Skattefråga

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
Joppejapp
Posts: 4
Joined: 2011-02-13, 22:09

Skattefråga

Post by Joppejapp »

Jag har införskaffat en BMW 518g från -96 som har en "vanlig" (hög) skatt. I samtal med transportstyrelsen så säger de att då bilen registrerades fanns inte värden (typ CO2, etc) och då skattas den endast vi vikten. Min fråga är om någon därute har samma "problem" och har försökt få BMW att skicka in data till transportstyrelsen vilket sannolikt skulle reducera skatten en hel del, eller om det är ett döfött projekt?

/Joppejapp
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Skattefråga

Post by Stålis »

För att komma ifråga for CO2-baserad fordonsskatt måste bilen uppfylla miljöklass 2005. Med andra ord är det inte så sannolikt att du kan få ner skatten ens med BMW:s hjälp.

Se http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... s-storlek/
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
CarlBurator
Posts: 37
Joined: 2007-08-07, 15:48
Location: Linköping

Re: Skattefråga

Post by CarlBurator »

Jag har inget svar på frågan, men jag skulle också vara intresserad av ifall det går att justera skatteklassningen på min bil (316g -97).

Dock är det kanske svårt att hävda att min bil är huvudsakligen ägnad att gå på gas - om det nu skulle hjälpa - eftersom jag har möjlighet att tanka ca 3 ggr mer bensin än gas. Jag antar att det är samma med en 518?

Men, med tanke på det minimala intresse jag uppfattat att BMW har för de gamla g-modellerna antar jag att det är ganska dödfött att få någon form av hjälp från det hållet.
Fyrhjulingar: BMW 316g -97, Peugeot 204 -71, Golf Tdi BMT -10
Tvåhjulingar: Vespa 50 -67, Vespa Primavera 125 -68, Husqvarna Novolette -56, Honda ST1100 Pan European -91, Trane75 -79

Alla verkstäder är skyldiga tills motsatsen bevisats!
Post Reply