomas Sandström ska nu tillsammans med sina kolleger göra liknande studier med avgaser från dieselmotorer med partikelfilter.

- Vi hoppas såklart på en positiv effekt, men det återstår att bevisa. Vi misstänker att nya luftföroreningspartiklar bildas efter filtret, men vi vet inte hur farliga de är."
Thomas Sandström är professor vid lung- och allergikliniken vid Norrlands universitetssjukhus i Umeå.

Av texten ovan framgår att den stora boven vad gäller farliga avgaser är diesel. Dieselbilar med partikelfilter är naturligtvis bättre, de sägs minska utsläppen av partiklar med 90%. Dock släpper även dieselbilar ut kväveoxider. Vi stadskörning släpper dieselbilanra ut mer hälsovådliga avgaser.

Så länge det inte är bevisat att de moderna dieselbilarna med partikelfilter jfm bensindrivna bilar har lika minst lika låga (?) utsläpp av farliga avgaser så tycker inte jag att de ens kan vara med i diskussionen om miljövänliga fordon. :!: Och eftersom dieselbilarnas hälsovådliga avgaser ökar i stadstrafik och dessutom anhopas där eftersom biltätheten blir högre, ska de absolut inte befrias från trängselskatt förrän vi säkert vet att de inte är farliga för hälsan. :!: :!: :!:

Hur ser utsläppen av hälsovådliga avgaser ut för övriga bränslen? Hur står sig biogas? Är det någon skillnad mellan biogas och naturgas? :?:
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag håller med om dieslar med partikelfilter. En stor skeptism är befogad tills vi vet mer.

Biogas sägs ju ge rena avgaser vid förbränning, även jämfört med bensin. Opel sa att gasmotorn i den Zafiran jag kör sänker kolväteutsläppen med 50% (varav man får anta att det mesta är harmlöst metan), 90% av kväveoxidutsläppen och hade inga partikelutsläpp - jämfört med bensinvarianten.

Skillnaden mellan naturgas och biogas har jag fått för mig är väldigt liten, men vissa påstår att biogasen kan vara förorenad av svavel om rötmaterialet är det. Har inte fått någon klarhet i den saken.
På spekulation så kan man tycka att ren biogas borde ge färre reaktiva kolväten eftersom den bara innehåller metan.

Vätgasinblandning sägs också ge möjlighet för ännu renare förbränning.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Tack för ditt svar, Johan! Det var trevlig läsning, innebär ju att biogasen även när det gäller utsläpp av hälsovådliga ämnen är tämligen miljövänligt. :)

Fast biogasen lär väl knappast slå elbilen och vätgasbilen vad gäller ofarliga utsläpp (elbilen har ju inga - däremot kan ju poduktionen av elen naturligtvis ge en del utsläpp - och vätgas släpper som jag förstått det ut ren vattenånga).
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Ja! Det var faktiskt en av huvudanledningarna för att jag fastnade för gasdrift. Jag älskar storstäder och stadsliv och ser ingen anledning för att man måste offra sin hälsa bara för det.
På 90-talet var det också anledningen till att man började med gasdrift i bilar/taxi/bussar.

Notera att vätgas i en förbränningsmotor producerar mycket stora mängder kväveoxider (de motorer som finns idag). Vill man ha rent vatten får man använda en bränslecell.
Jag skrev i något gammal inlägg att det är svårt att se någon fördel med vätgas i en förbränningsmotor jmf med biogas. Däremot fungerar de ypperligt tillsammans 8)
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Johan wrote: Notera att vätgas i en förbränningsmotor producerar mycket stora mängder kväveoxider (de motorer som finns idag). Vill man ha rent vatten får man använda en bränslecell.
Jag skrev i något gammal inlägg att det är svårt att se någon fördel med vätgas i en förbränningsmotor jmf med biogas. Däremot fungerar de ypperligt tillsammans 8)
Tack, Johan, för ditt förtydligande angående vätgasen!
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

