Träff i Stockholm

För diskussioner som spänner över flera fält.
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Träff i Stockholm

Post by avozetta »

Ja, Sven och alla ni andra, hoppas ni har koll, inte bara på dagen utan även på tiden då vi ställer om till vintertid i natt!

Önskar alla gasbilsintresserade varmt välkomna i morgon!
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Träff i Stockholm

Post by Humlan »

Tack för trevlig träff, nästa gång fixar vi studiebesök på en biogasanläggning!
Liten dekal jag skar ut innan träffen, hade hoppats kunna dela ut dem, men fick bara en färdig...
Liten dekal jag skar ut innan träffen, hade hoppats kunna dela ut dem, men fick bara en färdig...
20091025-163428.jpg (134.28 KiB) Viewed 34756 times
Från vänster Sven med döttrar, avozetta, Mats, cpalm, Erik.
Från vänster Sven med döttrar, avozetta, Mats, cpalm, Erik.
20091025-160018.jpg (251.24 KiB) Viewed 34756 times
Diskussioner innan fika.
Diskussioner innan fika.
20091025-143829.jpg (250.8 KiB) Viewed 34756 times
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Träff i Stockholm

Post by Mats »

Jag vill tacka avozetta som tog initiativ till denna träff. Det var riktigt kul att träffa er alla.
Extra kul var att alla som anmält sitt intresse kunde komma. Brostugan var ett riktigt bra fik :D

Att nästa träff inkluderar ett besök på en Biogasanläggning vore kul, jag kollar upp mina kontakter och återkommer i ämnet.

Men som sagt, vad gjorde det att det duggregnade över ett Oktobergrått Stockholm när man träffar så intressanta och trevliga forumgasmedlemmar :D
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Träff i Stockholm

Post by avozetta »

Ja, det blev verkligen en trevlig träff trots det bistra vädret. Fiaten dök aldrig upp men annars var vi alla anmäld på plats. Tyvärr lyckades vi inte locka till oss några andra i bilbytartankar men skam den som ger sig. Hoppas det blir fler tillfällen! Jag skippar mina bilder från mobilen. Vi hade ju en proffsfotograf med oss. Stor spridning på diskussionsämnena tror jag och en konkret sak vi redde ut är att Hammarbypumpen har en pipeline från Henriksdalsverket. Så i den pumpen borde också vare ren Biogas som i Bromma (när det funkar).

Jag är gärna med på tanken att göra ett studiebesök på reningsverket i Bromma (lämpligt med en ny tråd kanske?). Kanske en bra vinteraktivitet så fixar vi till en ny uteträff till våren sen.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Träff i Stockholm

Post by Mats »

Även jag tog några bilder
Image
Brostugan i bakgrunden och från vänster avozetta, Sven, Erik, cpalm (ryggen) och Humlan
Image
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Träff i Stockholm

Post by Sven »

Det var en trevlig träff, och inalles var vi faktisk 9 personer (6 medlemmar och 3 barn), så frågan är om inte Stockholmsträffen samlade fler än Göteborgsträffen!?
Opel Zafira CNG -08
HerrOla
Posts: 37
Joined: 2008-11-06, 18:48
Location: Halmstad

Re: Träff i Stockholm

Post by HerrOla »

Vi har faktiskt 9 stycken också, 7 bilar och två sympatisörer som inte har gasbil, men de deltog så glatt i evenemanget så jag skulle nog vilja påstå att vi va strået vassare ;)
S60 Bi-fuel -05
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: Träff i Stockholm

Post by cpalm »

Mycket trevligt att träffa alla. Bra initiativ!
Passade på att åka in på bromma-macken på hemvägen och kunde faktiskt konstatera att trycket enligt min åsikt var ganska dåligt. Den stod och huffade och puffade bra många minuter för att trycka i det sista. Lustigt kvittosystem också apropå mitt konstaterande att varenda gasmack verkar ha olika betalningssystem. Observerade även 4 st AGA-flak som jag antar stod på "påtankning" innanför grindarna(?) I så fall är det ju lite av ett mysterium hur det kan finnas gas i Bromma när andra AGA-mackar har "slut från leverantören" på gas...

P.s. Humlan: Jag är klar spekulant på en av dina fina dekaler när du fått till maskinen :D
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: Träff i Stockholm

Post by David »

Är det någon som vet hur pumpen i Bromma fungerar? Tar den lokalt producerad gas, dvs den tar aldrig slut? Det är enda macken jag tankat på som aldrig varit tom (förvisso bara två försök) och dessutom är det den pump som pumpat i mest gas i min Passat. Trycket har stått på ca 200 bar när jag tankat, men den fyller i motsvarande mängd som verkar fattas enligt gasmätaren på min bil. När jag tankat på vissa andra mackar visar gasmätaren full tank när jag lämnar macken men dagen efter står gasmätaren på ca 85-90% tank även om jag bara kört en mil.
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Träff i Stockholm

Post by Humlan »

cpalm wrote:P.s. Humlan: Jag är klar spekulant på en av dina fina dekaler när du fått till maskinen :D
Jobbar på att öppna webbshopen med biogasdekaler i helgen! Stort utbud och humana priser utlovas!
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Re: Träff i Stockholm

Post by Wallander »

Humlan wrote:
cpalm wrote:P.s. Humlan: Jag är klar spekulant på en av dina fina dekaler när du fått till maskinen :D
Jobbar på att öppna webbshopen med biogasdekaler i helgen! Stort utbud och humana priser utlovas!
Fint initiativ!

En fin träff verkade ni ha också!
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Träff i Stockholm ... Våren 2010

Post by avozetta »

Nu är det ju vårkänslor så jag insåg att det kanske är dags att börja planera in nästa träff. Vad sägs om helgerna efter påsk 17-18 el. 24-25 april. Eller så får det bli ett studiebesök på något av reningsverken som får styra. Jag skickade en förfrågan till Stockholm Vatten idag.

