Dieseln ifrågasätts allt mer

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Dieseln ifrågasätts allt mer

Post by Johan »

Jo, jag har gnällt om det här förut, men det verkar som att storstadslufts-problemen med den nya dieseltrenden äntligen börjar få lite uppmärksamhet.
SVD har en lång artikel idag: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/diese ... 936541.svd

En vanlig invändning som jag hör är att trafiken, främst när det gäller kväveoxider, står för en mindre del av utsläppen i en storstad. Det är nog en relevant invändning om man pratar om exempelvis försurning. Diskuterar man människors hälsa så kan man dock notera att på utsläppskartor över storstäderna så är det värst runt bilvägarna - där människor i högre utsträckning bor. Att det står ett fartyg i hamnen och pumpar ut kväveoxider spelar förmodligen inte lika stor roll för den luften vi andas i våra hem.

Nu undrar jag om även de överlag dieselvänliga biltidningarna kommer ta upp de här problemen.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Dieseln ifrågasätts allt mer

Post by Sven »

Enligt mitt förmenande är det helt absurt och totalt vansinne att klassa bilar drivna av fossilt bränsle som miljöbilar. :twisted:
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Samuel
Posts: 53
Joined: 2008-07-27, 23:06
Location: Umeå

Dieseln ifrågasätts allt mer

Post by Samuel »

Sven wrote:Enligt mitt förmenande är det helt absurt och totalt vansinne att klassa bilar drivna av fossilt bränsle som miljöbilar. :twisted:
Word
Image - S-Max 2.2 tdci
Image - Passat ecofuel
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: Dieseln ifrågasätts allt mer

Post by Håkan »

Sven wrote:Enligt mitt förmenande är det helt absurt och totalt vansinne att klassa bilar drivna av fossilt bränsle som miljöbilar. :twisted:
Håller med men nu är vi människor rätt korkade och behöver ibland hjälp att välja.
Finns det två dieselbilar där den ena drar 0,8l/mil och ej är "miljöbil",
den andra drar 0,5l/mil och är "miljöbil" så är det dock bättre om alla köper "miljöbilen"...
Då förbrukar vi 0,3l/mil/bil mindre bränsle och det är alltid nåt.

Jämför tex "återvinning" av batteri.
Vad jag vet återvinns inga batteri utan de samlas in och samlas på hög likt utbränt kärnbränsle tills vi vet vad vi skall göra med dem.
Detta görs då det är bättre att samla in dem och ha koll på dem än att slänga dem i naturen.

Egentligen borde varken bensinbilar, dieselbilar eller vanliga alkaliska batteri få säljas till privatpersoner men så är tyvärr inte fallet...

Förhoppningsvis så skruvas kraven upp år från år så bilarna blir bättre och bättre och det tror jag är syftet med att definiera "miljöbil"
I fallet batteri får vi bara hoppas att den allmänna latheten försvinner och att folk orkar ladda batteri istället för att bara köpa nya...

Så det som gäller är laddningsbara batteri, biogas och elmotorer :D
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Dieseln ifrågasätts allt mer

Post by AndersH »

En dieselmotor är i grunden en smutsig motorkonstruktion som kräver diverse reningsutrustning för att bli "ren". Problemet med detta är att när dessa bilar når begagnatmarknaden som prioriterar den egna plånboken före allt annat så underhålls inte dessa system längre. Det finns partikelfilteremulatorer där man rensar partikelfiltret och bara lämnar kvar skalet och kopplar in en elektronikbox som emulerar partikelfiltrets beteende. Man slipper då byta partikelfilter och fylla på dyra regenereringsvätskor men partiklarna åker bara rakt ut i luften och ner i våra lungor... :(

Samma sak kommer väl att hända när det kommer att krävas reningssystem för att komma ner till kommande skärpta krav (Euro 6) på utsläpp av kväveoxider från dieslbilar.
Post Reply