Volvos stora sammanställning av alternativbränslen

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Volvos stora sammanställning av alternativbränslen

Post by Johan »

gammel-Volvo släppte idag en mycket intressant och lättläst sammanställning av de olika alternativbränslernas potential, sett utifrån sju olika kriterier.

Visserligen för lastbilar - men många saker gäller förstås även för bilar.

Biogas, metanol och DME verkar överlag vara de som fått bäst betyg. Notera att i flera fall där metanol/DME får bättre betyg än biogas så handlar det ofta om förgasning av svartlut, vilket Volvo noterar att de inte tagit med för biogasalternativet.
Mellan tummen och pekfingret fick nog etanol och biodiesel sämst medelbetyg.

http://www.volvo.com/group/sweden/sv-se ... iteria.htm

Till varje kriterium finns en pdf-sammanställning.

Sammanställningav olika produktionssätt (sista stycket, "ladda ner matris"):
http://www.volvo.com/group/sweden/sv-se ... atives.htm

(så gott som alla streck leder till biogas :-) ).
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Jag läste om det på text-tv igår och blev positivt överraskad. Det är ju än viktigare att ställa om transportsektorn än privatbilismen..

Det intressanta var att biogas lyftes fram allra främst (i varje fall på text-tv) men när SVT-nyheterna gjorde reportaget zoomade man ändå bara in på de lastbilar det stod "etanol" på... suck..... :x

Det förvånar mig dock att man satsar på biogas i lastbilar vilket jag trodde var en mindre bra lösning pga utrymmeskraven för tankarna..men kan man lösa det på ett bra sätt så kanske det kan få igång en riktig storsatsning på biogasproduktion..?
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Flytande gas lär lösa de problemen.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Det var ju roligt att höra att biogas framhävs för en gångs skull. Några indikationer på att Volvo kommer börja göra sina stora modeller med gasdrift igen? Jag var inne på Volvo idag och tittade på nya V70 och den är ju snygg som tusan alltså. Men jag köper den inte med etanoldrift. Det ska vara biogas i så fall.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Snygg framifrån, ser ut som en billig mitsubishi bakifrån... :)
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Det var AB Volvo, dvs inte Volvo Cars som är ett Fordföretag, som publicerade studien. Lär med andra ord inte påverka Volvos beslut att sluta med gasbilar...
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Volvos stora sammanställning av alternativbränslen

Post by Sven »

Johan wrote:
Biogas, metanol och DME verkar överlag vara de som fått bäst betyg. Notera att i flera fall där metanol/DME får bättre betyg än biogas så handlar det ofta om förgasning av svartlut, vilket Volvo noterar att de inte tagit med för biogasalternativet.
Mellan tummen och pekfingret fick nog etanol och biodiesel sämst medelbetyg.
Johans sammanfattning ovan stämmer. Biodiesel och etanol får utifrån klimatpåverkan dåliga betyg, 2 resp 1-3 i betyg av maximala 5.

Ser man över alla de sju kriterierna (klimatpåverkan, energieffektivitet, markanvändningens effektivitet, bränslepotential, fordonsanpassning, bränslekostnad och bränslets infrastruktur) så hamnar biogasen tyvärr inte alls på samma nivå som DME och metanol. Genomsnittsbetyget blir för DME och metanol 4,07 och biogasen 3,00. Enligt Volvo är inte biogasen bättre än dessa två bränslen på ngt område.

Det är fr a på två områden som biogasen tappar mark och får det lägsta betyget 1: infrastrukturen och fordonsanpassningen. Volvo påpekar att infrastrukturen egentligen är en sekundär fråga den dag detta har s a s gjorts. Att det krävs en viss ombyggnad av bilarna för att drivas med fordonsgas vet vi ju alla. Volvos jämförelser gäller ju dock lastbilar som med sina speciella krav lämpar sig mindre för att drivas med gas än personbilar.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag vill bara påpeka igen att Volvo kommenterar att förgasning av svartlut till biogas inte är med i flera beräkningar, exempelvis markanvändningsbetyget och energieffektivitet.

Jag gissar att biogas hade fått samma medelbetyg som DME ifall detta hade tagits med (om man bortser från infrastruktur och fordonsanpassning). (Jag vet dock inte ett jota om förgasning av svartlut till biogas).
I nyckelområden som klimatpåverkan och tillgänglighet ligger ändå biogas i topp.

Biogasens fördel, förutom att den ger renast förbränning, är att man kan få en viss del av rena restprodukter som finns i hela världen.

Men visst verkar syntetiskt diesel och DME vara intressant. Speciellt utvecklingen av DME ska bli intressant att följa.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Post Reply