I Gröna Bilisters lista över miljöbästa bilar 2007 kan man läsa:
Däremot har i stort sett alla dagens dieselbilar fortfarande förhållandevis höga utsläpp av hälsofarliga kväveoxider (NOx). Därför avråder Gröna Bilister i nuläget dig som i huvudsak kör i tättbebyggt område från att välja en dieselbil.
Jag önskar att många fler följde det rådet. Jag cyklade idag bakom en splitter ny Volvo V70 diesel och jag mår faktiskt illa av dessa #¤%& dieselavgaser.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

De låga utsläppen från CNG bilar är just anledningen till att dessa by default får tillstånd att köra i de "miljö-zoner" många storstäder i Europa håller på att planera.
Delvis därför de har sådant fokus på CNG bilar i t.ex. Tyskland.

Lite ironiskt att miljöfokus verkar ha svängt så mycket, för 20-25 år sedan specade svenska myndigheter special regler för halten skadliga ämnen i avgaserna samtidigt som resten av Europa fokuserade på låg förbrukning och därmed många dieslar. Nu verkar utvecklingen blivit den motsatta - vi fokuserar nästan enbart på låg förbrukning, 120 grammare e.t.c. samtidigt som delar av Europa talar om "miljö-zoner" där enbart lågutsläppsbilar får köra.

Sedan går det att jämföra denna statistik med andra statisktiska dödsorsaker, tror att rökning står för ännu större siffror.

Att just partiklar skulle vara skadliga och speciellt från alla dieslar är dessutom långt från nytt. Teknikens Värld gjorde om sitt miljöindex för de bilar de testade och gjorde mätningar på när det började bli känt vilka effekter dieslarna hade, de t.o.m. special redovisade partikel mängderna separat. Även vissa bensinmotorer från den tiden, typ högtrycksinsprutning, CGI och liknande visade samma tendens till ökad partikel halt samtidigt som dessa skulle vara optimerade för låg bensinförbrukning.

Tycker för övrigt att de är synd att Teknikens Värld slutade med dessa mätningar just som intresset för den typen av frågeställningar verkligen började ta fart. Har inte sett några liknande typer av oberoende mätningar och ifrågaställanden i Sverige sedan dess!
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

En liten reflektion: Det står "bilavgaser dödar.."...
Majoriteten av dieselfordon som rullar på våra vägar är ju faktiskt lastbilar, andelen dieselbilar är ju än så länge trots allt rätt liten i Sverige.
:?:

Nu är ju inte lastbilsavgaser mindre dödliga, tvärtom..men det är lätt att lägga skulden på ett litet antal privat-dieselbilar när det i själva verket är fullt av "rullande lager" ute i trafiken..
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

BifuelManiac wrote:En liten reflektion: Det står "bilavgaser dödar.."...
Majoriteten av dieselfordon som rullar på våra vägar är ju faktiskt lastbilar, andelen dieselbilar är ju än så länge trots allt rätt liten i Sverige.
:?:
Sant, två invändningar dock:
- Studien är gjort med en personbilsdiesel från Volvo (kanske spelar mindre roll).
- Inne i staden kör mest personbilar (förutom bussar).

Men helt klart ska man ha fokus även på lastbilar och arbetsfordon (inte minst de som arbetar i/med dessa fordon).
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Johan wrote:- Studien är gjort med en personbilsdiesel från Volvo (kanske spelar mindre roll).
Rent spontant är det ju lätt att tro att en liten personbilsdieselmotor är renare än en stor lastbilsmotor..men är det någon skillnad?? Någon som vet?
- Inne i staden kör mest personbilar (förutom bussar).
Här i Stockholm är väl merparten dieselbilar taxi men det rullar en himlans massa lastbilar också även om många varutransporter till mindre affärer nuförtiden verkar ha tagits över av små pickuper.

..sen finns det ju en hel del bussar som det inte helt sällan faktiskt står "biogasbuss" på.. :D
(lite goda nyheter i dieselröken)
Post Reply