Pruta

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Pruta

Post by torkel »

Hur mycket kan man egentligen pruta på en ny bil? Vi har 10% rabatt genom jobbet. Nog borde man väl kunna få mer?
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

En kund till mig berättade att överlag ska det inte vara några problem att komma upp i 15-18% ungefär, enligt hans källor i återförsäljarbranschen. Det borde väl gälla särskilt i dessa tider, när de har överkapacitet och går back på många osålda bilar. Vi köpte en Volvo till bolaget nyligen där vi fick ungefär 19% rabatt mot listpriset. Han som köpte den känner dock säljaren någorlunda (han och hans familj har köpt rätt många bilar av samme säljare).

Själv fick jag 11% utan att ens försöka på förra bilköpet, och nöjde mig med det. Det är en företagsbil, så inköpspriset gör inte så värst mycket för totalkostnaden.

De japanska märken jag haft att göra med verkar snålare dock. Toyota föreslog 5% på en Prius, och när kollegan köpte en Honda Insight nyligen fick han 6% tror jag. Detta utan något särskilt köpslående, ska sägas.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Har tagit in två offerter och det skiljer inte märkbart. Kan det vara billigare i andra delar av landet?
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Ingen aning, faktiskt. Jag befinner ju mig också på västkusten.

Ska du köpa som företag eller privatkund? Jag har fått för mig att de är mycket mer generösa mot företag.

Återkom till dem och säg att du vill ha bättre villkor. Du kan även se om det går att teckna ramavtal eller s.k. flerbilsavtal (t.ex. på tre bilar - ofta deklarerar dessa bara en avsikt att köpa fler bilar, utan att vara bindande eller tidsbegränsade).
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: Pruta

Post by Oldfield »

Jaha, då var jag tillbaka då då :) Dags att byta ut Xc90:n mot en V70 igen, åter till biogasens förlovade land. Det är en annan historia dock.

Jag har nu hittat en bil som jag vill köpa. En V70 -06, har gått 13500 mil, fullservad å allt krims krams man kan tänka sig. Priset är 139000:- hos bilhandlaren å det är nu min fråga kommer. Hur mycket kan man egentligen räkna med att pruta ner priset på en bil? Jag har hittills i mitt billiv köpt två stycken bilar. Jag har aldrig någonsin prutat på priset enbart för att jag inte vet hur jag ska bete mig å känner mig inte alls bekväm med att pruta. Så jag betalar glatt vad det kostar å åker iväg. Tänkte att den här gången ska det bli annorlunda, så vad kan prutmånen ligga på och hur gör man?
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Pruta

Post by Stålis »

Välkommen tillbaka! En hel del av oss hänger kvar här som du ser!
Oldfield wrote:Jag har nu hittat en bil som jag vill köpa. En V70 -06, har gått 13500 mil, fullservad å allt krims krams man kan tänka sig. Priset är 139000:- hos bilhandlaren å det är nu min fråga kommer. Hur mycket kan man egentligen räkna med att pruta ner priset på en bil? Jag har hittills i mitt billiv köpt två stycken bilar. Jag har aldrig någonsin prutat på priset enbart för att jag inte vet hur jag ska bete mig å känner mig inte alls bekväm med att pruta. Så jag betalar glatt vad det kostar å åker iväg. Tänkte att den här gången ska det bli annorlunda, så vad kan prutmånen ligga på och hur gör man?
Det finns olika sätt att pruta. Dels på själva prislappen och dels på saker som man vill att säljaren ska låta ingå i köpet, tex vinterdäck, dragkrok, extraljus eller fix av småfel o skavanker (saker som blir dyrt att fixa själv i efterhand). Men man måste förstås ha en uppfattning om vad bilen bör vara värd och hur mycket man är beredd att betala. Bilpriser.se är mitt standardtips. Sen är det "bara" att börja förhandla. Ibland är det tvärstopp och handlaren hävdar att priset redan är rätt. Ibland går det bättre... lycka till!
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Pruta

Post by Fred »

Köper man en bil av en handlare så SKA man kunna få ned priset som kund! En handlare som säger att priset redan är rätt är i mina ögon inte seriös. Alla vet att det finns prutmån på begagnade bilar, så har det alltid varit och kommer alltid att vara, det tillhör liksom spelet.

Taktiken jag, och säkert många med mig, kör är att gå in till handlaren och berätta vad man letar efter. Sen tittar man på de olika alternativ han har och håller sig ganska neutral, men gärna med dragning åt det positiva hållet för att få säljaren att känna att han har en potentiellt affär framför sig. Man tar god tid på sig och ställer många "svensson"-frågor. Det är bra om man är ordentligt påläst på den typ av fordon man vill köpa vilket man använder sig av i nästa steg. Man tackar så mycket för titten och säger att man vill fundera lite och att man har några andra alternativ som man också vill titta på. Har man under den här tiden hittat en bil som man känner är rätt kan man ringa säljaren några timmar senare och säga att man är intresserad och vill komma och titta på den igen.

