WHO - dieselavgaser samma gradering som asbets och senapsgas

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

WHO - dieselavgaser samma gradering som asbets och senapsgas

Post by Johan »

WHOs uppgradering av dieselavgaser från "troligen cancerframkallande" till "cancerframkallande" har väl inte undgått något, men skriver en blänkare här för eventuellt vidare diskussion.

http://www.dn.se/ekonomi/who-diesel-orsakar-cancer
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: WHO - dieselavgaser samma gradering som asbets och senapsgas

Post by Johan »

Oslos kommun beslutar omgående att förbjuda dieselbilar de värst förorenade dagarna.
http://www.teknikensvarld.se/2012/06/14 ... eselbilar/
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: WHO - dieselavgaser samma gradering som asbets och senapsgas

Post by Sven »

Jag har ju envist kritiserat att fossildrivna bilar kan miljöklassas, och får nu vatten på min kvarn. Förvisso är de nya dieseldrivna bilarna med partikelfilter bättre, men även de släpper ut direkt hälsovådliga ämnen. Det ska bli intressant att se om den nya rapporten får konsekvenser för klassningen av miljöbilar i Sverige.

Jag tycker det är pinsamt för de svenska miljöpolitikerna att de först gynnat etanol och sedan diesel, när det blir alltmer uppenbart att ingetdera bränslet är miljövänligt.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: WHO - dieselavgaser samma gradering som asbets och senapsgas

Post by Johan »

Sven wrote:Jag tycker det är pinsamt för de svenska miljöpolitikerna att de först gynnat etanol och sedan diesel, när det blir alltmer uppenbart att ingetdera bränslet är miljövänligt.
Ja, visst är det. Jag tror grundproblemet är att det saknas riktiga visioner i regeringen - miljöbilar är bara en "måste-puck" som behöver tas hand om.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Post Reply