Volvo backar in i framtiden

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
User avatar
Dan i Eslöv
Posts: 6
Joined: 2006-01-02, 19:57
Location: Eslöv

Volvo backar in i framtiden

Post by Dan i Eslöv »

Pressmeddelande
4 oktober 2006
Miljö- och samhällsbyggnadsdep.

Volvo backar in i framtiden

Volvos besked idag att man stoppa utvecklingen av gasbilar upprör miljöminister Lena Sommestad som ser Volvo som en viktig partner i den positiva utvecklingen av miljöbilar i Sverige.

- Om detta besked blir verklighet så backar Volvo in i framtiden. Det är mycket olyckligt. Volvo har under många år gjort viktiga insatser inom detta område och gjort Sverige till ett världsledande land när det gäller gasbilar. Jag hoppas att man tar sig tid att tänka över detta ordentligt innan något slutgiltigt beslut tas, säger miljöminister Lena Sommestad.

Volvos produktion av gasbilar har varit avgörande för att få till en infrastruktur för gasdrivna bilar och för att driva på utvecklingen av olika former av miljöbilar. Regeringen har samtidigt drivit på utvecklingen inom EU och har ett samarbete med Kalifornien som visat ett stort intresse för Volvos gasbilsproduktion.

Nyligen beslutade regeringen om en extra satsning på 150 miljoner kronor för att under år 2006 främja distributionen av biogasen som komplement till den lag som gör stora bränslesäljare skyldiga att sälja förnybara drivmedel och som började gälla 1 april i år.

- Regeringen har varit mycket aktiv för att främja miljöbilsutvecklingen genom olika former av initiativ och beslut. För att fortsätta den positiva utvecklingen vi sett de senaste åren måste marknaden få tydliga och snabba besked om vilka spelregler som ska gälla i framtiden, säger Lena Sommestad.


Kontakt:
Lena Berglund
Pressekreterare hos Lena Sommestad
08-405 24 14
070-365 24 14
lena.berglund@sustainable.ministry.se
:shock:
Frans
Posts: 5
Joined: 2006-09-23, 10:53

Re: Volvo backar in i framtiden

Post by Frans »

Vi har en ny miljöminister idag och en ny regering. Det är politiskta beslut som gör att bränsleförsäljarna (OK/Q8, Statoil, Shell, Tanka, m.m.) inte ser det ekonomiskt fördelaktigt att förstärka sitt utbud av gas. Är det någon som tror att företagen gör detta med GAS försjäljning för att gynna miljön, är det nog en väldig romantisk och moralisk person och det finns inte så många av dessa personer i dem beslutfattande organer idag. Låt oss säga att ser företagen en vinst att utöka sitt utbud av GAS, då gör företagen detta på en gång, helt enkelt för att kunna bidra till företagets vinster. Situationen som råder idag är att avvaktan på att bygglovet (för att det behövs) och dessa avgifter blir klara gör att företagen inte bygger mera GAS-leverans stationer. Sedan i sin tur hör folk från sina vänner och bekanter att det inte är något enkelt att tanka GAS och priset är inte heller fördelaktigt. Frågar man taxibilar som använder mijöbilar eller lastbilar som tankar gas vet man hur situationen ser ut idag. Då självklart beställer köparna inte bilar med GAS i den takt som är vinstdriven för biltillverkarna längre och då lägger till exempel Volvo ner sin tillverkningen. Det handlar helt enkelt om ekonomiska vinster. Allt annat är romantik. Kedjereaktionen börjar alltid med regeringen och dess beslut och sedan kommunerna självklart har en stor påverkan på detta.
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Det är ju tämligen självklart att inga storbolag kör idéell verksamhet. Eon är ju stora på gas i Tyskland, och ser helt klart en bra marknad även i Sverige.

Men om utbyggnaden skall bli någorlunda snabb vill det till att det är intressant för kunderna att köra på gas, alltså att kunden vinner ekonomiskt på att satsa på ny teknik. Den konservatism som finns hos "vanliga" bilägare gör detta absolut nödvändigt. Det måste vara billigare än bensin, och det måste vara någorlunda lätt att hitta tankställen.

Därför är det som du säger, det krävs politiska beslut om det skall hända någonting. Det är det bolagen väntar på nu.

Skulle Kds få igenom sitt krav på sänkt bensinskatt, då ser det mörkt ut för alternativen, både biogasen och etanolen.
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

åsaboe wrote:Det är ju tämligen självklart att inga storbolag kör idéell verksamhet. Eon är ju stora på gas i Tyskland, och ser helt klart en bra marknad även i Sverige.

Men om utbyggnaden skall bli någorlunda snabb vill det till att det är intressant för kunderna att köra på gas, alltså att kunden vinner ekonomiskt på att satsa på ny teknik. Den konservatism som finns hos "vanliga" bilägare gör detta absolut nödvändigt. Det måste vara billigare än bensin, och det måste vara någorlunda lätt att hitta tankställen.

Därför är det som du säger, det krävs politiska beslut om det skall hända någonting. Det är det bolagen väntar på nu.

Skulle Kds få igenom sitt krav på sänkt bensinskatt, då ser det mörkt ut för alternativen, både biogasen och etanolen.
----------------------------------------------------------
Kds, eller (KD) som de egentligen kallas nu, får inte igenom sitt förslag till sänkt bensinskatt. Därför att den nya regeringen behöver alla skatteintäkter de kan få med tanke på de vallöften man utlovat (t.ex. jobbavdrag och lättnader för företagen).

Däremot kan man möjligen tänka sig att momsen sänks på fordonsetanol och biogas som en slags 'kompromiss' med (KD) och eftersom prisrelationen E85/BF95 nu är sådan att det egentligen inte 'lönar' sig att tanka E85 längre.
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Nej, troligt är det väl inte att de får igenom någon bensinskattesänkning, men än så länge är det ett tomrum, ingen vet vad som kommer att gälla. Alltså väntar de olika aktörerna, någon gör ett utspel för att känna av vinden. Vi får väl se hur det går.
Post Reply