Dragkrok till liten bil

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
Finsk FIAT
Posts: 3
Joined: 2014-12-02, 19:50

Dragkrok till liten bil

Post by Finsk FIAT »

Morjens!

Jag har framför mig att byta bort min nuvarande bil, till nåt annat. Har kommit på att gasfordon skulle passa för mig. Den fråga som ändå har dykt upp är att, hur det går med kombinationen gasfordon och dragkrok? Har fått för mig att för en bil ens skall kunna ha krok, så måste bil tillverkaren ha typgodkänt den bilen för att kunna dra nånting...
Först blev jag intresserad av en Fiat Punto Evo, men kom fram till att som gasbil får man inte dragkrok till den. Sen kom en Opel Zafira, men den får ju bara dra 400 kg bromsat släp (är det hälsningar man skall dra efter sig?) Nu har jag blivit intresserad av en Fiat Qubo, men den tycks man inte heller få dragkrok på.
Bensin och Dieslarna kan man nog montera kroken på. Kan de vara så att gastankarna kommer ivägen för fastsättning av kroken + att gas motorerna är lite mera effektlösa än sina "kusiner", vilket begränsar drag förmågan. Till Fiat Doblo NP tycks man inte heller få krok...
Skulle helst vela ha en så liten och kompakt bil som möjligt med 5 platser och 5 dörrar (helst FIAT), annars får de bli en sju personers kärra. Här i Finland har vi ju inte direkt några skattelättnader på miljöfordon (snarare tvärtom, eller känns så iaf), så därför skulle det få vara en så liten bil som möjligt.

Den vagn som jag och skulle eventuellt dra efter mig har 750 kg totalvikt med bromsar.

Tackar på förhand!
Post Reply