Gasdekal

För diskussioner som spänner över flera fält.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Gasdekal

Post by torkel »

Hej alla forummedlemmar,

Är det flera som känner som jag -- att de vill visa tydligare att de kör med gas? Bokstäverna CNG säger ju inte så mycket för folk i allmänhet. Jag tycker att vi borde trycka upp en snygg dekal att fästa på bakrutan som visar att vi kör på gas. Och ser fler att gasen är vanligare än de tror vågar fler satsa på gas.

Jag har hittat lite priser och 2000 dekaler i färg kostar inte mer än 1300 + moms. Vi behöver inte vara många som betalar en insats för att kunna trycka ett gäng dekaler med andra ord.

Det bästa vore om någon kunde gå in och vara ansvarig för att sälja dekalerna, men om ingen frivillig finns så kan man alltid starta en föerning som sköter jobbet. Det är dock lite jobbigare.

Så, vad tycks?
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Även om jag ogärna kladdar ner min bil med dekaler (gillar rent) så skulle jag lätt kunna marknadsföra biogas med ett märke på bakrutan. Det kan det vara värt.

Jag har länge funderat på att synliggöra prisskillnaden mellan bensin och biogas. Lite käftigt slänga upp i bakrutan "jag tankar för 9.50/Nm3 vad betalar du för bensin?" Men det är ju på tok för mycket text, men jag har som sagt var länge velat påvisa fördelarna med biogasdriven bil.

Så jag är på. En dekal kan jag klistra på min bil. Men den ska vara clean, enkel och tydlig.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Tankarna har varit uppe förrut - men delvis fallit på att ingen har kunnat göra designen.
Jag är också på.
Utgiften kan jag stå för om vi skriver; exempelvis: "BioGas" med stora bokstäver och en mindre rad med "www.forumgas.se", som bara är läsbar när man står alldeles intill dekalen.

Jag är dock öppen för alla förslag. Någon som kan göra en design?
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Stopp och belägg!!
Man kan göra detta utan att satsa en massa pengar.
Lägg upp en sida på www.cafepress.com tex, eller varför inte www.spreadshirt.net.

De har print-on-demand vilket innebär att man tankar upp designen och därefter trycks sakerna först när man beställer. Smidigt och enkelt.

Och i detta fallet kanske spreadshirt.net är att föredra eftersom varorna trycks och skickas från europa(sverige?) = mindre transporter (som fortfarande går på olja...) :wink:
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Oldfield wrote:Lite käftigt slänga upp i bakrutan "jag tankar för 9.50/Nm3 vad betalar du för bensin?"
Nja, uppkäftigare skulle vara
"Glöm etanol, kör på biogas!!"

:D
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Jag har varit inne på samma sak, under min semester fick jag näst intill dagligen kommentaren"Jaså Bi-Fuel, så du kör på etanol då".

Då föddes tanken på att t.ex. FordonsGas som jag nyttjar mest som gasleverantör borde skicka ut dekaler till alla sina kunder, speciellt nu när det är ett nytt gaskort på gång. Dom bör kunna tillhandahålla en hyfsat diskret dekal (eller karta med flera storlekar) som skickas ut med de nya korten.

Nu ser jag att ni är fler som tänkt i liknande banor :-)
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

En liten mer tyken dekal kan vara kul - fast personligen vill jag nog bara ha ett "neutral" klistermärke.

Med eller utan forumgas.se-texten så kan jag hålla i det här (såvida inte någon annan vill hålla i det). Vi behöver dock enas om vilken text det ska vara och vem som ska göra designen.
Mitt förslag är att det bara står "BioGas" som huvudtext.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

BioGas blir bra som stor synlig text. Hur resten ska se ut grafiskt vet jag inte då jag inte är någon grafiker. Men personligen gillar jag modernt, svart, grått, vitt, rena ytor med tydligt budskap.

Johan, du får gärna hålla i detta för min del. Och personligen spelar det mig ingen roll om det står forumgas.se eller inte på dekalen.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Tror vi har några på jobbet som kan design så jag ska kolla. Jag har gärna med forumgas på dekalen. Men vi måste enas om ett budskap. För min del räcker det med ordet "Gasbil".

