Vad är "flytande gas"?

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
larsörjan
Posts: 3
Joined: 2010-09-22, 12:35

Vad är "flytande gas"?

Post by larsörjan »

Hej!

Detta är min första inlägg här.

Jag tänkte fråga om en term. Hoppas det är ok och rätt ställe.

Jag funderar på den exakta innebörden av begreppet "flytande gas".

Är det bara gas som är flytande vid atmosfärtryck och rumstemperatur eller är det vilken gas som helst efter att den har bringats till flytande fas?

(Orsaken till att jag frågar är att det finns en tysk term som heter "Flüssiggas" och som bara används för LPG (gasol/motorgas).)

Tack i förväg

Med vänliga hälsningar

Örjan Skoglösa
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: Vad är "flytande gas"?

Post by Johan »

LPG är ju inte flytande vid atmosfäriskt tryck, så jag förmodar att termen inkluderar alla gaser när de är flytande. Man pratar även om flytande naturgas/biogas i olika sammanhang
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
larsörjan
Posts: 3
Joined: 2010-09-22, 12:35

Re: Vad är "flytande gas"?

Post by larsörjan »

Hej Johan!

Tack för ditt svar.

Örjan
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Vad är "flytande gas"?

Post by Fred »

Flytande gas vid atmosfäriskt tryck är väl, per definition, omöjligt? Då pratar vi väl om vätskor...? Fast det är klart...temperaturen spelar ju in också...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
larsörjan
Posts: 3
Joined: 2010-09-22, 12:35

Re: Vad är "flytande gas"?

Post by larsörjan »

Hej Fred!

Nej, du har naturligtvis rätt. Jag var lite slarvig. Definitionen av det tyska begreppet är som följer:

============================
"Flüssiggas" är gas som flytandegjorts genom kylning och kompression och sedan antingen förblir flytande och kall även vid atmosfärtryck pga förångningsentalpin om behållaren är tillräcklig termiskt isolerad (t.ex. syrgas- eller kvävgasbehållare) eller som kvarhålls under tryck för att förbli flytande (t.ex. propan/butan i tändare, campingflaskor, gasbehållare för värmesystem).

I allmänt språkbruk avses med termen "Flüssiggas" s.k. LPG (Liquefied Petroleum Gas), dvs. propan, butan och blandningar därav, sålunda gas som förblir flytande vid rumstemperatur även vid jämförelsevis låg trycknivå (förkortningen uttolkas därför ibland även som Low Pressure Gas).

Den tyska originaltexten finns på: http://de.wikipedia.org/wiki/Flüssiggas

=============================

Sålunda är de alltså inte "flytande vid atmosfärtryck och normaltemperatur" men nästan. :D

Men eftersom den bokstavliga översättningen av ordet blir "flytande gas" så bråkar vi just nu på jobbet om ifall det är en felaktig översättning eller inte.

Mvh
Örjan
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Vad är "flytande gas"?

Post by Fred »

Hehe...det är alltid skoj att diskutera definitioner!

Det är så lustigt hur ofta man kan ha helt olika uppfattningar om samma sak/ord eller företeelse. Har man tur så lär man sig något nytt av de man diskuterar med...jag vet att det händer mig ofta! :wink:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply