Vad kan biogasen användas till förutom som drivmedel?

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Vad kan biogasen användas till förutom som drivmedel?

Post by avozetta »

"Minskade oljereserver hämmar återhämtningen" ,
http://www.dn.se/ekonomi/minskade-oljer ... n-1.923366

Så lyder rubriken i en DN-artikel idag där det bl.a. står:
... eftersom alla våra ekonomiska och sociala system bygger på olja, tillägger han ...
Så min lilla fundering är vad vi kan använda biogasen till förutom till drivmedel i fordon, som ett led i att minska beroendet från oljan ytterligare?
En och annan gasspis finns väl fortfarande i landet men den drivs väl med naturgas som ju har sin grund i oljan? Kan vi värma hus med gas?
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Om jag inte drömt det så används väl större delen av biogasen som produceras för just uppvärmning av hus via fjärrvärmesystemen...? Denna biogas är billigare än den som är avsedd för fordonsgas eftersom den inte behöver uppgraderas.

Någon kan säkert fylla på med mer fakta om saken! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Fred wrote:Om jag inte drömt det så används väl större delen av biogasen som produceras för just uppvärmning av hus via fjärrvärmesystemen...? Denna biogas är billigare än den som är avsedd för fordonsgas eftersom den inte behöver uppgraderas.
Jo så är det. Många länder i Europa producerar betydligt mer biogas än vad vi gör i Sverige, men den uppgraderas inte till fordonsbränsle utan används direkt till värme- eller elproduktion. Kanske är det så biogasen gör bäst nytta när alternativet är olja eller kol. I Sverige har vi ju vattenkraften och en stor fjärrvärmeproduktion från fasta biobränslen (skogsrester mm). På wikipedia finns en något föråldrad tabell över biogasproduktionen i Europa. Jämför den med det faktum att det i princip bara är i Sverige samt på några ställen i Schweiz, Österrike och Tyskland (fåtal) som biogas används som fordonsbränsle.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Gasnätet i Göteborg håller på att uppgraderas från stadsgas till naturgas. Såvitt jag förstått planerar man att i ett senare skede byta ut denna naturgas mot biogas. Förutom gasspisen så värmer många villaägare sitt hus och sitt vatten med gaspanna.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Vad kan biogasen användas till förutom som drivmedel?

Post by Sven »

avozetta wrote:
Så min lilla fundering är vad vi kan använda biogasen till förutom till drivmedel i fordon, som ett led i att minska beroendet från oljan ytterligare?
Frågan är var biogasen gör mest klimatnytta. För uppvärmning finns det ju en hel del miljövänliga alternativ, t ex berg- och jordvärme kombinerat med miljövänlig el, pellets, solvärme, energisnåla hus etc. För att göra fordonsgas av biogasen krävs upparbetning, som kostar en del. Men på fordonsbränslefronten finns inte så många miljövänliga alternativ, så sannolikt gör biogasen mest nytta där.

Biogasen är ju idag det i särklass mest miljövänliga av alla fordonsbränslen. Inom fordonssektorn varierar miljönyttan av biogas mellan olika fordonstyper. Biogasen gör sannolikt mest klimatnytta för tyngre fordon (här finns ännu färre miljövänliga alternativ) som kör kortare sträckor (vid stadskörning ökar miljöfördelen gentemot de fossila bränslena), t ex sopbilar och stadsbussar. Även taxibilar och mindre distributionsfordon ger en stor klimatnytta. För personbilar är klimatnyttan mindre, men ändå klart större än för andra bränslen. Det experimentera med flyttande biogas för tunga och långväga transporter (90% biogas, 10% diesel), och slår detta igenom så blir det också en klimatnytta av rang, särskilt om biogasen kombineras med biodiesel.

I framtiden, om 10-15 år, kanske elbilen är kommersiellt gångbar. Men sannolikt blir det först en hybridbil, t ex en laddhybrid kombinerad med något annat bränsle. Det mest miljövänliga i dagsläget att kombinera elen med är naturligtvis biogasen.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Vad kan biogasen användas till förutom som drivmedel?

Post by Stålis »

Sven wrote: Frågan är var biogasen gör mest klimatnytta. För uppvärmning finns det ju en hel del miljövänliga alternativ, t ex berg- och jordvärme kombinerat med miljövänlig el, pellets, solvärme, energisnåla hus etc. För att göra fordonsgas av biogasen krävs upparbetning, som kostar en del. Men på fordonsbränslefronten finns inte så många miljövänliga alternativ, så sannolikt gör biogasen mest nytta där.
Jag kan tänka mig att frågan får olika svar i olika länder beroende på hur energiförsörjningen i övrigt ser ut.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Vad kan biogasen användas till förutom som drivmedel?

Post by track_snake »

Stålis wrote:
Sven wrote: Frågan är var biogasen gör mest klimatnytta. För uppvärmning finns det ju en hel del miljövänliga alternativ, t ex berg- och jordvärme kombinerat med miljövänlig el, pellets, solvärme, energisnåla hus etc. För att göra fordonsgas av biogasen krävs upparbetning, som kostar en del. Men på fordonsbränslefronten finns inte så många miljövänliga alternativ, så sannolikt gör biogasen mest nytta där.
Jag kan tänka mig att frågan får olika svar i olika länder beroende på hur energiförsörjningen i övrigt ser ut.
----------------------------
Tyvärr behövs ju uppgradering om man skall använda biogasen som fordonsbränsle. Till uppvärmning kan man använda den råa biogasen (ca. 60% metan) och likaså till t.ex. lokal elgenerering på gårdar etc.

'Etanolentusiasterna' brukar ju hävda att det är bättre att driva bilarna på etanol och använda biogasen till uppvärmning/el. Men etanol är ju idag ett synnerligen ifrågasatt drivmedel för fordon.

Eftersom tillgången till uppgraderad biogas ofta är ojämn använder man naturgas som backup. Skatten på naturgas i fordonsgas har nu höjts till nästan samma nivå som för bensin/diesel. Man kan befara att priset på biogas kommer att höjas framöver och detta har delvis redan ägt rum. Det kan bli så att av prismässiga skäl kommer det att styra mot att alltmer av biogasen används ouppgraderad för uppvärmning eller elgenerering.

mvh/track_snake
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Post by avozetta »

Att fjärrvärmen kommer från biogasen hade jag inte riktigt koll på och inte att det fanns rena gaspannor heller.

Var det inte lite nyheter i våras om att Fortum inte ville underhålla gasnätet i Stockholm längre? och ersätta det med fjärrvärme. Lät inget vidare då men miljömässigt så är det val helt rätt för då är det ju biogas som grund för uppvärmningen!
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

avozetta wrote:Att fjärrvärmen kommer från biogasen hade jag inte riktigt koll på och inte att det fanns rena gaspannor heller.
Nja,...

Man kan producera fjärrvärme med hjälp av biogas. Därmed inte sagt att all fjärrvärme kommer från biogas.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
matsuda
Posts: 55
Joined: 2009-06-03, 11:07

Post by matsuda »

Man bör absolut göra värme av biogas eftersom förbränningen skall vara så mycket komplettare än i fordon. Förbränns metanet nära 100 % finns det verkligen ingenting att klaga på ur miljösynpunkt, som det finns om man driver fordon på biogas framställd genom forcerad rötning.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

matsuda wrote:Man bör absolut göra värme av biogas eftersom förbränningen skall vara så mycket komplettare än i fordon.
Om förbränningen blir mycket mer komplett vet jag inte, men däremot sker ju ingen uppgradering av biogasen först så verkningsgraden för biogasen blir bättre. Men återigen: som fordonsbränsle gör biogasen idag mer nytta pga att det inte finns så många bra miljöalternativ för fordonsbränslen. Och en anledning till att biogasproduktionen i Sverige ökar idag är också att det går att göra förtjänst på detta genom att uppgradera gasen och sälja som fordonsgas.
Opel Zafira CNG -08
Post Reply