Låångsamt forum

Tyck till om ForumGas. Meddelanden från oss bakom webbplatsen.
Post Reply
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Låångsamt forum

Post by Oldfield »

Vad är problemet med forumet????

Det tar typ 5 minuter att ladda fram en sida här. Jag har provat från två olika hushåll under kvällen och det tar katastrofalt lång tid att ladda fram innehåll.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

hum, jag har inte märkt något alls.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
bi-fuel classic
Posts: 55
Joined: 2007-03-04, 11:40
Location: Kungälv

Post by bi-fuel classic »

snabbt här oxå
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Nu fungerar det som vanligt här igen.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Otorligt segt hela dagen och är det fortfarande!
Opel Zafira CNG -08
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

hmm.. ja sidan var väldigt seg för nån timme sedan när jag testade.. men de kan bero på min uppkoppling här också i och för sig.. men jag tror inte det.. sitter på hotell i malmö.. filmerna går fint o få ner här iaf.. o jag utnyttjade inte all bandbredden när jag testade forumsidan.. så jag tror det var något fel...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Hade inga problem i går, men nu på morgonen är det lååååångsamt.
Sitter på jobbet och all annan webtrafik funkar fint...
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

ok.. just nu är det dock inga problem .. nu susar allt fram tycker jag :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
bi-fuel classic
Posts: 55
Joined: 2007-03-04, 11:40
Location: Kungälv

Post by bi-fuel classic »

Det går blixtsnabbt när jag surfar ut direkt hemifrån, men om jag vpnkopplar mig till jobbet och surfar den vägen blir det segt, eller så blir timeoutad av brandväggen på jobbet.
Fjärrstyr jag dator på jobbet hemifrån och surfar ut via jobbdatorn är det snabbt igen :?:
Har inte märkt detta tidigare iallafall inte före påsk.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Låter som om någon operatör har problem med routningen till det nät där servern står. Vad har du för operatör hemma bi-fuel classic? Jag har inte noterat några prestandaproblem oavsett tidpunkt eller dag. Jag kör över fiber till vilken TDC levererar Internetkapaciteten nu och fiber från Telenor på dagarna.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
bi-fuel classic
Posts: 55
Joined: 2007-03-04, 11:40
Location: Kungälv

Post by bi-fuel classic »

jag har bredbandsbolaget 24Mb (koppar) vilket ger ca 3 via via tptest. Det problemet jag beskrev märkte jag först igår kväll under nåt timma, när jag testade senare på kvällen funkade det bra via vpn (tror jag om inte sidorna var cashade).
Där bara detta forumet som inte jag kommer åt när jag är vpnuppkopplad, har inte fått detta strul på andra sidor?
När jag testade förut ikväll hade jag samma problem, men kunde heller surfa in på forumet vi fjärrstyrd jobbdator och inte nu heller.
Stänger jag ner vpn funkar det fint med vårt BBB.

felmeddelande enl nedan

Technical Information (for support personnel)
Error Code 10060: Connection timeout
Background: The gateway could not receive a timely response from the website you are trying to access. This might indicate that the network is congested, or that the website is experiencing technical difficulties.
Date: 2008-04-08 20:35:30
Server: xxxxxxx
Source: Firewall
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Yes, det är inte fel på servern verkar det som.. jag har nu testat från 2 olika nät samtidigt.

Det ena företagsnätet mynnar ut i Stockholm och går därifrån till forumgas servern, detta funkar fin fint.. Allt susar fram o inga problem.

inetnum: 212.209.37.0 - 212.209.37.255
netname: SIEMENS-NET1-SOL-SE
descr: Siemens Business Services AB
descr: Solna , SE
country: SE
admin-c: HECA1-RIPE
tech-c: HECA1-RIPE
status: ASSIGNED PA
mnt-by: SE-UUNET-MNT
source: RIPE # Filtered

Det andra nätet mynnar ut i Dearborn i USA och där fungerar inte Forumgas sidan ifrån nu (Volvo Cars i Sverige). Där får jag meddelandet "The server is unreachable" .. Så de låter väl antingen som DNS problem eller någon stor lina nånstans i världen som krånglar...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jag har två datorer hemma, en dryga året gammal PC och en Mac som har 5-6 år på nacken (Globen-modellen). PC:n funkar helt klanderfritt nu, förutom att det tar längre tid att komma in på Forumgas' startsida. Macen är enormt seg, har funkat fint tidigare.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Kör Mac OS X Leopard, forumet är totalt oanvändbart.

Körde en traceroute i terminalen. Efter 64 hopp slutade den räkna

Känns som att informationen slussas flera varv runt jordklotet innan den slutligen landar i min dator igen.

Det här problemet har jag inte på någon annan site.

Har BBB ADSL som internetleverantör.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Nu går det helt plötsligt i raketfart här på forumet.
Wim
Posts: 67
Joined: 2008-01-01, 16:50
Location: Lilla Edet

Post by Wim »

Jag kör Mac OSX Leopard och olika browsers men även hos mig är det segt ibland. Kan det bero på för många användare :)

Även om vi bor på landsbygden har vi fiber 10 Mb.
Image
0,715 m3/mil blir 6,30 kr!
Biogas Lilla Edet 8,80 kr.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Wim wrote:Jag kör Mac OSX Leopard och olika browsers men även hos mig är det segt ibland. Kan det bero på för många användare :)

Även om vi bor på landsbygden har vi fiber 10 Mb.
Ah, ännu en från den ljusa sidan:)

*Macintosh, Apple* upprepa som ett mantra:)

Men nu är forumet så där segt igen. Tar flera minuter att ladda en sida efter att man klickat på en länk.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

WIM, har inte alla som bor på landet fiber? :shock: :wink: Är du kopplad mot Kungälv eller mot nätet på Lilla Edet-sidan?

Jag har fortfarande inte upplevt någon tröghet i forumet så jag tror fortfarande att det är peeringen mellan specifika operatörer, t.ex. TDC och Telenor. Utan att hänga ut någon specifik så har jag själv reagerat över att t.ex. Telenor (med BBB mfl) kan routa trafik inom Göteborg via Köpenhamn så då kan det kanske uppstå tillfälliga flaskhalsar för en del av oss.

Jag kommer inte ihåg vem som hostar siten, var det Infracom kanske? Johan? Dom har väl fler siter på samma server så är det ett generellt problem bör dom veta om det ?
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Det är mobilityguard som hostar. Jag ska prata med min vän där när tillfälle ges.

(De har länge haft problem med serverkylningen, så de drar ibland ner på prestandard på icjke affärskritiska system. Det kan kanske förklara vissa tillfällen då forumet varit segt).
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Wim
Posts: 67
Joined: 2008-01-01, 16:50
Location: Lilla Edet

Post by Wim »

Jag kopplar mot Kungälvs energi. Idag gick det inte att komma in på forumet mitt på dagen. Annars funkar fibern bra!
På landet går det undan :D
Image
0,715 m3/mil blir 6,30 kr!
Biogas Lilla Edet 8,80 kr.
Post Reply