"Miljöbilister vänder etanolen ryggen"

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

"Miljöbilister vänder etanolen ryggen"

Post by Jonas »

Jag hittade en rätt lång artikel som pekar på att bilköparna inte längre ensidigt tittar på etanol utan att man ifrågasätter mer och framförallt så verkar kritiken mot etanolen slått igenom nu. Gröna Bilister säger sig rekommendera biogas i första hand om det finns tillgängligt där bilen ska rulla, annars etanol. Det är en rätt intressant omsvängning från tidigare attityd. Man har väl aldrig förnekat biogasens fördelar men ändå valt att vurma för etanolen väldigt ensidigt och med Goldmanns hjälp fått med sig media på tåget. Nu verkar det blåsa betydligt ljummare vindar för el- och gasbilar och vi verkar gå mot en bättre balans och förhoppningsvis mer medvetna bilköpare. Det är välkommet.

http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=373746
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: "Miljöbilister vänder etanolen ryggen"

Post by track_snake »

Jonas wrote:Jag hittade en rätt lång artikel som pekar på att bilköparna inte längre ensidigt tittar på etanol utan att man ifrågasätter mer och framförallt så verkar kritiken mot etanolen slått igenom nu. Gröna Bilister säger sig rekommendera biogas i första hand om det finns tillgängligt där bilen ska rulla, annars etanol. Det är en rätt intressant omsvängning från tidigare attityd. Man har väl aldrig förnekat biogasens fördelar men ändå valt att vurma för etanolen väldigt ensidigt och med Goldmanns hjälp fått med sig media på tåget. Nu verkar det blåsa betydligt ljummare vindar för el- och gasbilar och vi verkar gå mot en bättre balans och förhoppningsvis mer medvetna bilköpare. Det är välkommet.

http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=373746
-----------------------------
Det är helt klart att Mattias Goldmann har svängt till en mer realistisk inställning till miljöbilar.

Alla som ändrar sig till ett bättre beteende eller vetande skall naturligtvis ha all heder av det, även Mattias Goldmann. I hans fall kan det dessutom ha varit extra besvärligt pga. hans kopplingar till maffian kring SEKAB.

mvh/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jag tror att Mattias Goldmann alltid ansett att biogas är dagens bästa bilbränsle. När jag sonderade terrängen avseende miljöbilar våren och sommaren 2007 läste jag en hel del på Gröna Bilisters hemsida, bl a bilrescensionerna där. Goldmanns mycket positiva artikel om Opel Zafira bidrog till att jag valde den bilen. Och i sina rescensioner framhöll alltid Goldmann gasbilarna som de som gör mest klimatnytta.

Goldmann är inte ensam i styrelsen/ledningen för Gröna Bilister. Där finns flera mycket starka etanolförespråkare, jag uppfattar t ex att Styrelsens ordförande Jacob Lagercrantz tillhör den gruppen. Jag tror, som jag tidigare hävdat, att Goldmann suttit som lite av en gisslan i denna grupp. Jag tror också att han påverkats lite av våra ifrågasättanden av Gröna Bilsuters politik och ensidiga gynnande av etanolen. Jag tror att våra åsikter kan ha gett honom råg i ryggen att fr o m denna vår/sommar plädera allt mer aktivt för biogasen.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Sven wrote:...När jag sonderade terrängen avseende miljöbilar våren och sommaren 2007 läste jag en hel del på Gröna Bilisters hemsida, bl a bilrescensionerna där...
Har länge undrat vilka som över huvud taget får ut någon nytta av deras s.k. "tester" - nu känner jag ialla fall till en person :lol:

Ett riktig biltest skall uppfylla följande kriterier :
- Egna oberoende mätningar av olika typer av prestanda, ex. bränsleförbrukning, utsläpp av skadliga emissioner
- Testas under några hundra mil i olika typer av trafikmiljöer och vägar, av olika personer. "Älgtestet inte att förglömma"
- En genomgång av ekonomisk skillnad jämfört med närmsta jämförbara variant, exempelvis skillnad i servicekostnad, service intervall, försäkring, pris & utrustning e.t.c.

Allt annat är bara en kort provtur, copy paste från några broschyrer och lite snack med en säljare.

Därmed inte sagt att Zafiran skulle vara ett dåligt val. Hittade dock inte särskilt mycket egentlig testinformation i de två "tester" daterade januari & december 2007 jag hittade på GB;s hemsida - ca. 70% av texten var för övrigt tämligen likadan i de två "testerna".
Post Reply