Rapport: Ökad försäljning av gasbilar i Sverige

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Rapport: Ökad försäljning av gasbilar i Sverige

Post by Pka »

En mycket intressant rapport:

http://www.ngvglobal.com/en/country-rep ... 02090.html

Läs den!

Mercedes B-klass har alltså redan sålt slut, och bidragit till en kraftigt ökad försäljning av gasbilar. Inte helt oväntat.

Rapporten innehåller även några mycket intressanta framtidsvisioner - t.ex:
The industry also plans to improve the supply of liquefied methane to remote locations without close access to the natural gas grid or to biomethane production plants.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

En mycket intressant rapport. Ger en bra helhetsbild av fr a gasläget i Sverige men även i Europa.

Författaren uppger att 500 Mercedes B170 redan sålts i Sverige i första vändan. Författaren menar också att fr o m 2009 kommer det att ske en boom för gasbilsförsäljningen i Sverige pga Mercedes B170, VW Passat gasturbo och Opel Zafira gasturbo.

Biogasindustrin tror att produktionen kommer att femfaldigas till 2014 och då ge en totalförsäljning av fordonsgas på 200-300 miljoner Nm3 jfm 60 miljoner Nm3 idag. Det skulle motsvara 3% av fordonsflottan. Och producenternas kortsiktiga mål är 400 gastankstationer.

Slutligen hävdar författaren att 50% av Sveriges fordonsflotta kan drivas med biogas 2030.

F ö använder den engelska texten genomgående "biomethane" för biogas. Jag funderar på om vi ska använda denna beteckning för rena biogastankstationer när vi lägger till kommentarer för CNG-kartan med fordonsgaspriser.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Ytterligare ett intressant statement i den texten :
Sweden now has 19 cities with fleets of NG buses of which 15 cities depend on biomethane rather than NG for the propulsion of these buses. About 13% of all Swedish buses used for city traffic are now fuelled by NG/biomethane, and the use of NG/biomethane is now also starting in regional bus traffic. The continued growth mainly depends on the rate of installation of new biomethane production capacity.
Detta är intressant av två skäl :

- Med lokalbussar på biogas följer oftast lokal produktion, alltså på sikt bra för tillgången och spridningen av biogas och tankställen
- Lokalbussarna ersätter dieselbussar vilket måste vara mycket bättre när det gäller utsläpp av skadliga ämnen, t.ex. partiklar, speciellt i stadskärnan.
agr
Posts: 13
Joined: 2008-04-03, 13:41

Post by agr »

Sven wrote: Slutligen hävdar författaren att 50% av Sveriges fordonsflotta kan drivas med biogas 2030.
Tja, enligt Svensk Gasförenings och Avafall Sveriges rapport från i somras var biogaspotentialen i Sverige 15 TWh, men realistiskt var 10 TWh. Totalt använder transportsektorn ungefär 100 TWh. I rapporten är dock inte den termiska förgasningen med. Göteborgs projektet var i projekteringsstadiet på 0,8 TWh, i Malmö talas det om att Eon:s liknande projekt skulle innebära 0,4 TWh.
Känns ändå som att 50 % är ganska orealistiskt - om inte bilarna blir bra mycket mer effektiva.
__________________
VW Touran ecofuel 07
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

agr wrote: Känns ändå som att 50 % är ganska orealistiskt - om inte bilarna blir bra mycket mer effektiva.
Med termisk förgasning menar Gasföreningen att potentialen skulle kunna bli 70 TWh och kanske ännu mer om några år. 70 TWh skulle motsvara minst 70% av dagens fordonsflotta. För hänvisning, se deras rapport på första sidan av Gasföreningens hemsida.
Opel Zafira CNG -08
Post Reply