Vid nästa titt är man mycket mer kritisk till bilen. Man börjar nu ställa de besvärliga frågorna. Det är nu hemläxan kommer till sin rätt: fråga om modellens alla kända svagheter som till exempel gasspjället och den svaga framvagnen om det gäller en Volvo. Är dessa åtgärdade? (När jag köpte min bil så hade jag läst på så mycket att jag utklassade säljaren i kunskap om V70! Som ni förstår hade jag ett ganska bra läge att pruta efter det!) Tänk på att många säljare spelar att de kan allt om bilen och kan man då genomskåda detta genom sin egen kunskap får man ett övertag i "striden"! :D

Om allt verkar i sin ordning efter denna grillning så tar man upp de grejer man sett som kan dra ned priset, så som lackskador, sliten klädsel och såna saker. Nu kan man komma med sitt motbud. Man drar helt enkelt till med ett rejält mycket lägre pris och hänvisar till de svagheter man påpekat. Säljaren kommer då antingen säga att det är helt omöjligt (oproffsigt) eller säga att det måste han räkna på och/eller prata med sin chef om. Han kommer sedan med ett motbud som ligger närmare sitt första pris än ditt. Nu handlar det om att se ifall ni kan enas någonstans i mitten. Om det inte går får du som kund snällt leta vidare. Om ni dock hittar en nivå där båda kan vara nöjda tar man till sin sista "fuling": man säger OK, vi går med på ditt bud...men då vill vi att du lägger med vinterdäck, takräcke och ett lastgaller (till exempel). Sen kan man avsluta med att säga att man vill ha full tank med glimten i ögat för att lätta upp stämningen lite. :wink:

Såna extragrejer kostar inte säljaren speciellt mycket så det bör inte vara några större problem att få igenom.

Jag tycker att denna process ska vara glädjefull! Man ska ha kul när man gör det och hittar man en bra säljare så kommer han också tycka att det är kul! Det är viktigt att man inte hamnar i ett läge där endera, eller båda parter, blir sura eller griniga. Råkar man få en säljare som är stöddig eller på annat sätt otrevlig så tycker jag man ska be att få prata med någon annan om det är en stor firma, eller gå någon annanstans.

Jag tror att det var Rockefeller som sa att: "En bra affär är när både säljare och köpare är nöjda!" Det är mycket kloka ord! En sak att tänka på när det gäller det, om man lyckas få ned priset så mycket att säljaren inte blir nöjd så kan man räkna med att denne inte är speciellt tillmötesgående när det gäller kundservicen efter att köpet är klart. Det kan vara om det dyker upp några fel som man vill reklamera eller om man vill få något gjort med bilen.

Tänk också på att man är aldrig skyldig att köpa en bil! Känns det inte helt rätt så avstå. Man kan dra sig ur när som helst och man ska inte känna några sympatier för säljaren, det är hans jobb att få kunden sugen att köpa bilen och misslyckas han med det så har han inte gjort sitt jobb.

Lycka till!
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Pruta

Post by Fred »

Edit till mitt föregående inlägg:
Jag såg nu att TS menade prutning på en ny bil. Då gäller ju inte många av mina prut-argument. Dock gäller mycket annat i det jag skrev och kanske läses denna tråd av någon som ska köpa begagnat också.

(Till admin: Varför man man inte ändra i sina egna inlägg?)
Det ska nog fungera nu -Johan
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: Pruta

Post by Oldfield »

Tusen tack för utmärkta tips Fred. Din kunskap briljerar precis som jag minns sedan sist jag hängde här :)

Tyvärr har jag redan trampat i ett par klaver då jag som vanligt redan bestämt mig för vilken bil jag vill ha och redan kontaktat säljaren angående ev köp å inbyte av min nuvarande bil. Så hela det där smygandet i början har jag redan sabbat.

Problemet nu är att bilen är i Örebro å jag i Kalmar. Vilket alltså medför att jag vill ha en någorlunda klar å vettigt pris på bilarna innan jag ens sätter mig i bilen å åker till Örebro för att byta. Så det får bli lite telefonprutning, men jag ska defenitivt fråga om gasspjäll, framvagn osv.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Pruta

Post by torkel »

När det gäller prutning av nya bilar har jag i efterhand lärt mig att det lönar sig att söka sig en längre bit från storstäderna. Jag kollade bara kranskommunerna och lyckades inte få ner priset märkbart. En kollega letade ytterligare ett antal mil längre ut på vischan och lyckades pruta priset rejält.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: Pruta

Post by Oldfield »

Tack för tipsen. Jag pratade med försäljaren i tisdags och vi kom överens om ett enligt mig mycket bra inbytespris på min Xc90. Vad prislappen på den nya bilen blir spelar mig ingen roll, det var ju mellanskillnaden som var intressant, sen om säljaren betalar mig ett högre pris för Xc90:n eller prutar på V70:n är ju saksamma. Men på söndag är jag återigen stolt ägare av gasbil :)
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Pruta

Post by torkel »

Oldfield wrote:Men på söndag är jag återigen stolt ägare av gasbil :)
High five på den!
Post Reply