Sverige inte bäst i klassen vad gäller utsläpp

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Sverige inte bäst i klassen vad gäller utsläpp

Post by Sven »

Idag presenterar Naturvårdsverket en ny rapport om svenskarnas utsläpp av växthusgaser. I den nya rapporten inkluderas även utsläpp pga import.

Den vanliga siffran för svenskars utsläpp är drygt 8 ton koldioxid/år. Men om importen inkluderas, och även svenskarnas flygresor utanför Sverige samt importen av nötkött från Brasilien och palmolja från Malaysia, så blir svensken utsläpp nästan 11,5 ton/år. Genomsnittet för u-löänderna är ca 2 ton/år.

Svenskens utsläpp är ungefär fördelat (efter uppräkning av resornas och matens utsläpp) enligt:
  • Resor, drygt 30 %
  • Boendet (utsläpp som kan kopplas till byggande, uppvärmning, el och möblering av våra bostäder), knappt 30 %
  • Maten, drygt 25 % och
  • Shoppingen (en restpost som innehåller allt från kläder och skor till hemelektronik och skönhetsprodukter), knappt 15 %.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=856685
Opel Zafira CNG -08
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Intressant artikel men du fick lite fel ordning i tabellen :

Boendet - utsläpp som kan kopplas till byggande, uppvärmning, el och möblering av våra bostäder - är störst med drygt 30 procent.

Nästan lika stor är resorna med knappt 30 procent och

maten med drygt 25 procent av utsläppen.

Shoppingen - en restpost som innehåller allt från kläder och skor till hemelektronik och skönhetsprodukter - står för 15 procent.

Undrar hur motsvarande tabell skulle se ut för länder med övervägande fossilproducerad el? Då skulle antagligen den delen bli dominerande faktor.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

S-klasse wrote:Intressant artikel men du fick lite fel ordning i tabellen :

Boendet - utsläpp som kan kopplas till byggande, uppvärmning, el och möblering av våra bostäder - är störst med drygt 30 procent.

Nästan lika stor är resorna med knappt 30 procent och

maten med drygt 25 procent av utsläppen.

Shoppingen - en restpost som innehåller allt från kläder och skor till hemelektronik och skönhetsprodukter - står för 15 procent.
Jag vet att siffrorna i artikeln presenterades så. Men artikeln tog också upp att utsläppen skulle bli 5 ton större om flygresor av svenskar utanför Sverige inkluderades och 2 ton större om importerat nötkött från Brasilien och palmolja från Malaysia inkluderades i siffrorna. Jag angav i min uppräkning att jag inkluderat dessa siffror och alltså skapat en modifierad tabell.
Opel Zafira CNG -08
Post Reply