Dekal på tanklucka för att minska inbrottsförsök

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Dekal på tanklucka för att minska inbrottsförsök

Post by Fred »

Hej alla gasvänner!

Nu tänkte jag slänga ut en fråga till er angående problemet med skummisar som slangar bilar på bensin. Ännu så länge är jag inte så orolig då jag parkerar min bil i låst garage men eftersom vi planerar att flytta så kan problemet bli reellt. Dit vi eventuellt ska flytta kommer jag inte kunna ha bilen i garage utan är hänvisad till obevakad, öppen, parkeringsplats.

Då kommer genast farhågorna om inbrottsförsök och just slangning av bensin. Eftersom våra bilar inte har så mycket bensin även om de är fulltankade så skulle det ju vara bra att informera skummisarna om detta innan de själva upptäcker det genom att bryta upp tankluckan. Därför tänker jag mig att sätta någon typ av dekal på utsidan av själva tankluckan. Första tanken är att bara använda en Dyno och skriva en text typ: "Endast biogas" i lite "officiellt" typsnitt men jag tror att det kan vara bra med någon slags symbol också.

Har ni några förslag? Det finns ju lite blad och andra grejer men man måste ju tänka på att det inte brukar vara några ingenjörer som slangar bensin så det bör ju vara så tydligt och enkelt som möjligt. Dessutom kanske inte alla skummisar kan läsa, varken svenska eller andra språk... :roll:

Vad tycker ni och om ni har några idéer så får ni gärna hänvisa till var det går att få tag i dekalerna!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Dekal på tanklucka för att minska inbrottsförsök

Post by Humlan »

Jag håller på att färdigställa en webdekalshop med massor av storlekar och varianter av biogasdekaler. Om du vill kan jag fixa en "förproduktionsdekal" åt dig. Vad vill du det ska stå, kanske "BIOGAS" ?
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: Dekal på tanklucka för att minska inbrottsförsök

Post by Oldfield »

Har med tänkt på detta, men har fortfarande inte haft något problem med skumma personer trots att mina bilar stått utomhus på obevakade parkeringar. XC90 som dessutom var full med bensin var det aldrig någon som brydde sig om heller.

Men visst, jag håller med dig, bättre att förekomma än att förkommas. Idén är bra, men jag vet inte om jag följer i dina spår. Börjar få lite antikänslor mot dekaler på bilar, jag tänker inte ens klsitra dit några löv, eller "biogas"-märken på min nya V70. Smaksak helt enkelt. Men oroar du dig för slangningar så är ju information till de potentiella tjuvarna en jättebra idé.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Dekal på tanklucka för att minska inbrottsförsök

Post by Fred »

Jag håller med Oldfield, egentligen vill jag inte ha några dekaler på bilen. Dock är jag stolt att köra på gas och vill gärna "promota" det till andra bilister så jag har min dekal på bakluckan som syns i min avatar. Skulle också gärna ha en "forumgas.se" dekal i bakrutan! :D Så Humlan, jag ser fram emot webshopen! :D

En förproduktionsdekal säger du...hmm, min tanke var ju att den ska sitta på tankluckan för att informera så "Endast Biogas" (utan citationstecken naturligtvis) skulle ju vara kanon. Sen skulle det ju vara bra med någon slags symbol också...en tanke som slog mig var att ha typ en överkryssad bensinpump eller kanske en pumppistol med en överkryssad bensindroppe...

Detta kanske kan vara något för din webshops sortiment Humlan?! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Dekal på tanklucka för att minska inbrottsförsök

Post by torkel »

Gör som jag, strunta i att låsa tanklocket. =)

Går det på centrallåset kan man säkert pilla med det så det inte går i lås.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Dekal på tanklucka för att minska inbrottsförsök

Post by Fred »

Nja, jag vill inte manipulera med tanklocket, det är en ganska känslig konstruktion på Volvon. Dessutom finns det ju faktiskt bensin i bilen. Tanken med dekalen är att få skummisarna att tro att det bara är gas i bilen och att de därför ska välja att bryta upp bensinbilen som är parkerad brevid! 8)
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Dekal på tanklucka för att minska inbrottsförsök

Post by Danni »

Är det ett stort problem i Stockholm med folk som slangar bensin? Jag har aldrig nånsin råkat ut för det eller ens hört om någon anhörig eller bekant som råkat ut för det.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Dekal på tanklucka för att minska inbrottsförsök

Post by Fred »

Det händer tillräckligt ofta för att man ska känna en viss oro när man parkerar lite avsides. Det handlar ju inte om förlusten av bränsle, det är ju inte så mycket pengar, utan det handlar om kostnaderna för skadegörelsen på bilen.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Dekal på tanklucka för att minska inbrottsförsök

Post by torkel »

Tja, mina max 11 liter som skvalpar i bilen kan de gärna få sno om de inte pajar något. Jag har en kollega som blev av med bensin flera gånger i månaden förut. Hon slutade låsa tanklocket för att slippa få saker pajade, men det har slutat sedan hon skaffade etanolbil. Stöldrisken beror nog mest på vilka grannar man har...
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Dekal på tanklucka för att minska inbrottsförsök

Post by Hewey »

Om du skriver till dekalen någonting lik "Do not open, explosive gas, 200 bar pressure", det skulle skrämma bort några bensintjuvarna : )

Och ställa till någon typ av explosion bild, så ska det vara även bättre:

Image

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Dekal på tanklucka för att minska inbrottsförsök

Post by joppe »

Jag beställde "Biogas" i krom från dekaltrim.se, 150:- för tre st. inkl. frakt :D

Vet inte om det avskräcker att bryta upp tanklocket, men om tjuven är läskunnig så borde det fungera.

Blev diskret och snyggt tycker jag.
Attachments
DSC02371_2.JPG
DSC02371_2.JPG (44.94 KiB) Viewed 23245 times
DSC02369_2.JPG
DSC02369_2.JPG (29.86 KiB) Viewed 23245 times
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
kallabaz
Posts: 49
Joined: 2010-05-20, 01:51
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dekal på tanklucka för att minska inbrottsförsök

Post by kallabaz »

Hittar inte denna på dekaltrim? :(
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Dekal på tanklucka för att minska inbrottsförsök

Post by joppe »

Man får tillverka den själv under "Designa Eget - Dekal Designer"

Där väljer du det mått, färg och typsnitt som du vill ha.

Jag valde typsnitt: SerpentineDBol, 200mm i Krom.

Lycka till
Jonny
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
wispa
Posts: 6
Joined: 2010-11-08, 13:59

Re: Dekal på tanklucka för att minska inbrottsförsök

Post by wispa »

Hm har faktiskt aldrig varit med om att någon slangat bensin från min bil. men det är väl beroende på vart man bor och jag har alltid haft bra grannar :) och det är guld värt! seriöst

I alla fall så låter dekler vettigt. ska det absolut kämpas för att slanga upp de få liter som finns i bilen finns det nog inga dekaler som hjälper men har tjuven lite läskunnighet lär de lämna bilen ifred om man har dekaler på. tänkte du ha en på själva tanklocket då? jag har liknande, ganska diskreta på bakluckan. hoppas det räker nästa gång jag är i storstan :D
Post Reply