Volvo V70 Bi-Fuel 2005 KÖPRÅD

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
Healons
Posts: 10
Joined: 2015-10-13, 23:51

Volvo V70 Bi-Fuel 2005 KÖPRÅD

Post by Healons »

Hejsan

Ny på forumet men läst mkt här och på jagrullar.se om denna modell

Blir mer och mer skeptiskt till om jag vågar äga en sån bil med gasregulatorer och spjällhus men man vill ju göra sitt för miljön...

Nu till frågorna:

Har fått bra pris (50.000:-) på en 05a som rullat 10.000mil + inbyte. Alltid servad på bilia. Tidigare ägare som jag fick tag i via detektivarbete sa att den hade egenheten att stanna ibland. Hon sa oxå att den varit inlämnad och att teknikern sa att det va ett produktionsfel.

Vågar man hoppas att gasregulatorn är bytt? Sparas det hos Bilia? Vart sitter gul/vit etikett? Måste man krypa under bilen för att se?

Spjällhus kan man rengöra själv antar jag?

Är det en strulig bil att äga eller är det dessa komponenter som ger sig? I värsta fall kan man väl alltid köra på bensin?

Om jag köper och dessa gasrelaterade fel visar sig så har jag då rätt att kräva att handlaren står för reparationen? KKL är väl 6månader?

Övriga synpunkter på denna bil och mitt pris...?

Tackar på förhand!!!
/Janne
User avatar
olass
Posts: 33
Joined: 2011-09-22, 17:10

Re: Volvo V70 Bi-Fuel 2005 KÖPRÅD

Post by olass »

10000 mil på en 05:a är ju en lågmilare men du bör fundera på om låga mil är bättre eller sämre än fler mil men redan utbytta problemkomponenter. Skedde även en facelift på 05:orna så kolla om du har den eller ej (ser du på strålkastarspolarna). Kamrem ska bytas efter senast 10 år så kontrollera att det är gjort också. Budgetera omkring 4000:- för det annars beroende på vem som gör det. Vattenpumpen behöver inte bytas på så få mil.

Om inte gasregulator och gasfördelare (stegmotor) är renoverade så bör du budgetera för det, i synnerhet som förra ägaren berättade att bilen stannar på gas (låter som stegmotorn). Det finns folk som renoverar dessa åt dig, lägg undan mellan 5 och 7-tusen för det om du inte vill göra något själv.

Spjällhuset är också en öm punkt på våra gasbilar, inte för att det har något med gassystemet att göra men för att Volvo körde slut på sitt lager av Magneti Marelli spjällhus i Bi-Fuel när de för länge sedan bytt till bättre spjällhus i bensinbilarna. Om din bil varit servad hos Volvo regelbundet så betyder det förhoppningsvis att ditt spjällhus har en uppdaterad mjukvara som kan göra att du slipper renovera det. Behövs renovering så finns det företag som gör det åt dig för några tusen och då får du en kontaktlös konstruktion som håller. Att ta loss spjällhuset själv är enkelt att göra själv, glöm inte att byta ut metallpackningen bara.

Jag skulle ringa till Bilia och be att få en historik över alla utbytta delar i bilen. Det kanske låter som att det är mycket strul med Volvo Bi-Fuel men det fina är att problemen vid det här laget är välkända och att det finns prisvärda renoveringar att göra istället för att byta ut hela delar mot nya. Det är väldigt mycket som är bra med V70N Bi-Fuel också: den går mycket bra på gas, har OK effekt även när den körs på gas (känns inte för klen) och den har ett intakt bagageutrymme. Våra gastankar rostar inte heller. I övrigt är V70N en jättefin bil som håller bra. Problemområde får väl sägas vara en lite klen framvagn med det är inga dyra grejor att byta och det tar man som det kommer. Annat som kan strula är larmet som till sist dör (ger felmeddelande i displayen men det vänjer man sig vid) och backsensorer som tenderar att pajja efter tio år (går att byta ut och det finns billiga tredjepartsdelar).

Skulle jag själv kika efter en Volvo Bi-Fuel i 50000-kronorsklassen så hade jag siktat in mig på en som gått mellan 12- och 18-tusen mil, med redan åtgärdad stegmotor och gasregulator och guldstjärna för bytt kamrem. Faceliftad. Välutrustad med Xenon, halvskinn, backsensor och snäppet upp vad gäller ljudanläggning (försteg under passagerarstolen). En sådan bil är grymt mycket bil och komfort för pengarna enligt mig.
Healons
Posts: 10
Joined: 2015-10-13, 23:51

Re: Volvo V70 Bi-Fuel 2005 KÖPRÅD

Post by Healons »

Tackar!

Mkt bra tips

Det svåra är att hitta bilar med dessa delar utbytta då jag misstänker att man hellre behåller den ;-)

Om någon av alla delar i gassystemet havererar så kommer man ändå hem på bensin...? Eller blir man ståendes?

Går den igenom på besiktning utan gas i tanken förresten?

Det där med rostiga tankar har jag läst om på VW. Visste inte att V70 va skonad från det. Grymt!

Fick bra tips av en Bengt i Götet oxå som verkar ha stenkoll på V70 och även lagar delarna som brukar gå sönder så nu har jag en gedigen checklista att bocka av imorgon... spännande!
User avatar
olass
Posts: 33
Joined: 2011-09-22, 17:10

Re: Volvo V70 Bi-Fuel 2005 KÖPRÅD

Post by olass »

Man brukar alltid kunna köra vidare på bensin. Volvo Bi-Fuel har en knapp där du själv kan ställa in om den ska gå på bensin eller gas så det är bara att trycka in den så den lyser (bensin) och köra som vanligt. Bilprovningen vill kunna prova gasfunktionen (och göra läckagetest) på din bil. Om du verkligen vill så kan du välja att plugga gastanken så den inte går att fylla och sedan registrera om bilen till en vanlig bensinare. Tänk då på att bensintanken är liten jämfört med en vanlig bensinare. Men det är klart att du ska hålla liv i bilen och köra den på gas! :D
Healons
Posts: 10
Joined: 2015-10-13, 23:51

Re: Volvo V70 Bi-Fuel 2005 KÖPRÅD

Post by Healons »

Aha tackar!

Återkommer i hur det blev...
User avatar
olass
Posts: 33
Joined: 2011-09-22, 17:10

Re: Volvo V70 Bi-Fuel 2005 KÖPRÅD

Post by olass »

Vad blev det till slut Healons?
Healons
Posts: 10
Joined: 2015-10-13, 23:51

Re: Volvo V70 Bi-Fuel 2005 KÖPRÅD

Post by Healons »

Blev en bi fuel men en annan...
Känns bra!!!
Post Reply