Att höja CO2-skatten mest klimateffektivt

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Att höja CO2-skatten mest klimateffektivt

Post by Sven »

SIKA, Statens myndighet för kommunikationsanalys, har undersökt om det går att sänka koldioxidutsläppen genom att byta transportsätt.

Det klart dyraste alternativet är höghastighetståg, kostar 50 000 kr för att spara 1 ton CO2. Investeringar i järnvägar kostar 2 200 - 2500 kr/ton sparad CO2 och klart billigast är att höja CO2-skatten med 70 öre, kostar bara 300 - 1 000 kr/ton sparad CO2.

Regeringen, vad väntar ni på? :?:

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... tag-1.6974
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Att höja CO2-skatten mest klimateffektivt

Post by track_snake »

Sven wrote:SIKA, Statens myndighet för kommunikationsanalys, har undersökt om det går att sänka koldioxidutsläppen genom att byta transportsätt.

Det klart dyraste alternativet är höghastighetståg, kostar 50 000 kr för att spara 1 ton CO2. Investeringar i järnvägar kostar 2 200 - 2500 kr/ton sparad CO2 och klart billigast är att höja CO2-skatten med 70 öre, kostar bara 300 - 1 000 kr/ton sparad CO2.

Regeringen, vad väntar ni på? :?:

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... tag-1.6974
-------------------
Det är klart det är billigast för staten att höja koldioxidskatten med 70 öre. Det ger ju enbart nya inkomster...

Att höja koldioxidskatten gör ju dessutom att befintliga investeringar inom t.ex. järnvägen utnyttjas bättre då fler väljer att åka tåg. Eller att fler köper gasbilar utan att staten behöver satsa mer pengar för att stimulera gasdriften på annat sätt.

En skattehöjning är därför alltid billigast för politikerna. Men samtidigt kan en skattehöjning på bensinen vara svår att genomföra eftersom den drabbar glesbygd etc. Därför har politikerna historiskt sett hellre valt att satsa skattepengar på snabbtåg eller stöd åt fler gastankstationer som ett sätt att stimulera dessa alternativ i stället för alltför utmanande bensinskattehöjningar.

mvh/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Och i dagens finanskris, där finansminister Anders Borg talar om att Sveriges ekonomi nästa år blir den sämsta på 30 år och arbetslösheten kommer att öka markant, är det väl tveksamt om politikerna vågar höga CO2-skatten och därmed fördyra bilåkandet, något som fr a kommer att drabba glesbygden där många av jobben försvinner.
Opel Zafira CNG -08
Post Reply