Gasbil bäst för miljön och billigast

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Gasbil bäst för miljön och billigast

Post by Sven »

Jag har gjort en jämförelse av tre likvärdiga miljöbilar, etanolbilarna Saab 9-5 (2.0t biopower man) och Volvo V70 II 2.0 F samt VW Passat Gasturbo.

Miljö
  • Klimatpåverkan, växthusgasutsläpp jfm bensinbil: Passaten körd på enkom biogas > 93% miljöförbättring (mer än genomsnittet därför att Passaten drar mindre än genomsnittsgasbilen), Saaben och Volvo körda på enbart etanol mindre än 56% miljöförbättring (mindre därför att dessa båda bilar drar mer än genomsnittsetanolbilen). Uppgifterna kommer från Vägverkets Bilindex.
  • Emissioner: minimala för gasbilen (även om den körs på enbart naturgas!), etanolbilarna har mindre utsläpp än bensinbilar men mer än gasbilen.

    Ekonomi
  • Pris: Saab 258 900, Volvo 265 900 kr, Passat 287 500 kr
  • Tjänstebilsförmån: 40% avdrag för Passat, 20% för Saab och Volvo.
    Miljöbilspremie: 10 000 kr för alla tre.
  • Fordonsskatt/år: Passaten 600 kr, Saab 1 540 kr, Volvo sannolikt liknande kostnad.
  • Bränslekostnad blandad körning (räknat utifrån dagens priser obemannade stationer, 9.59 kr/l etanol, i genomsnitt 9.40 kr/Nm3 biogas: Passat 0,58 Nm3/mil = 5.45 kr/mil, Saab 0,86 l bensin/mil dvs 1,17 l etanol/mil (ökad förbrukning jfm bensin minst 30%) = 11.22 kr/mil, Volvo (ökad förbrukning 40%) 0,86 l bensin/mil dvs 1,20 l etanol/mil = 11.51 kr/mil.

    Prestanda
  • Effekt: Saab 180 hk, Passat 150 hk, Volvo 146 hk
  • Acceleration 0-100 km/h: Saab 8,5 s, Passat 9,9 s, Volvo 11,3 s
  • Räckvidd miljöbränsle blandad körning: Saab 68 l dvs 58 mil, Volvo 70 l dvs 58 mil, Passat ca 45 mil
  • Motorns hållbarhet/livslängd: längre för gasbilen pga minimalt med avlagringar på motorn.
Sammanfattning: gasbilen överlägsen avseende miljön, efter 1-2 års användning blir gasbilen också billigast. En ny bil kör i genomsnitt 2 000 mil/år dvs Passaten sparar in ca 12 000 kr/år bara i driftskostnad jfm etanolbilarna. Till detta kommer lägre fordonsskatt, och om tjänstebil bättre förmånsvärde. Gasbilen klarar sig inte riktigt lika bra avseende prestanda, där vinner Saaben medan Passaten och Volvo är likvärdiga utifrån de mått som jag tagit med.
Opel Zafira CNG -08
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Servicekostnad.

Post by Pka »

Tack för en mycket intressant jämförelse.

Till detta tror jag att det tillkommer en sak som skiljer sig väsentligt mellan etanolbilar och andra bilar - nämligen servicekostnaden. Eftersom etanol är mer aggresiv mot motorn är intervallet för oljebyte ofta mycket kortare för dessa bilar.

Som en bonus har man dessutom tillgång till väldigt billig gas vid färd utomlands (Tyskland, Italien, Österrike m.fl.) om man kör gasbil.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Servicekostnad.

Post by Sven »

Pka wrote:
Som en bonus har man dessutom tillgång till väldigt billig gas vid färd utomlands (Tyskland, Italien, Österrike m.fl.) om man kör gasbil.
Förvisso sant, men då är gasen fossil.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Angående service kostnader för gasbil jämfört med etanolbil.
Kolla här:
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Som framgår av den tråd som anders hänvisat till så har t ex Volvo extra servicekostnader för sina gasbilar, men inte min Opel Zafira -08. För Opeln innebär det att servicen är billigare än för en etanolbil, där serviceintervallen är tätare för t ex oljebyte.
Opel Zafira CNG -08
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Volvos Bifuel modeller mellan 2000-2007 har alltid en serviceintervall på antingen 2000 mil eller inom ett år.

Medan motsvarande Bensinmotor har intervallen 2000 mil eller ett år tom årsmodell 2004 from årsmodell 2005 är intervallet 3000 mil eller ett år.

Nämnas kan att Volvos Flexifuel modeller för V70 II har serviceintervall 2000 mil eller inom ett år, med ett extra oljebyte vid 1000 mil.

Som framgår ovan är det inte säkert att man kan köra 3000 mil mellan servicerna utan man måste utgå från sin körsträcka / år innan man är säker på att serviceintervallerna blir tätare för Bifuel eller Flexifuel modellen. Kör du exempelvis 1800 mil /år blir serviceintervallen alltid inom ett år oavsett Bifuel eller bensin.

Volvos serviceintervall
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Re: Gasbil bäst för miljön och billigast

Post by S-klasse »

Sven wrote:Emissioner: minimala för gasbilen (även om den körs på enbart naturgas!), etanolbilarna har mindre utsläpp än bensinbilar men mer än gasbilen.
Var har du hittat att etanolbilarna skulle har lägre utsläpp av skadliga emissioner är bensinbil?
Tidigare har Miljöfordon.org angivit att de skulle varit högre på vissa punkter när man kör på E85 jämfört bensin - gjorde just en snabbsökning men de har gjort om sina hemsidor.
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Emmisonerna från etanolbilar ökar under dom första 2 minuterna vid en kallstart ( utan motorvärmare och -7° C eller kallare).
De emmissioner som ökar är formaldehyd- och acetaldehydhalterna men även för bensen och ultrafina partiklar har det påvisats högre värden unden ovanstående förhållanden.
Detta jämfört med bensin.

Men när motorvärmare (gäller ner till -19°C) används samt när motorn är varm är värdena lägre för etanol än för bensin
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

OK, har du någon bra länk också?
Post Reply