Rabatten för tjänstebilsförare

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Rabatten för tjänstebilsförare

Post by Danni »

Det kan inte ha undgått någon att vi tjänstebilsförare får en gigantisk skatterabatt om vi väljer att köra gasbilar. Det var så jag överhuvudtaget fick upp ögonen för att köra gasbil, och många andra med mig. Av de flera tusen gas-Passater som sålts i år har nästan alla gått till företag. Så rabatten har ju uppenbarligen den stimulerande effekt som har avsetts.

I många artiklar där gasdrivna varianter av bilar nämns kan man läsa att de är framtagna för att vinna den hårda striden om just tjänstebilsförarna.

Nu är det dock som så att den här rabatten bara gäller till och med 2011, enligt Skatteverket: http://www.skatteverket.se/fordigsomar/ ... 00111.html

Nästan alla tjänstebilsavtal tecknas på 36 månader, vilket innebär att den som beställer en bil idag får räkna med att ha den 2012 ut. Det innebär, som det ser ut i dagsläget, ett år utan ovan nämnda rabatt, vilket i förstås innebär att bilkostnaden under det sista året går upp markant. Detta tror jag kan få många att snubbla till och låta bli ett köp. Ju längre tid som passerar nu desto mindre verkningsfull blir den här subventionen, och inom kort lär den vara rätt verkningslös. Eftersom avtalen löper på tre år så borde man alltså redan i dagsläget ha klargjort sina avsikter för de här reglerna efter upphörandet 2011.

Miljöbilspremien för privatpersoner slopades nyligen i förtid med motiveringen att det dels blev för dyrt, och att det dessutom redan hade uppnått avsedd effekt. Man kan tänka sig att tjänstebilsrabatten är ännu dyrare, och att den har haft effekt går nog inte tvivla på - oerhört många tjänstebilar idag är etanolbilar, och många därtill är gasdrivna eller elhybrider. Det, i kombination med att man inte sagt något om en förlängning av reglerna, får mig att tro att de inte kommer förlängas. Dessa regler skulle först ha gått ut vid utgången av 2008, men i maj 2005 förlängdes de med tre år. Den gången var man alltså ute i tid med att kungöra sina avsikter.

Då är min fråga till er om någon här känner till något mer om dessa regler och deras vara eller inte vara efter 2011?
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: Rabatten för tjänstebilsförare

Post by cpalm »

Jag åtnjuter också tjänstebilsrabatten så personligen tycker man förstås att det är trist att den försvinner. Det är ju en grymt bra "deal".
Motsvarigheten för privatbilisterna, miljöbilspremien, försvann ju redan i somras trots att den egentligen skulle vara kvar 2009 ut. Nu ligger det ett förslag att den skall ersättas med 5 års skattebefrielse och det kan man ju tänka sig kommer att gälla även företagsägda fordon (http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo ... ilspremie/). Men detta kommer ju inte förmånstagaren till godo på samma sätt, vilket säkert kan vara både bra och dåligt.
Samtidigt kan man tycka att det just i gasfallet kanske är dags att rikta om resurserna till produktions och distributionsleden.
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Rabatten för tjänstebilsförare

Post by henrico »

Tur att min löper ut i maj 2012 då. :-)

Skämt åsido, jag tror det där kan bli ett jätteproblem faktiskt.. Gasbilarna är ändå så pass mycket dyrare, och i kombination med den ökade tankningsfrekvensen och strulet som varit med gasleveranserna här i Stockholm kan man ju lugnt säga att jag INTE skulle köpa gasbil idag om det inte var för nedsättningen av förmånsvärdet. Då hade valet fallit på en Passat Bluemotion eller liknande istället.

Det ska bli oerhört intressant att se hur man löser det. För egen del tycker jag att villkoren ska vara så lika som möjligt och istället se till att drivmedel straffbeskattas / gynnas! Gasen är ju faktiskt konstlat dyr idag för oss som mestadels kör biogas.
Passat Ecofuel DSG '09
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: Rabatten för tjänstebilsförare

Post by cpalm »

Undrar förresten hur miljödepartementet tänkt ut systemet med 5 års skattebefrielse för när man tänker efter så är det ju faktiskt helt galet.
Eftersom fordonsskatten reformerats för att (ganska kraftigt) gynna de fordon som släpper ut minst koldioxid så är det ju de fordon som släpper ut mest koldioxid som får den största nettorabatten.
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Rabatten för tjänstebilsförare

Post by Danni »

Den är tokgalen. Skatten på min Passat är ca 500 kr / år har jag för mig, så rabatten skulle bara bli 2500 kr totalt, och bara 1500 kr under de tre år jag har den. Känns inte som att det riktigt är en tillräckligt stor summa för att påverka beslutet att köpa ny bil för nästan 400 lock.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: Rabatten för tjänstebilsförare

Post by David »

Speciellt inte med tanke på merkostnaden på nybilspriset (30000 kr) samt den löpande merkostnaden för att underhålla två bränslesystem, dvs högre servicekostnader. 2500 kr i rabatt över fem år räcker inte långt för att kompensera.
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
Post Reply