FordonsGas har f.ö. dekaler som man kan få om man mailar dem. Men de är vare sig snygga eller diskreta.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

"Den här bilen höjer inte matpriserna, den går på biogas".... 8)
Jonas wrote:Jag har varit inne på samma sak, under min semester fick jag näst intill dagligen kommentaren"Jaså Bi-Fuel, så du kör på etanol då".
Vilken förolämpning... :lol:
Men ett bra tillfälle att sprida kunskap??
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Onekligen ett bra tillfälle att berätta vad Bi-Fuel handlar om. Till saken hör att det företrädesvis handlar om orter där det är långt till närmaste gas-tankställe. Delar av Norrland i första hand. Där är väl andelen Bi-Fuel och motsvarande ganska liten. Jag såg inte någon norr om Västerås...
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Nä, ingen på jobbet kände sig som copywriters...
mandus
Posts: 1
Joined: 2007-08-27, 22:03

Post by mandus »

Här är något mer konkret som kanske kan vara intressant (notera hur jag totalt ignorerade det enda förslaget på stil som givits i tråden):

Image

Tanken var att få lite moln/gaskänsla med det vita, och nu funderar jag på om man inte kunde forma dem som en biogas-molekyl (ball-and-stick typen). Om det nu finns en specifik sådan.[/img]
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Bra start! Det är inte risk för att det kan bli otydligt på långt håll med de ljusa molnen bakom bokstäverna?

Sedan skulle jag föredra om det stod "Gasbil". Alla tankar ju inte biogas, även om det vore att föredra.

Om det nu ska stå biogas skulle jag föredra "Biogas" eller "biogas" istället för "BioGas". Det senare ger lite samma känsla som särskrivningar.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Själv föredrar jag "Biogas" eftersom det är det jag främst förordar - det blir förvisso lite knasigt just nu för oss som bor i Gbg.
Vet att Mandus jobbar med lite varianter på ovan tema.

Ska vi göra det tillsammans så får vi väl ha en liten omröstning mot slutet antar jag, där vi bestämmer vilket ord det ska vara.

Jag gillar Mandus design - men kanske lite för gullig (det blir väl så när han sitter inne och spelar japanska tv-spel hela helgerna 8) ).
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Håller med om att "Biogas" är bästa att skriva. "Gasbil" kan vara en variant. Är klart positiv till en dekal! :!:
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

Vad säger ni om "Biogasbil" på dekalen då?
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

anderslofberg wrote:Vad säger ni om "Biogasbil" på dekalen då?
mmm, för min del tycker jag det låter konstigt.

Jag föreslår att vi har en utslagstävling om några dagar. Då ställer vi de olika förslagen mot varandra och röstar bort dem en efter en.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Tre nya förslag!

Post by Sven »

Tre nya förslag på dekaltext:

"Biogas är bäst!"

"Biogas bästa bränslet!

"Biogasa!"
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Jag tycker också det ska stå "Biogas" det är ju just "bio" man vill framhäva. Att vi kan köra våra fordon på naturgas är inget vi vill fokusera på. Det ska synas att vi använder biprodukter som bränsle till våra bilar.
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

Oldfield wrote:Jag tycker också det ska stå "Biogas" det är ju just "bio" man vill framhäva. Att vi kan köra våra fordon på naturgas är inget vi vill fokusera på. Det ska synas att vi använder biprodukter som bränsle till våra bilar.
Håller med.
Vill ni andra inte ha "biogasbil" tycker jag endast "biogas" är bäst.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Förslag:

"Garanterat fri från etanol"...
8)
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Post by moraola »

En dekal låter som en bra idé. Men visst bör det vara en lite slogan?
På statsbussar har jag sett tex: "Med biogas i tankarna" eller "Vi kör på biogas".
Man skulle ju kunna tänka sig något i stil med "Rädda klimatet, kör på biogas" eller "Biogas, avfall=energi"
/moraola
V70 Bi-fuel -07
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Jag tycker en slogan är onödig och ful. Det räcker med ett ord (gasbil/biogas) för att folk ska förstå. En fånig slogan (alla slogans är fåniga om ni frågar mig) skulle jag aldrig klistra på bilen.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

haha, rakt på sak :-)
Jag har också en liten allergi mot slogans.

Jag hade förövrigt inbrott i mitt tanklock i natt. De blev nog liten paffa när de såg gasmunstycket, för de tog ingen bensin (men slängde locket på asfalten).

Hade bilen haft en gasdekal kanske de hade fattat att där inte fanns så mycket bensin att få :twisted:
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Post Reply