Vilka är med på vårträffen med eller utan studiebesök?
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Träff i Stockholm

Post by Humlan »

Ett studiebesök och fika låter utmärkt, jag är på!
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Träff i Stockholm

Post by Fred »

Jag kommer gärna om jag har tid! Speciellt om det blir studiebesök! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Träff i Stockholm

Post by avozetta »

Vad trevligt, då är vi 3 varav en nykomling för du var väl inte med i höstas Fred?
Hoppas naturligtvis på rekord i både antal personer och bilmodeller :!:
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Träff i Stockholm - Våren 2010

Post by Fred »

Hehe...att kalla någon för nykomling efter bara ett evenemang är bra! :wink: Det stämmer dock bra att jag inte var med på första träffen...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: Träff i Stockholm - Våren 2010

Post by cpalm »

Jag kommer gärna om inget annat kommer imellan!
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Träff i Stockholm - Våren 2010

Post by Mats »

Det är klart jag hänger på,
ska kolla med mina kontakter om ett studiebesök.
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Träff i Stockholm - Våren 2010

Post by avozetta »

2 till, trevligt :)
Mats, var precis på väg att ställa den frågan till dig om dina kontakter (inget svar från Stockholm Vatten ännu).
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Träff i Stockholm - Våren 2010

Post by avozetta »

Fick svar från Stockholm Vatten med både positiva och mindre positiva nyheter:
Hej

Kul att det finns personer som är intresserade av att se hur biogasproduktionen går till, dock pågår för närvarande en försäljning av hela biogasverksamheten så det är hektisk period med lite resurser just nu. Jag föreslår att ni återkommer efter sommaren så hoppas jag att jag kan ordna en visning.

Jag var för övrig en av de första i Sverige som köpte en biogasbil privat när volvo började tillverka den första generationen och det intressant att se hur otroligt stora framsteg som har gjorts med de modeller som säljs idag.

Mvh

Lars Hammarlo
Det finns möjlighet till studiebesök :D men vi får hålla oss till hösten :( .

Någon som har några andra idéer på aktivitet ? Annars får vi nöja oss med en god kopp kaffe och minst lika trevliga diskussioner som förra gången. Vi skulle ju kunna fila på frågeformuläret till våra politiker inför höstens val. Var det inte Sven som startade den tråden, http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=4&t=1733 ?
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Träff i Stockholm - Våren 2010

Post by avozetta »

Om nu inte Mats lyckas få till något studiebesök ändå (med sina kontakter) så kan vi i varje fall hålla oss tillgodo med ett dokument om Stockholms biogashistoria och lite framtidstankar fram till 2008. Hittade det på Biogasportalen, http://biogasportalen.se/BiogasISverige ... sverk.aspx , klicka sedan på "läs mer" om "Stockholms stads biogasanläggningar".

Status vårträff 2010
Aktivitet: Fika och heta debatter om biogasens framtid (mindre troligt med studiebesök just nu)
Plats: Brostugan, Kärsön - Drottningholm
Dag: Förslag 17, 18, 24 eller 25 april.
Tid 14.00
Deltagare:
Volvo V70, avozetta (Anders)
Volvo V70, Mats
Volvo V70, Humlan
Mercedes B170, cpalm
Volvo V70, Fred
?, Selis (Vad har du för bil?)

Bilar på önskelistan: VW Passat (henrico?) & Touran, Volvo V70 AFV (finns det några taxiförare som läser forumet?), varför inte lite gamla modeller så som Opel Astra, VW Golf eller en en tidig efterkonverterad Volvo, en 945 vore helkul att se :)

Säger det igen precis som i höstas att alla är välkomna, med eller utan gasbil och utan anmälan.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Träff i Stockholm - Våren 2010

Post by Mats »

avozetta wrote:Om nu inte Mats lyckas få till något studiebesök ändå (med sina kontakter)
Jag jobbar på det...
förhoppningsvis har jag ett svar efter helgen (träffas till påsk)
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Träff i Stockholm - Våren 2010

Post by Mats »

avozetta wrote: Status vårträff 2010
Aktivitet: Fika och heta debatter om biogasens framtid (mindre troligt med studiebesök just nu)
Ja, tyvärr måste jag meddela att inte heller jag kunde ordna något studiebesök, "det är struligt just nu..."

Vi får rikta in oss på studiebesök till hösten. Men att träffas och fika i vårvärmen är inte helt fel det heller :D
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Träff i Stockholm - Våren 2010

Post by avozetta »

Det börjar närma sig de helgerna jag föreslog för en träff. Idag kändes det lite kylslaget, jag röstar på söndagen den 25/4 så hinner det blir lite varmare :D . Vad säger ni om det?

Status vårträff 2010
Aktivitet: Fika och heta debatter om biogasens framtid (mindre troligt med studiebesök just nu)
Plats: Brostugan, Kärsön - Drottningholm
Dag: Förslag 25 april (17, 18, 24).
Tid 14.00
Deltagare:
Volvo V70, avozetta (Anders)
Volvo V70, Mats
Volvo V70, Humlan
Mercedes B170, cpalm
Volvo V70, Fred
?, Selis (Vad har du för bil?)

:!: Även icke forummedlemmar är välkomna, bara och dyka upp.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Träff i Stockholm - Våren 2010

Post by avozetta »

Hallå där !
Hur är intresset för träffen? Lite dött i tråden tycker jag.

Själv har jag fått förhinder inför helgen så jag har inget emot att flytta på träffen. Kunde ju bli lite varmare också.

Så vad säger ni ?
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Post Reply